خانه ارگانیک ؛ خانه ای الهام گرفته از بادام زمینی در دل زمین!

خانه ارگانیک ؛ خانه ای الهام گرفته از بادام زمینی در دل زمین!

اختصاصی کانون معماران: خانه ارگانیک در سال ۱۹۸۴ میلادی توسط Javier Senosiain طراحی شده است. این پروژه به مساحت ۱۷۸ مترمربع در کشور مکزیک اجرا شده ­است.

خانه ارگانیک

ایده اولیه برای طراحی خانه ارگانیک، پوست بادام زمینی بوده است. در این خانه دو فضای بیضی شکل و گسترده با فضای میانی تنگ و تاریک به هم متصل شده­‌اند. طراحی این خانه براساس الزامات ابتدایی و عملکردی بشر بوده است. فضایی برای زندگی مشترک در قسمت اتاق­های نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه طراحی شده است. در عین حال زندگی خصوصی در قسمت اتاق خواب، رختکن و حمام جریان خواهد داشت.

خانه ارگانیک

فرد با زندگی در خانه ارگانیک احساس زندگی در داخل زمین و ادغام با آن را دارد. این احساس بدون جدایی از فضای سبز اطراف خانه در فرد ایجاد می­شود. تپه سبز موجود در اطراف خانه مانند روکشی برای حجم داخلی خانه عمل می­کند. فضای داخلی خانه تقریبا نامرئی بوده و از بیرون فقط چمن، بوته، گل وگیاه به چشم می­خورد. قدم زدن بر روی تپه­ها، قدم زدن بر بام خانه است بدون آن­که خود بدانیم.

خانه ارگانیک

در ساخت این پروژه برای رسیدن به فرم مطلوب، از سیستم بتن پاششی بر روی تور سیمی استفاده شده است. این روش اجازه می­دهد حالت خمیری و پلاستیکی مدنظر به درستی اجرا شود. ابتدا الگویی شبیه به مسیر اسکیت بورد با پوسته­ای فلزی ساخته شد. میله­ها به صورت حلقه­های مرتب شده ارتفاع­های مورد نظر را شکل می­دهند. همچنین توری سیمی مانند قفس به دور این قاب­ها پیچیده شده است. در انتها به کمک بتن پاششی روی سازه پوشانده می­شود و فرم منحنی و خمیری به درستی ایجاد می­شود.

خانه ارگانیک

برای حفاظت خانه در برابر رطوبت، لایه­ای ۴/۳ اینچی از پولی اورتان روی بتن کشیده می­شود. همچنین پوشش خاک و چمن روی سازه، محافظ خوبی در برابر باد، باران، تگرگ و سایش خواهد بود.

خانه ارگانیک

با توجه به این­که نیمی از خانه ارگانیک در زمین دفن شده است، شاید تصور شود خانه­­ای تاریک خواهد بود. اما با وجود پنجره­های سقفی و چرخش آن­ها به سمت نور، روشنایی این خانه بیش­تر از خانه­ های معمولی است. همچنین وجود این پنجره­ها و شکل آیرودینامیک خانه، تهویه و گردش هوا در آن به صورت طبیعی انجام می­شود.

خانه ارگانیک


مطالب پیشنهادی:

خانه ی روستایی در حیدرآباد، خانه ای ارگانیک از جنس زمین

معماری خانه چوبی ؛ تلفیق نور و سایه در محیط!


منبع: arch2o.com

سیما حسن زاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *