طراحی خانه مادری (سرو بانو) در کرج

طراحی خانه مادری (سرو بانو) در کرج

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پروژه خانه مادری ، یک پروژه ی باز طراحی در بافت مسکونی و قدیمی شهر کرج می باشد؛ منطقه ای با کوچه های باریک و ساختمان های قدیمی که به مرور زمان به آپارتمان هایی با حداکثر مساحت و مشرف به یکدیگر تبدیل خواهند شد!

لازم به بیان است مراسمات فرهنگی و مذهبی گوناگون و متعددی در این منطقه برگزار می شود؛ این بدان معنی است که خانه های این منطقه، مکانی برای برگزاری اینگونه مراسمات خواهد بود. یکی از مراحل طراحی خانه مادری، شناخت کارفرما و ارزش ها و مفاهیم او از زندگی و همچنین مراسمات مذهبی و فرهنگی رایج در منطقه بوده است.

خانه مادری متعلق به خانواده ای قدیمی می باشد که قبلا به صورت یکچارچه ساخته شده بود، اما در باز طراحی آن، دو طبقه از هم تفکیک شد و طبقه بالا برای فرزندان و نوه ها به صورت مستقل در نظر گرفته شد.

یکی از چالش های طراحی این پروژه، استفاده از ساختاری برای پاسخگویی به نیازهای چند نسل در کنار هم بود؛ همچنین طراحی متفاوت این خانه در مقایسه با دیگر خانه های موجود در این منطقه، قابل توجه معمار پروژه بود. همچنین شرایط فرهنگی و اقتصادی کارفرما نیز در پروژه لحاظ شد.

اولین قدم در جهت ایجاد استقلال، جابه جایی پلکان ارتباطی داخلی و جاگذاری آن در حیاط بود. با این کار، بر استقلال طبقه بالا تاکید شد! پله ها به عنوان سکویی برای تعامل نیز به کار می روند؛ به ویژه برای روزهایی که مراسمات مذهبی در خانه برگزار خواهد شد.

برای ایجاد سرپناه و نمای بیرونی پله ها از شیشه فیروزه ای با طیف تاریک تا روشن استفاده شده است، تا در طی ساعات مختلف روز در داخل خانه ترکیبی از نور و سایه ایجاد شود؛ از طرف دیگر این ایده، شاخصه ای برای خانه مادری محسوب می شود.

با اضافه کردن لایه ای در جلوی ساختمان، سعی بر آن شده است که مشکل اشراف آپارتمان ها و همچنین میزان نور ورودی به داخل کنترل شود. این لایه باعث ایجاد ایوانی برای هر دو طبقه شده است؛ ایوانی که فضایی با کیفیتِ مطلوب را برای ساکنان خود ایجاد می کند.

دیاگرام​
پلان

برای ایجاد فضای بیشتر در زمان برگزاری مراسمات، باغچه موجود در حیاط حذف شد و از باغچه های کوچک تری در فضای بین ستون های ایوان استفاده شد. در این باغچه ها با کاشتن درخت سرو، شخصیتی منحصر به فرد برای خانه مادری خلق شد! جالب است بدانید به این خانه، خانه مادری (سرو بانو) می گویند.

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *