خانه Arouca ؛ چشم بینا

خانه Arouca ؛ چشم بینا

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان:  ” آنچه که مرا در معماری همچون دیگر حرفه ها متعجب می کند، این است که یک پروژه در حالت ساخته شده، یک زندگی و جریان دارد! اما در حالت نوشتاری یا ترسیم شده، زندگی دیگر و متفاوتی را داراست! “

آلدو روسی (Aldo Rossi) ، معمار ایتالیایی

خانه Arouca

مفهوم خانه ی آروکا (Arouca) ، چشم یک انسان است! طراحی این بنا به گونه ای است که از آسمان، به شکل یک چشم دیده می شود؛ و قوس هلالی شکلی نیز در میانه ی آن وجود دارد که بیانگر مژه ی آدمی می باشد. استخر نیم دایره زیر پلک نیز، در اصل خود چشم است.

خانه ی آروکا (Arouca) در کوهپایه های کم شیب ساخته شده است و همگام با توپوگرافی منطقه، پیوند عمیقی میان انسان و طبیعت ایجاد کرده است.

دو معمار این پروژه یعنی Ana de Bastos و Filipe Xavier Oliveira، فضاهای خصوصی (اتاق خواب، سوییت و…) و فضاهای عمومی (فضای نشیمن، آشپزخانه و…) را در قسمت به اصطلاح پلک قرار داده اند. فضاهای خدماتی (پاسیو، گاراژ و همچنین خشکشویی) در قسمت مژه جایگزاری شده اند. یک فضای گالری مانندِ خانوادگی نیز در بخش قوسِ بنا وجود دارد که با نورپردازی غیر مستقیم طراحی شده است.

اتاق نشیمن با معماری باز و نورگیر و با پنجره های سرتاسری، انسان را هر چه بیشتر در دل طبیعت پیرامون غرق می کند! متریال به کار رفته در ساخت این پروژه ، قالب های چوبی می باشد و در بخشی از تزیینات نما نیز از متریال بتن استفاده شده است.

خانه Arouca

علت طراحی چنین بنایی، تقاضای کارفرما برای داشتن خانه ای متفاوت و منحصر به فرد بود. این شرایط برای معماران پروژه ، فرصتی را به وجود آورد تا با استفاده از نمادها و همچنین توپوگرافی منطقه (شمال کشور پرتغال)، خانه ای با مضمون چشم بینا و بیانگر اندیشه ی عمیق پیرامون وضعیت انسان طراحی کنند!

ویلانووا آرتیقاس (Vilanova Artigas) ، معمار برزیلی درباره هنرِ معماری می گوید: ”من شاعران را تحسین می کنم؛ آنچه که آنها در دو کلمه بیان می کنند، ما بایستی با چیدن هزاران آجر بیان کنیم! “

شقایق شفیع پور عمرانی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *