خانه‌ ی IH، سکونت گاهی به وسعت یک خانواده

خانه‌ ی IH، سکونت گاهی به وسعت یک خانواده

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه‌ ی IH درشهر Bandun واقع در کشور اندونزی با آب وهوای نسبتا سرد و خشک قرار گرفته است. این پروژه فضایی به وسعت ۵۶۰۰ متری را اشغال می‌کند که برای یک خانواده پر جمعیت، طراحی شده است. علاوه بر فضاهای عملکردی متعدد، توجه به چشم‌اندازهای محوطه نیز اهمیت بسزایی داشته است. این ساختمان، در محدوده‌ای با تراکم همسایگی کم قرارگرفته، از این جهت برای سکونت یک خانواده مناسب است.

خانه‌ ی IH

خانه‌ ی IH حجم کلی ساختمان همراه با شیب ملایم زمین، از جنوب به شمال کشیده می‌شود. بخشی از محوطه به عنوان یک فضای خدماتی در نظر گرفته شده است. زیر زمینی با ارتفاع سه متر پایین‌تر از سطح محوطه، از دیگر فضاهای خانه‌ ی IH است. فضای مرکزی در طراحی داخلی با در نظر گرفتن کشیدگی سایت و طبیعت محوطه اطراف طراحی شده‌است. وجود طبیعت درانفصال میان دیوارها، باعث تهویه مطبوع محیط می‌شود.

خانه‌ ی IH

خانه‌ ی IH

تعادل بصری و سازه‌ای ساختمان، با تراس‌های سرتاسری، بالکن‌ها و استخرهای وسیع در اطراف آن ایجاد شده است. پنجره‌های شیشه‌ای  دور تا دور خانه‌ ی IH ، باعث کاهش جرم ساختمان نیز شده‌‌است. این پنجره‌ها علاوه بر چشم اندازهای وسیع، یک نوع تعریف کنندگی به درون ساختمان نیز محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که  سطح اشغال ساختمان و محوطه به صورت یکسان تقسیم بندی شده است.

خانه‌ ی IH

 وجود سایه‌بان در ساختمان‌های شهر  Bandung  به دلیل بارش های سالیانه امری مرسوم است. این سایه‌بان‌ها برای جلوگیری از تابش مستقیم نورخورشید نیز در نظر گرفته می‌شوند. میزان پیشروی این لبه ها در خانه‌ ی IH به اندازه شش متر است. مسیرهای حرکتی محوطه به صورت رمپ های طولانی طراحی شده‌اند که به راهروهای طویلی منتهی می‌شوند. انعکاس تصویر طبیعت اطراف در آب استخر و جلوه آن بر روی راهروهای ساختمان، فضای دلنشینی را ایجاد می‌کند.

خانه‌ ی IH

خانه‌ ی IH

 از آنجایی که محوطه طبیعی این منطقه شیب ملایمی دارد، در طراحی ساختمان نیز از آن استفاده شده است. اختلاف ارتفاع در فضاها و فضاهای گردشی متنوع نمونه استفاده از طبیعت درطراحی را نشان می‌دهد.  مرتفع ترین قسمت ساختمان، درجهت شمال واقع شده که سایر قسمت های ساختمان را نیز محصور میکند. این امر احساس صمیمیت بیشتری را به محیط القا میکند.

خانه‌ ی IH

خانه‌ ی IH

 

منبع

archdaily.com

فرشته زیبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *