خلق میکرواقلیمی استوایی برای دفتر RAD+ar در جاکارتا؛ نوآورانه فکر کنیم و زمینی پاک خلق کنیم

خلق میکرواقلیمی استوایی برای دفتر RAD+ar در جاکارتا؛ نوآورانه فکر کنیم و زمینی پاک خلق کنیم

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: آفتاب و باران بخش جدایی ناپذیر آب و هوای مناطق استوایی است. تدابیر بسیاری برای فراهم آوردن شرایط آسایش برای زندگی و کار، از ابتدای تشکیل جوامع در این مناطق به صورت بومی ارائه شده است. استفاده از سقف شیبدار از راه کارهای مرسوم در این مورد می باشد، اما در تحقیقات جهانی در ساختمان ها به مسائلی غیر از این نیز توجه می شود. در ادامه با توضیحاتی پیرامون طراحی دفتر مرکزی معماران RAD+ar همراه شما خواهیم بود.

دفتر RAD+ ar HQ

در روزهای بحران زیست محیطی و انرژی، مانند امروز، طراحی همساز با اقلیم می بایست با توجه به آخرین تحقیقات و با توجه به اولویت های معماری معاصر انجام گیرد؛ تا بهترین ایده با کارایی بالا برای تطابق ساختمان ها و محیط استوایی ارائه شود.

طراحی این شرکت، توسط تیم معماری همین دفتر یعنی معماران RAD+ar با هدف تبدیل دفتر کار به عنوان یک نمونه ی مطالعاتی در سال ۲۰۲۰ میلادی برای آزمایش در خصوص تأثیر اقلیم در نوع معماری و کشف بهترین راه کار برای تطبیق فضای معماری و شرایط بومی از طریق اصول معماری استوایی با مساحت ۴۲۰ متر مربع انجام گرفت.

دفتر RAD+ ar HQ

یک راه حل، استفاده از چرخه ی مداوم برای مصرف مجدد و ذخیره ی آب باران با استفاده از فناوری های نو است. بدین ترتیب ۱۰۰ درصد آب باران که به سقف شیب دار برخورد می کند، برخلاف گذشته که تمام آن از سقف به بیرون سرازیر می شد، جذب می شود و از طریق یک چرخه، دوباره برای مصارف متفاوت استفاده می شود.

اصول درستی برای طراحی نما با توجه به اقلیم در این منطقه درنظر گرفته نشده است. ارائه ی راه حلی برای خلق نمایی در تطابق با محیط توام با ملاحظات زیبایی شناسی از دیگر مسائل مهم در طراحی و ساخت این دفتر می باشد.

استفاده از استراتژی بهره گیری از حداکثر روشنایی طبیعی به جای نور مصنوعی، بدون آسیب به فرم پروژه و ایده ی طراحی از دیگر تدابیر مثبت در این طرح است.

همچنین جهت گیری شرقی – غربی فضاهای داخلی، برخلاف معمول که شمالی – جنوبی بود، موجب تعدیل در دما شد و از تابش زیاد آفتاب به داخل نیز جلوگیری نمود. این تصمیم علاوه بر این موجب به وجود آمدن فرصتی برای انجام آزمایش، جهت نتیجه بخشی این ایده بوده است.

ارائه ی معماری همساز با شرایط اقلیمی استوایی موجب ارتقاء فرهنگ بهره وری محلی از انرژی و لحاظ راه حل هایی برای ساخت بنایی پربازده و بهینه در مصرف انرژی می شود. چنین ساختمان هایی موجب بالا رفتن سطح آگاهی جامعه در مورد ایجاد تطابق بناهایشان با شرایط آب و هوایی استوایی می گردد و هم چنین از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه می باشد و موجب ساخت زمینی پاک در طولانی مدت خواهد شد.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *