معماری خانه چوبی ؛ تلفیق نور و سایه در محیط!

معماری خانه چوبی ؛ تلفیق نور و سایه در محیط!

اختصاصی کانون معماران: معماری خانه چوبی با هدف تامین دید مناسب به سمت دریا انجام گرفته است. سایت خانه چوبی با بافت محیط اطراف بسیار هماهنگ می‌باشد. این خانه علاوه‌بر تامین نور و تهویه طبیعی، ساکنین خود را به تماشای بازی زیبای نور و سایه دعوت می‌کند.  تهویه این خانه به‌صورت طبیعی انجام می‌شود.

زمین خانه چوبی در فاصله ۲۰۰ متری از دریا واقع شده است که با قرار گرفتن در سمت جنوب غربی سایت، دید به دریا تامین می‌شود. بخش زیادی از این زمین توسط تپه‌های نرم همراه با درختان کاج و بلوط  پوشانده شده‌است. اکثر درختان در طول مراحل ساخت‌وساز نیز محفوظ مانده‌اند. ساختمان موردنظر در شمال شرقی سایت به جهت تامین دید به سمت دریا قرار گرفته‌است. خانه چوبی دارای فضاهای نشیمن در فضای باز سایت می‌باشد که به‌صورت ارگانیک برای بازی کودکان طراحی شده‌است. ناهموار بودن زمین، از دیگر چشم‌اندازهای طبیعی این سایت می‌باشد.

معماری خانه چوبی دارای هندسه مربع شکل می‌باشد. این خانه ما را از ارگانیک بودن محیط اطراف و جهان آگاه می‌کند. تمرکز فضای داخلی بیشتر روی سطوح و تراکم بازشوها می‌باشد که با بازی نور و سایه، نماهای زیبایی می‌آفریند.

مصالح مورد استفاده در این خانه

پایه‌های خانه چوبی از طریق بتن ریخته‌گری مستقیما بر روی کوه‌های شیب‌دار اجرا می‌شود. این خانه دارای عایقی در دیوار مرکزی و بتن اکسپوز در دیوارهای داخلی و خارجی می‌باشد. رنگ بتن مشابه رنگ کوه‌های اطراف می‌باشد که در گذر زمان با منظره اطراف ترکیب می‌شود.

تهویه طبیعی از سقف

در معماری خانه چوبی، مرکز سقف ساختمان، شیشه‌ای و بازشو است که برای تهویه طبیعی مناسب می‌باشد. جنس سقف از روکش بلوط با مشخصات سفارشی ساخته‌شده‌است. شیب‌دار بودن پروفیل باعث شکست نور در سقف با زاویه‌های مختلف می‌شود. شما می‌توانید در طول روز، حرکت زیبای سایه‌ها را در سقف این خانه به زیبایی ببینید. با اینکه سقف بدون لامپ و تاسیسات برقی می‌باشد، ولی سایه‌ها، قاب‌های زیبایی را بر روی دیوارها به نمایش می‌گذارند.

تمهیداتی برای تنظیم شرایط محیطی

در ساختمان چوبی هر دو دیوار، سقف و کف با الیاف چوب( تراشه‌های صنوبر)عایق بندی شده‌است. جاذب رطوبت و صدا، کاهش تراکم و چگالی بالا از قابلیت‌های این الیاف‌ها می‌باشد. همچنین برای به جریان انداختن هوا در داخل دیوار، مانع بخار با ترمز بخار جایگزین شده‌است.

حتی در روزهای گرم تابستان، می‌توان با باز کردن سقف شیشه‌ای، هوای خنک را در داخل اتاق به جریان انداخت. همچنین همه اتاق‌ها نیز با گرم شدن آب در سقف نیز گرم می‌شوند.

کارایی و زیبایی نما

روکش فلزی نما به رنگ قرمز مایل به زرد می‌باشد. ستون‌ها نیز دارای دو پروفیل مختلف هستند. یکی مربع و دیگری عمیق‌تر و مقعر است. با این روش، شما شاهد هنرنمایی نور و سایه‌ها بر روی نما خواهید بود. پروفیل‌های طراحی شده در یک کارخانه محلی ساخته شده‌اند. گالری بیرونی با سوخته های درخت سرو پوشانده شده تا بر فضای داخل تاکید شود.


منبع:Archdaily.com

 مائده پاشائی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *