ساختمان FYNN 31 ؛ حجم سرد!

ساختمان FYNN 31 ؛ حجم سرد!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی یک بنا نبایستی همیشه جنبه ی تجاری داشته باشد، یا حتی از کلیشه های زیبایی شناسی رایج پیروی نماید. یک بنا می تواند از نظر تجاری شکست خورده باشد، اما از نظر بصری و کارایی، نمره ی قابل قبولی را به خود اختصاص دهد! و بسیار مورد توجه قرار گیرد.

ساختمان FYNN 31

همانطور که می دانیم سبک های-تک (high-tech) ، سبک محبوب همه ی افراد نیست و طرفداران خاص خود را دارد. استودیوی معماری makeAscene ساختمانی ۸ طبقه واقع در تایلند را به تازگی طراحی کرده است که در آن، از سبک های-تک پیروی نموده است. ساختمان دارای نمایی سرد و خشن و در هم آمیخته با طبیعت است.

اگر بخواهیم این پروژه را بهتر توصیف کنیم، بایستی گفت این بنا دارای یک بعد برونگرا و به شدت شفاف می باشد؛ نورگیرهای متعدد و پنجره های سرتاسری باعث شده است تا نمای ساختمان کاملا فضای داخل را در معرض دید عابران قرار دهد.

ساختمان FYNN 31

ورودی بنا به صورت عظیم و فولادی و همراه با یک درشیشه ای در دلِ خود طراحی شده است! کف این پروژه از جنس سنگ می باشد و دارای یک هماهنگی و تعامل رنگی با دیواره ی بنا است.

ساختمان FYNN 31

سایه انداز های ظریف خاکستری رنگ در نما، عمل جداسازی یا پارتیشن بندی را به خوبی هر چه تمام انجام داده است و فضای پر و خالی جالبی را ایجاد نموده است. اما نقطه ی عطف این ساختمان در بام آن قرار دارد! یک روف گاردن وسیع و شیب دار با استخری نسیبتا بزرگ در وسط که ساکنین می توانند در اطراف آن نشسته و آفتاب بگیرند.

کف پشت بام هم مانند باقی فضاها، از جنس سنگ است و رگه های مشکی در آن، هماهنگی مطبوعی با باقی رنگ ها ایجاد کرده است. اطراف استخر درخت های متعددی کاشته شده است تا به این وسیله، امنیت و حریم شخصی ساکنین حفظ شود.

طرح کلی حجم این پروژه، متشکل از یک مکعب مستطیل شکل و چهار خط تا شونده برای جداسازی طبقات از یکدیگر است. علیرغم حجم ساده و عاری از هر گونه تزیینات، طراحی پلان و متریال بنا پیچیده و منحصر به فرد است.

همانطور که در این چند سال اخیر مشاهده می کنیم، پروژه های گوناگونی اجرا می شوند که طراح، تاکید زیادی بر همزیستی مسالمت آمیز انسان با طبیعت دارد. گرچه پروژه ی FYNN31 با استفاده ی اغراق آمیز از متریال فولاد، ساختمان را تبدیل به جعبه ای سخت کرده است، اما وجود بام سبز و درختان در پیرامون بنا، لطافت مورد نیاز و حس طبیعت دوستی را به خوبی ایجاد کرده است.

شقایق شفیع پور عمرانی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *