۱۲ نمونه موفق پرینت سه بعدی مبلمان و مزیت آن

۱۲ نمونه موفق پرینت سه بعدی مبلمان و مزیت آن

با نوآوری در مواد و مصالح، اتوماسیون و تکنولوژی پیشرفته، عصر جدیدی در معماری و دکوراسیون داخلی در حال ظهور است. پرینت سه بعدی مبلمان دنیایی از امکانات خلاقانه را به ارمغان می‌آورد و از مرزهای طراحی سنتی فراتر می‌رود. آیا می‌توانید تصور کنید که با لمس یک دکمه، یک نمونه‌ی اولیه از مبلمان دلخواه خود را فقط در طول چند ساعت بسازید؟ این روش ساخت توسط پرینت سه بعدی، ممکن است خیلی زودتر از آنچه ما فکر می‌کنیم به یک رویه‌ی رایج تبدیل شود. به همین جهت، برای آشنایی بیشتر با پتانسیل این تکنولوژی جدید، ما در این مقاله به بررسی ۱۲ نمونه‌ی موفق پرینت سه بعدی مبلمان می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

 

تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی

 البته که مبلمان هنوز هم با استفاده از روش‌های مرسوم (قالب‌گیری، برش، خمش)، به‌طور انبوه تولید می‌شود، اما امروزه پرینت سه ‌بعدی مبلمان، صنعت تولید این محصولات را متحول کرده است. با تکامل و سهولت دسترسی این تکنولوژی انقلابی، سطح بی‌نظیری از بیان خلاقانه و تولید کارآمد به وجود می‌آید. فرآیند تولید توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی مبلمان، با یک مفهوم ساده شکل می‌گیرد؛ بر اساس این مفهوم، یک طرح دیجیتال با استفاده از نرم افزار مدل‌سازی سه بعدی ایجاد می‌شود و سپس لایه به لایه، به شکل یک جسم فیزیکی پرینت می‌شود و ساخت هندسه‌های پیچیده را ممکن می‌کند. این روش ساخت، یک نوع کاملاً جدید از صنایع دستی دیجیتال است.

در حال حاضر متخصصین بسیاری به ارائه‌ی خدمات پرینت سه بعدی می‌پردازند. مرکز ساخت و خدمات پرینت سه بعدی اینوفب، با تمرکز بر تمام جنبه‌های این تکنولوژی قدرتمند و با تکیه بر تجربه‌ی فعالیت مستمر چندین ساله در این زمینه، به ساخت محصولات نوآورانه و خلاقانه می‌پردازد.

تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

مزایای پرینت سه بعدی مبلمان

این تکنولوژی مزایای بی‌شماری را برای کاربران و سازندگان مبلمان و دکوراسیون داخلی به ارمغان می‌آورد. پرینت سه بعدی، هزینه‌ی طراحی مبلمان را به مراتب کاهش می‌دهد. هزینه پرینت سه بعدی، بر اساس پیچیدگی طرح، نوع مواد و مصالح، مدت زمان پرینت و …، قبل از ساخت به طور دقیق برآورد می‌شود. بر این اساس می‌توان قبل از تولید مبلمان با انتخاب مناسب مصالح یا بهینه‌سازی طرح، به کاهش هزینه‌ی ساخت مبلمان پرداخت.

سرعت و دقت تولید، امکان ساخت نمونه‌ی اولیه، سفارشی‌سازی بر اساس نیازها و علایق هر کاربر و …، پرینت سه بعدی مبلمان را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت محصولات دکوراسیون داخلی تبدیل می‌کند.  علاوه بر این پرینت سه بعدی مبلمان، آزادی عمل لازم را برای طراحان به ارمغان می‌آورد. به این ترتیب، با استفاده از پتانسیل‌های این تکنولوژی، تولید طرح‌های پیچیده، آزمایش فرم‌ها و سبک‌های جدید، ممکن می‌شود؛ به ویژه فرم‌هایی که با روش‌های سنتی غیر قابل اجرا هستند.

در عین حال، روش‌های تولید افزودنی، گام مهمی برای فرآیند تولید پایدار و استفاده از مواد بازیافتی محسوب می‌شوند. قطعات مبلمان را می‌توان در مقادیر کم یا بر اساس تقاضا تولید کرد؛ این ویژگی باعث کاهش ضایعات می‌شود. همچنین امکان ایجاد فایل‌های دیجیتال از راه دور و ساخت محلی، منجر به کاهش  مدت زمان حمل و نقل و در نتیجه، کاهش انتشار کربن می‌شود.

مزایای پرینت سه بعدی - اینوفب تبریز

 

نمونه پرینت سه بعدی مبلمان

برای الهام بخشیدن به معماران، طراحان و صاحبان خانه که در دنیای پرینت سه بعدی مبلمان تحقیق می‌کنند، در ادامه‌ی این مقاله به ارائه‌ی ۱۲ نمونه‌ی ماهرانه از طرح‌های پرینت سه بعدی مبلمان می‌پردازیم. کاوش و آشنایی با مواد و مصالح مختلف، زیبایی‌شناسی و فرآیندهای خلاقانه، نگاهی اجمالی به پتانسیل گسترده‌ی فناوری پرینت سه بعدی در معماری معاصر ارائه می‌دهد.

نمونه پرینت سه بعدی مبلمان - تبریز اینوفب

 

پرینت سه بعدی ناهار خوری کوریل

میز ناهار خوری کوریل(CORAIL)، یکی دیگر از نمونه‌های موفق پرینت سه بعدی مبلمان است. این میز، دارای یک پایه بتنی پرینت سه بعدی‌شده و بدنه‌های متحرک برای پشتیبانی از رویه‌ی شیشه‌ای است. شکل مواج این میز یادآور قارچ‌های موجود در درختان، بافت صخره‌های مرجانی یا پوسته‌های طبیعی است؛ در عین حال شکل و بافت میز کوریل کاملاً قابل تنظیم است.

در ساخت این میز از نرم‌افزار جدیدی استفاده شد؛ با توسعه‌ی این نرم‌افزار نوآورانه‌، مشتریان می‌توانند در خانه یا با یک مشاور در فروشگاه برای ساخت و  سفارش پرینت سه بعدی یک محصول ویژه اقدام کنند. دستگاه پرینت سه بعدی توسط کدهای به دست آمده از این نرم‌افزار تغذیه می‌شوند. به این ترتیب طرح‌های کاملا منحصر‌به‌فردی ایجاد می‌شود که مطابق با نیازهای خاص هر کاربر است.

پرینت سه بعدی نهار خوری

 

پرینت سه بعدی صندلی کمان؛ طراحی زاها حدید

صندلی کمان یکی از آخرین طراحی‌های زاها حدید در زمینه‌ی پرینت سه بعدی مبلمان و با هدف پیشبرد مرزهای تکنولوژی ساخت و آزمایش مواد است. این صندلی با الهام از سازه‌هایی که معمولا در طبیعت یافت می‌شوند و با استفاده از فیلامنت ساخته شده است. زاها حدید با طراحی صندلی کمان توسط الگوهای فضایی پیچیده و طیف رنگی ویژه، از تعریف معمول مبلمان را فراتر رفت و نشان مداد که چگونه طراحی تخیلی و تکنولوژی ساخت می‌تواند منجر به ارتقای سطح جدیدی در طراحی مبلمان شود.

پرینت سه بعدی صندلی زاها حدید

 

پرینت سه بعدی مبلمان گرادیان

مجموعه مبلمان گرادیان، مجموعه‌ای از اشیاء کاربردی را به نمایش می‌گذارد که بر اساس اصول هندسی، زیبایی‌شناسی و با الهام از طیف‌های رنگی مختلف، طراحی شده‌اند. این مجموعه پرینت سه بعدی مبلمان شامل نیمکت‌ها، صندلی‌ها و گلدان‌ها است. فرآیند ساخت این مجموعه که توسط پرینت سه‌بعدی پیشرفته بتن صورت گرفته، شامل افزودن رنگ به مواد هنگام عبور از نازل پرینتر است. این روش ساخت به یک طرح و طیف رنگی مسحورکننده تبدیل می‌شود که از طریق روش‌های رنگرزی سنتی قابل دستیابی نبود.

پرینت سه بعدی مبلمان گرادیان

 

پرینت سه بعدی مبلمان و کلکسیون سفارشی

این نمونه پرینت سه بعدی مبلمان، شامل دو مبل بزرگ، دو صندلی و یک نیمکت به طول ۷.۳ متر، یک کلکسیون گسترده از مبلمان سفارشی برای یک مشتری اختصاصی است. قطعات بتنی منفصل این نمونه‌ی پرینت سه بعدی مبلمان با استفاده از سیمان سفید برای محیطی دائمی در فضای باز ساخته شده‌اند. از آنجایی که بتن اغلب به تقویت نیاز دارد، طراح این مبلمان یک استراتژی سفارشی و نیمه اتوماتیک با استفاده از ترکیبی از میلگردهای فیبر شیشه‌ای و مواد نساجی کربنی را به طور یکپارچه در طرح ادغام کرد. با استفاده از این روش یک مبلمان تأثیرگذار با کارایی بالا تولید شد.

چاپ سه بعدی مبلمان

 

پرینت سه بعدی میز Primavera با طرحی ارگانیک

زیبایی سیال این میزهای مجسمه‌سازی که دنیای گل‌ها و چرخه‌ی فصل‌ها را تداعی می‌کند، نتیجه‌ی یک فناوری جدید مواد و مصالح است. این نمونه پرینت سه بعدی مبلمان، ترکیب اشکال ارگانیک و سینوسی با نظم هندسی است؛ به دلیل همین روش ساخت خلاقانه، این مجموعه نمادی از بازسازی چرخه‌های طبیعی و یادآور مواد پایدار است. الگوهای هر قطعه به طرز ماهرانه‌ای توسط بیوپلاستیک فوم‌دار سبک (PLA) با پرینت سه بعدی ساخته شده‌اند؛ این الگوها با افزایش ارتفاع تکامل می‌یابند و از پایه به بالا، پیچیده‌تر و رنگارنگ‌تر می‌شوند.

پرینت سه بعدی میز

 

پرینت سه بعدی مبلمان کویر

مجموعه‌ی پرینت سه بعدی مبلمان کویر، با الهام از تپه‌های فسیلی صحرای ابوظبی طراحی شدند. شیوه‌ی تولید و لایه‌بندی تکنولوژی پرینت سه بعدی مبلمان، دقیقاً مشابه لایه‌بندی شن و ماسه برای ایجاد فسیل‌ها در طول زمان و بافت شنی بیابان است. پرینت سه بعدی مبلمان با استفاده از فیلامنت ( ماده‌ی مشتق شده از منابع تجدیدپذیر و ارگانیک مانند نشاسته ذرت یا نیشکر) و تولید هندسه‌های پیچیده و جسورانه، گواهی بر امکانات خلاقانه ارائه شده توسط روش‌های تولید افزودنی است.

چاپ سه بعدی مبلمان کویر

 

پرینت سه بعدی مبلمان پایدار با الهام از طبیعت

این مجموعه‌ی پرینت سه بعدی مبلمان بر اساس شکل‌ها و بافت‌های موجودات دریایی طراحی شده و به صورت دیجیتالی از پلاستیک‌های دریایی بازیافتی ساخته شده‌است. طرح‌های این مجموعه ( شامل گلدان‌ها، نیمکت‌ها و صندلی‌ها )، به زباله‌ها و مواد رها شده در اقیانوس جانی دوباره می‌بخشند و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی ارائه می‌شوند. بر این اساس می‌توان گفت این مبلمان، ۱۰۰% در چرخه‌ی بازیافت قرار می‌گیرند.

 هدف و استراتژی طراحی این مبلمان، افزایش پایداری و آگاه‌سازی کاربران در زمینه‌ی یک مسئله‌ی مهم زیست‌محیطی است. طراح این مبلمان موفق شد، با استفاده از نوآوری‌های تکنولوژیکی و فرهنگی، تجسم مجدد یک اکوسیستم را امکان‌پذیر سازد؛ اکوسیستمی که در آن پلاستیک دریایی، ماده خام جدید برای اقتصاد جدید است.

پرینت سه بعدی مبلمان پایدار

 

پرینت سه بعدی صندلی یکپارچه ارمیس

با پیروی از رویکرد اتلاف صفر، صندلی یکپارچه‌ای به نام ارمیس با خطوط ساده و ارگونومیک طراحی شد. این نمونه پرینت سه بعدی مبلمان به صورت رباتیک با یک نخ پلاستیکی مارپیچی ساخته شده است. در عین تبعیت طرح این صندلی از هندسه، با استفاده از حداقل مواد، بافت گرافیک منحصر‌به‌فردی هم در سطح آن ایجاد شده است. این نمونه‌ی پرینت سه بعدی مبلمان و صندلی با استفاده از مواد زائد خود شرکت سازنده، تولید شده‌اند و در نهایت تبدیل به اشیائی بادوام، باکیفیت و منحصربه‌فرد شده‌اند که می‌توانند بارها و بارها تا زمان پایان عمر خود مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

چاپ سه بعدی صندلی

 

پرینت سه بعدی صندلی روباتیکا

صندلیRobotica، به عنوان یک چهارپایه بلند، میز، مجسمه مستقل یا هر چیزی که کاربر به آن نیاز دارد، عمل می‌کند. این نمونه پرینت سه بعدی مبلمان، از همگرایی دو زمینه شکل می‌گیرد؛ ۱-  گیاه شناسی و  ۲- رباتیک. بازوی توزیع‌کننده‌ی رباتیک پلیمری درتکنولوژی پرینت، امکان چیدمان عمودی و تشکیل رسوب تدریجی شکل را فراهم می‌کند. به این ترتیب طراحان این صندلی، روش ساخت تدریجی در طبیعت را با برنامه‌نویسی رباتیک ترکیب می‌کنند تا محصولی چند منظوره با استفاده از فیلامنت ایجاد کنند.

پرینت سه بعدی صندلی

 

پرینت سه بعدی صندلی موج

 موج، نام مناسبی برای این نمونه پرینت سه بعدی مبلمان است و مفهوم پشت طرح این صندلی را به خوبی منعکس می‌کند. صندلی موج با استفاده از حداقل مواد از امکانات پرینت سه بعدی رباتیک برای تولید سفارشی استفاده می‌کند. شکل ظاهری صندلی یک فرم پیوسته است که فقط با ضخامت ۶ میلی‌متر و با استفاده از پلیمرهای پلاستیکی پیشرفته پرینت شده‌است. الگوهای موج‌دار سطح سبز صندلی یادآور موج‌های دریا است و به افزایش استحکام ساختاری صندلی کمک می‌کند. همچنین این فرم ارگانیک، کارایی، راحتی و زیبایی چشم‌نواز صندلی را به ارمغان می‌آورد.

پرینت سه بعدی مبلمان

 

پرینت سه بعدی صندلی کلپ

در تلاش برای جلوگیری از پایان یافتن عمر تورهای ماهی‌گیری در اقیانوس، این تورها به ماده‌ای نوآورانه تبدیل شده‌اند و به عنوان مصالح اصلی این نمونه پرینت سه بعدی مبلمان، به نام صندلی کلپ، استفاده می‌شوند. نام این صندلی برگرفته از جنگل‌های کلپ است که  تحت تأثیر آلودگی‌های دریایی در حال ناپدیدی و نابودی  هستند. طراحی برای چرخه‌ی بازیافت با هندسه‌ای الهام گرفته شده از خطوط و الگوهای موجود در پوشش گیاهی اقیانوس صورت می‌گیرد. در این شیوه‌ی طراحی، تورهای ماهی‌گیری بازیافتی با الیاف چوب ترکیب می‌شوند و چشم‌انداز جدیدی از دستاوردها و پتانسیل تکنولوژی پرینت سه‌بعدی مبلمان برای ساخت در مقیاس‌های مختلف به دست می‌آید.

پرینت سه بعدی صندلی

 

پرینت سه بعدی صندلی راحتی Reform

صندلی ریفرم (Reform)، با بیانی خلاقانه و در عین حال ارگانیک، زیبایی طبیعت را منتقل می‌کند. طراحی مجسمه‌‌وار و جسورانه‌ی صندلی ریفرم، به طور کامل با استفاده از یک کامپوزیت زیستی مبتنی بر چوب ساخته شده است. تولید این صندلی با تکنولوژی پرینت سه بعدی مبلمان، سبب پایداری تولید و امکان بازیافت می‌شود.

صندلی ریفرم، با ادغام هنر و تکنولوژی در تولید قطعات باکیفیت، نشان‌گر پتانسیل تکنولوژی پرینت سه بعدی مبلمان برای ساخت انواع محصولات راحت، بادوام و مناسب برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی است. در عین حال، ساخت چنین محصولاتی مسیر را به سمت تولید مبلمان پایدار و مناسب برای چرخه‌ی بازیافت هموار می‌کنند.

پرینت سه بعدی صندلی راحتی


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


منبع: archdaily

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *