مرکز هنرهای نمایشی Hongqiao شانگهای ؛ تعامل هنرهای نمایشی مدرن و سنتی با درونمایه معماری

مرکز هنرهای نمایشی Hongqiao شانگهای ؛ تعامل هنرهای نمایشی مدرن و سنتی با درونمایه معماری

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: مرکز هنرهای نمایشی هونگ گیائو (Hongqiao) در یکی از مناطق پرتردد شهر شانگهای واقع در کشور چین قرار گرفته است! منطقه ای که با مراکز خرید کوچک مقیاس احاطه شده است.

مرکز هنرهای نمایشی Hongqiao

لازم به بیان است این پروژه به عنوان جایگزینی برای طرح توسعه ی منطقه با کاربری سینمایی ساخته شده است! موضوع پروژه فعلی، پنج سال پیش از نهایی شدن قرارداد معماری و اجرا، با طراحان فعلی آن یعنی معماران BAU در سه دوره رقابتی گوناگون مطرح شده بود که درنهایت در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط این گروه معماری، پروژه ی حال حاضر را با مساحت ۱۴۳۰۰ مترمربع به بهره برداری رسید.

این پروژه دارای فضاهای طراحی شده برای گروه های مختلفی از مخاطبان می باشد؛ مخاطبانی با سلایق و علایق گوناگون سنتی و یا مدرن! سالن تئاتر این پروژه ، برای برگزاری برنامه های کلاسیک و سنتی با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر در یک سمت ساختمان و تعداد ۷ سالن سینما با ظرفیت های مختلف در سمت دیگر آن ساخته شده است.

جالب است بدانید مراجعه افراد مختلف با اهداف متفاوت برای حضور در برنامه های متنوع در این فضا و مشارکت فعال آن ها در رویدادها و فعالیت های فرهنگی و هنری، موجب پویایی قابل توجه فضا و پشتیبانی هر چه بهتر از مکان طراحی شده ی سینما می شود! اتفاقی که سرزندگی فضای شهری را با تشویق مردم برای حضور در بنا به ارمغان آورده است.

پلازای مسقف، فضایی محصور بین دو بخش مدرن و سنتی پروژه می باشد که برای برگزاری برنامه های متعدد، فضای مناسبی است و موجب ارتباط بیشتر و بهتر دو بخش می شود؛ همچنین این پروژه، زمینه ساز پیوند قوی بین هنرهای نمایشی گوناگون در این منطقه از شهر می باشد. حضور مردم در فضای عمومی سینما ، موجب معنا بخشیدن به محیط آن شده است و مکانی با کیفیت برای توقف مردم جهت تجربه لحظاتی خوش را خلق کرده است.

مصالح به کار برده شده برای ساخت فضای تئاتر، به سبب ارجاع تاریخی و اشاره ی به گذشته، نوعی از سنگ های یکپارچه می باشد. همچنین دسترسی به فضای داخلی تئاتر از طریق پله های گرد در گوشه سمت غربی ساختمان میسر شده است.

سالن های سینما، جعبه های فلزی مانندی هستند که بزرگ ترین آن ها به صورت معلق در گوشه سمت شرقی حجم رو به خیابان قرار گرفته است. برای ساخت هر یک از فضاهای سینمایی، فلز به عنوان متریال قرن بیستمی برای اجرای برنامه های مدرن استفاده شده است. لابی پروژه به عنوان فضایی چندمنظوره شامل گیشه بلیط فروشی، کافه، نمایشگاه های موقت، فضای برگزاری رویداد، فضای حرکتی که به پلازای بیرونی و خیابان دید دارد نیز، از دیگر فضاهای تشکیل دهنده ی این پروژه هستند.

 

جداره ی شیشه ای در طبقه ی همکف، موجب برقراری دیالوگی خوانا بین محیط داخلی و فضای شهری، ایجاد حس دعوت کنندگی برای حضور در برنامه های متنوع در فضای پلازای مسقف و زمینه ساز خلق خاطرات به یادماندنی و ایحاد حس تعلق به فضا می گردد.

منابع:

archdaily.com

Markusen, A., & Gadwa, A. (2010). Creative placemaking. Washington, DC: National Endowment for the Arts.

Whyte, W. (1980). The social life of small urban spaces, Washington, DC: Conservation​

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *