رستوران Banal ؛ رستورانی معاصر در بافت صنعتی قرن ۱۹ میلادی

رستوران Banal ؛ رستورانی معاصر در بافت صنعتی قرن ۱۹ میلادی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: معماران Reims 502 در سال ۲۰۱۹ میلادی، پروژه ی رستوران Banal را به مساحت ۶۱۰ متر مربع در شهر سانتیاگو دو کرتارو (Santiago de Querétaro) کشور مکزیک طراحی کردند.

اساس فعالیت معماران Reims 502 برمبنای شعار آن ها یعنی ” ما به معماری معاصر اعتقاد داریم، چرا که اتفافات را به چالش می کشد، الهام می گیرد و آن ها را اجرایی می کند! ” می باشد.

پل صنعتی موجود در شهر سانتیاگو دو کرتارو (Santiago de Querétaro) در دهه ی ۸۰ میلادی باعث برهم زدن بافت این شهر شده بود. با رشد سریع شهر و در طول زمان، این مناطق تخلیه شده بود و به حومه ی شهر انتقال پیدا کرده بود. رستوران Banal در یکی از این سازه های بازیافتی طراحی شده است که در گذشته صاحبان آن به فروختن نوشیدنی و گل می پرداختند!

هدف و درخواست کارفرما از طراحان این پروژه، استفاده ی حداکثری از فضا و آماده شدن پروژه در سه ماه بود! رویکرد اصلی طراحی این رستوران بر اساس یک الگوی ساده اتفاق افتاد؛ با بزرگ تر کردن ابعاد انباری ها این امکان به وجود آمد تا فضای مناسب برای میز و صندلی های رستوران جهت صرف غذا فراهم شود. این روند در سرتاسر پروژه گسترش پیدا کرده است و باعث ایجاد توالی و تقارن قابل توجهی شده است. همچنین با توجه به پلان مجموعه و ارتباطات بخش های مختلف رستوران، یک پیوند مدولار قابل مشاهده می باشد.

جزئیات مربوط به ساختمان، تایل های مشبک توخالی هستند که در بسیاری از پروژه های طراحی این شرکت دیده می شود! این شبکه ها عنصر اساسی برای کاهش نور مزاحم، تعدیل دید از داخل به سمت ترافیک موجود در خیابان و همچنین ایده ای برای تهویه ی دود سیگار می باشند.

از دیگر استراتژی های طراحی استفاده شده در این پروژه، می توان به بهره گیری از پلان باز اشاره کرد. طراحان از ستون های موجود در بنا بهترین استفاده را کرده اند و در فواصل آن ها از در و پنجره های شیشه ای استفاده نموده اند؛ این موضوع سبب می شود تا با قرارگیری در هر نقطه از رستوران به دیگر نقاط نیز تسلط و احاطه داشت.

توجه به خانواده در فرهنگ مردم مکزیک بسیار اهمیت است. مکزیکی ها علاقه ی ویژه ای به دورهمی ها و جشن ها دارندد؛ از این رو رستوران ها همواره در حال ثبت لحظه های خوش و شادی های مردم می باشند. همان طور که در چیدمان فضاها و مبلمان بخش های مختلف این رستوران به این موارد توجه بسیار شده است! متریال گرم انتخاب شده در طراحی داخلی این پروژه نیز در رسیدن به اهداف موردنظر، بسیار کمک کننده بوده است.​

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *