دفتری مدرن در طبیعت بومی شهر Da Nang ؛ ارمغان روح روستایی در محیط کار

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: معماران Ho Khue در ادامه ی فعالیت های خود در سال ۲۰۱۶ میلادی، یک فضای کار مدرن روستایی را در شهر Da Nang به مساحت ۳۵۰ متر مربع در کشور ویتنام طراحی کردند. در ادامه با داستان طراحی این فضای کار همراه شما خواهیم بود.

پروژه معماران Ho Khue در شهر Da Nang

کودکان بسیاری از قرن ها پیش تا به امروز بدون امکانات رفاهی و با پول اندک متولد و بزرگ شده اند. به طور معمول همراه با رشد و وارد شدن به مرحله ی زندگی اجتماعی، این افراد به شهرها مهاجرت می کنند؛ به نحوی که اکنون بخش اعظمی از جمعیت ساکنان شهرها را به خود اختصاص داده اند. متاسفانه این افراد هرگز شرایط زندگی گذشته ی خود را نمی توانند فراموش کنند، چرا که خاطرات طبیعتِ پاکِ روستا و همچنین آرامش ابدی موجود در پس آن دیوارهای کم ارتفاع هرگز فراموش شدنی نیست!

با توسعه ی شهرها و افزایش جمعیت، هجوم دسته جمعی افراد به محیط های شهری اتفاق افتاد؛ افرادی که همگی در ساختمان هایی مملو از شیشه ، بتن و مصالح بی روح و در محیطی با تهویه ی نامناسب سکونت گزیدند.

پروژه معماران Ho Khue در شهر Da Nang

هدف اصلی معماران Ho Khue در طراحی این فضای کار، خلق یک محیط کاری پایدار و زنده کردن روحیات و احساسات زیست در یک روستا بود! به عبارت دیگر تلاش معماران پروژه بر این بود که به طور طبیعی حس نوستالژی روستا را با هنر مدرن بیامیزند.

سایت این پروژه یک زمین نسبتا وسیع با انواع گیاهان بومی دست نخورده و خانه های قدیمی بود. پس از اتمام فرآیند ساخت و ساز، اکنون با یک فضای کار دارای ظاهری طبیعی، آرامش بخش مواجه هستیم که گیاهان بومی پیرامون خود را به بهترین نحو ممکن در آغوش کشیده است.

انبوهی از گیاهان در داخل و جداره های خارجی ساختمان وجود دارند و طبقات را به یکدیگر پیوند می دهند. پشت بام ساختمان با گیاهان کاشته شده، پوشیده شده است؛ این ایده سبب خنک سازی طبقات پایین پروژه می شود. آخرین طبقه ی این دفتر کارِ سبز متشکل از فضاهایی چون اتاق جلسات، دفتر اجرایی، یک اتاق ناهار خوری روباز و یک آشپزخانه می باشد. روزنه ها و پنجره ها با گیاهان گل دهنده احاطه شده اند؛ ایده ای ساده که سایه های جذابی را پدید آورده است.

جداره ی جنوب غربی پروژه با استفاده از متریال بتن دکوراتیو ساخته شده است تا از نفوذ آفتاب سوزان جلوگیری نماید و جریان هوا از سوی اقیانوس را ممکن سازد. به منظور باز­­­­­­سازی یک خانه ی قدیمی، آجرهای استفاده شده در کوره سوزانده نشده اند! همچنین دیگر بخش ها نیز غالبا از متریال سیمان و بتن تشکیل شده اند.

کار و فعالیت در این دفتر یادآور دوره ای از زندگی ساده و بی آلایش می باشد! این دفتر، روح و اتمسفر مناطق روستایی را با فضای کار تلفیق کرده است.​

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل