خانه ییلاقی ؛ خلوتگاه مدرن در دل طبیعت!

اختصاصی کانون معماران: خانه ای برای تجربه مدرن از نحوه ارتباط فضاها با یکدیگر. ارتباطی نو با محیط اطراف و احساس زندگی در طبیعت.

خانه ییلاقی

خانه ییلاقی

این پروژه توسط دفتر طراحی معماری LTD در سال ۲۰۱۶ میلادی طراحی شده‌است. این خانه در کشور نیوزلند و به مساحت ۱۶۴ مترمربع ساخته شده‌است. خانه ییلاقی در بوته‌زاری زیبا قرار گرفته‌ است؛ همچنین جانمایی پلان آن بسیار ساده است. بنا شامل: نشیمن، آشپزخانه، غذاخوری و یک اتاق خواب در طبقه بالا می‌شود. فضاهای جمعی با پلان باز در مقابل فضاهای بسته جاگذاری شده‌اند.

 نشیمن از دو جهت باز شده و حس بودن در فضای بیرونی را به کاربر منتقل می‌کند. جداره‌های شیشه‌ای نشیمن در حالت بسته نیز قاب زیبایی از تپه‌های سبز را شکل می‌دهد. شومینه و حمام‌ در تراس واقع شده‌است؛ که موجب می‌شود کاربر فعالیت‌های روزانه خود را به دل طبیعت منتقل کند. همچنین وجود تراسی بزرگ در جلوی خانه احساس زندگی در طبیعت را دوچندان می‌کند.

در این پروژه به‌صورت گسترده از سیستم sawn macrocarpa استفاده شده است؛ که نوعی فن‌آوری بومی محسوب می‌شود. در خانه ییلاقی از مواد طبیعی به نام Roughhewn بهره گرفته‌شده؛ ماده‌ای زبر که مانند سنگ و چوب تراش داده‌می‌شود. همچنین سیستم گرمایش، تهویه‌غیرفعال و عایق‌بندی با بازدهی بالا باعث شده این خانه تأثیر کمتری بر محیط‌زیست اطراف خود بگذارد.

طراحی داخلی خانه، تلاقی سطوح صاف و صیقلی در کنار بافت طبیعی چوب است. چوب در کنار رنگ سفید به طور کاملاً خالصانه ترکیب شده‌اند. رنگ گرم فضا حاصل سیستم sawn macrocarpa بوده است. چراغ‌های ساده و سیاه موجود در فضا این ترکیب را تکمیل می‌کند. سادگی این ترکیب، حسی از آرامش را فراهم می‌کند؛ تا التیام ‌بخش روزهای آشفته برای ساکنان باشد.

در جداره خارجی خانه از آهن موجدار گالوانیزه استفاده شده‌است. سطح موجدار این صفحات با تکه‌های هیزم جمع‌شده در جلوی آن نمایی زیبا ایجاد کرده‌است. ترکیب سقف مسطح و شیب‌دار فرمی ساده و در عین حال جذاب را شکل داده‌است. سقف شیب‌دار، نمای چوبی، ایوان و هیزم‌های جمع شده در آن، همگی نشان از خانه‌ای سنتی دارد. اما این خانه بدون تزئینات، ساده و زیبا با سبک مدرن به نتیجه‌ مطلوب خود دست یافته است.


مطالب پیشنهادی:

معماری خانه های درختی ؛ بررسی ۷ نمونه از بهترین خانه‌ های درختی جهان

خانه ییلاقی روستایی


مقالات آموزشی پیشنهادی برای معماران:

قرارداد معماری

پورتفولیو معماری


منبع: archdaily.com

سیما حسن زاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل