ایوانی در شانگهای ؛ سناریوی طبیعت پیرامون در سکانس هایی از رواق های خطی

ایوانی در شانگهای ؛ سناریوی طبیعت پیرامون در سکانس هایی از رواق های خطی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: براساس یک برنامه ریزی بلندپروازانه از سوی گروه معماران ppas,tf در سال ۲۰۱۶ میلادی ، پارک Jinshan که یک پارک کشاورزی مدرن در حومه ی جنوب غربی شهر شانگهای بود، به یک پارک چند عملکردی برون شهری تبدیل شد!

ایوانی در شانگهای

افزایش سطح فضای عمومی در بستر طرح، نقطه­ ی آغازین این تحول بود. ایوان از عناصر اساسی و تاثیرگذار در باغ سازی سنتی چینی می ­باشد که در این پروژه نیز به عنوان ایده ای خاص در طراحی لحاظ شد.

ایوان در امتداد ضلع شرقی – غربی و بیش تر غربی گسترش یافته است و از طریق پل عابر پیاده ی طراحی شده ای، از تپه ی شرقی در سایت عبور می کند و به سایر پروژه های گردشگردی و کشاورزی در قسمت جنوبی سایت (قسمت شمالی آزادراه) می پیوندد.

تپه ی موجود در سایت، علاوه بر این که  پارک را از آلودگی های صوتی و همچنین آلودگی های بصری آزادراه محفوظ نگه می دارد، در کنار ایوان طراحی شده، منظره ی جالب توجهی از پارک را که در امتداد خط آزادراه قابل تشخیص است، به وجود آورده است!

در این پروژه، به جای ساختار چوبی گران قیمت و پیچیده ی ایوان های سنتی، از سازه ی بتنی سفید و ساده ای استفاده شده است که نه تنها باعث هماهنگی محیط کشاورزی با امکانات مدرن موجود در پیرامون سایت شده است، بلکه در کاهش هزینه های پروژه نیز بسیار موثر بوده است! به طوری که با توجه به محدودیت های مالی پروژه، هزینه ها از ۸۰ یورو در هر مترمربع هم پایین تر برآورد شده است.

ایوانی در شانگهای

ساختار مسطح و در عین حال چند لایه ی پروژه که در امتداد شرقی – غربی گسترش یافته است، فضای کافی برای انجام فعالیت های مختلف در طول آن را فراهم ساخته است.

حیاط محصور در ایوان مرکزی و غرفه های جذاب اطراف آن که به پارک، دید دارند و فضای مناسبی را برای استراحت بازدیدکنندگان در پارک فراهم آورده اند، مرکز اصلی فعالیت های گردشگران در پارک به حساب می آیند.

نکته ی جالب توجه در این پروژه این است که برای ارتباط هر چه بهتر با مناظر پیرامون، در دیواره های ایوان ها، شکاف هایی تعبیه شده است که فرد در طول مسیرِ خود، می تواند صحنه ها و مناظر زیبایی از پارک را در هر قدم از حرکت خود تجربه نماید! مشابه آن چه که در ساختار سنتی ایوان، سطوح مختلف با تغییراتی ظریف در ارتفاع، مناظر زیبای اطراف ایوان را به درون می کشند، طراحی این پروژه نیز کاربرد ایوان را به شکلی مدرن به عنوان یک فضای عمومی و جمعی نمایش می دهد.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *