Y-HOUSE ؛ مامنی شبه کوه در Wirye

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Y به مساحت ۱۵۲ مترمربع در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط معماران Kode طراحی شده است. زمین این پروژه در منطقه ای با اهداف توسعه ی مسکن در ناحیه ی Wirye واقع در شهر سئول قرار گرفته است.

Y-HOUSE

ساختمان هایی که در چنین مناطقی احداث می شوند معمولا به دلیل شرایط یکسان زمین برای تمام پروژه ها، از لحاظ فضایی یکنواخت هستند. اما در این پروژه برای جلوگیری از مشابهت این پروژه با دیگر خانه ها، تصمیم به طراحی خانه ای با کالبد منحصر به فرد خود گرفته شد!

Y-HOUSE

لازم به بیان است یک جاده ی دو بانده در همسایگی شمال غربیِ سایت پروژه قرار دارد. از آن جایی که زمین، بین تقاطع دو جاده واقع شده است، دید و منظر دلبازی رو به کوه دارد. تامین فضای خصوصی توام با فضای چشم نواز پیرامون، چالشی قابل توجه در طراحی این پروژه بود. ایجاد فضایی فعال برای حفظ حریم خصوصی و منظره ی زیبا با طراحی خانه ای ساکت و آرام شبیه کوه با سقف های شیبدار در هماهنگی بی نظیر با پیرامون، دارای حیاطی پویا در دل آن در یک فرم متقارن ㄷ شکل، پاسخی به نیاز پروژه بود. یک بازشوی بزرگ کشویی در جلوی بنا تعبیه شد که ساختمان را از جاده جدا می کرد و در روزهای پر رفت و آمد، بسته و در روزهای تعطیل، می تواند باز شود و با محیط بیرونی خود در تعامل باشد.

Y-HOUSE

کارفرما، زوجی ۴۰ ساله، صاحب فرزندی در مقطع دبستان بودند. آن ها خواستار خانه ای خاطره انگیز برای فرزند خود بودند که بتواند بدون نگرانی از ایجاد سر و صدا با هم سن و سالان خود در فضا بازی کند. مالک، ساختمانی در دو طبقه می خواست بدین منظورکه طبقه ی همکف و زیرزمین را برای آسایش بیش تر خود استفاده کند و طبقه دوم و اتاق زیرشیروانی را نیز اجاره دهد. هم چنین وی خواستار این بود که کاربران طبقه اول بتوانند از بام آن طبقه به عنوان بالکن استفاده کنند. ایجاد تعادل بین دو طبقه ی ساختمان بنابر خواسته های کارفرما، چالش دیگری در پروژه بود.

برای ایجاد دیدِ مناسب اتاق ها به هم و به حیاط داخلی برای کنترل کودک در حال بازی، بازشوهایی دور حیاط در طبقه ی اول تعبیه شد. در طبقه ی دوم هم برای تامین چشم انداز زیبای اطراف، پنجره ای بزرگ و شفاف رو به طبیعت درنظر گرفته شد. ساختمان در سه لایه و در دو طبقه توانسته است حریم خصوصی موردنیاز را تامین کند و همچنین با ارائه ی تراس هایی زیبا برای هر طبقه به صورت مجزا، چشم اندازی زیبا برای ساکنین خود در سطوح مختلف به ارمغان آورد.

تینا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل