خانه ۱/۳ ؛ پاسخی محترمانه به ناهمواری های زمین!

خانه ۱/۳ ؛ پاسخی محترمانه به ناهمواری های زمین!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه ۱/۳، اولین خانه از مجموعه خانه هایی (سه خانه) است که در ناحیه ی سن نیکلا (San Nicolás) در حومه شهر کوردوبا (Córdoba) در کشور آرژانتین قرار گرفته است.

خانه ۱/۳

پروژه خانه ۱/۳ در یک محوطه مستطیلی شکل به عرض ۱۰ متر و طول ۳۰ متر بنا شده است. این پروژه به مساحت ۸۰ متر مربع، در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط معماران Momento طراحی شده است.

سایت پروژه ۱/۳ از توپوگرافی ویژه ای برخوردار است! این ویژگی باعث ایجاد ایده های متفاوت طراحی و همچنین جانمایی خلاقانه ی این خانه در سایت خود شده است.

توپوگرافی نامنظم سایت پروژه، دو حوزه را برای طراحی شکل داده است؛ حوزه اول در بخش مقابل خانه با ارتفاع پایین و حوزه دوم در بخش پشتی خانه با ارتفاع بالا طراحی شده است. اختلاف ارتفاع بین دو حوزه چیزی در حدود ۵ متر است و علاوه بر این، شکل ناهمواری نیز دارد!

حجم مستطیل شکل و پلان ساده ی خانه ۱/۳ در حوزه فوقانی سایت قرار گرفته است. یکی از دیوارهای اصلی ساختمان، دیوار تقسیم بین قطعات مجاور است. بخش عمومی خانه با نگاهی به کوه ها از بهترین منظر بهره می برد؛ این درحالی است که بخش خصوصی خانه در قسمت معلق و جداشده از سطح زمین جانمایی شده است تا احساس خلوت بیشتری را برای ساکنان خود ایجاد کند.

خانه ۱/۳

جداره شیشه ای جبهه پشتی و وجود سکوی عرشه مانند در مقابل آن، منظرگاهی زیبا را شکل داده است؛ ایده ای که بیشترین استفاده از منظره ی دست نخورده محوطه را فراهم می نماید. مسیر ورودی به خانه توسط پله هایی تعریف شده است که از بین درختان عبور می کند! این فضا بیشتر به عنوان یک فضا برای مکث و لذت بردن از طبیعت طراحی شده است.

رنگ سفید و یکدست خانه و استفاده از الوارهای چوبی با رنگ طبیعی در نما، جلوه ای زیبا و در عین حال ساده دارد. بنا با سادگی هر چه تمام به گونه ای با زمینه هماهنگ شده است که نیازی به تخریب و از بین بردن ویژگی های خاص سایت نبوده است!

پلان
مقطع

رویکرد استفاده از ناهمواری ها و توپوگرافی طبیعی زمین بدون تخریب آن، یکی از بهترین و محترمانه ترین روش های برخورد با این گونه زمین ها به شمار می آید. در این نوع رویکرد سعی می شود کم ترین آسیب به حالت طبیعی زمین و پوشش گیاهی منطقه وارد شود؛ در عین حال بیشترین استفاده از فضای موجود نیز انجام می شود.

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *