انواع جعبه های آتش نشانی

جعبه آتش نشانی

برای آشنایی با انواع جعبه های آتش نشانی ابتدا بهتر است بدانیم جعبه آتش نشانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ اگر به دنبال جواب هر یک از این سوالات هستید؛ این مقاله را از دست ندهید!

فایرباکس یا انواع جعبه های آتش نشانی در اندازه ها و مدل های مختلف برای قرار دادن تجهیزات اولیه آتش نشانی تدارک دیده شده‌اند؛ به همین دلیل به این نام شناخته می شوند. این جعبه معمولاً در منازل مسکونی، آپارتمان ها، ادارات، کارخانه ها، انبار های تولیدی استفاده می شود و اولین وسیله ای است که برای کمک به خاموش کردن آتش استفاده می شود.

خاموش کردن یا مهار آتش در لحظات اولیه بسیار مهم است. در دسترس بودن انواع جعبه های آتش نشانی می تواند از بروز حوادث بزرگ تر و بازگشت شعله ها جلوگیری کند و علاوه بر آن زمان بیشتری را برای تخلیه ساکنان فراهم کند. رنگ های رایج مورد استفاده در فایر باکس قرمز، نقره ای (استیل) و خاکستری است.

فایرفاکس در طرح های مختلفی تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. از بین انواع جعبه های آتش نشانی دو نوع از آن ها بیشتر از بقیه استفاده  می شوند این دو نوع عبارت‌اند از:

  1. جعبه آتش نشانی فایر هورزیل (قابل استفاده در طبقات بالای ساختمان ها).
  2. جعبه های آتش نشانی معمولی (قابل استفاده در طبقات پایین ساختمان ها و پارکینگ ها).

اما انواع جعبه های آتش نشانی تنها به این دو نوع خلاصه نشده و طیف گسترده‌ای دارد که برخی از آن ها عبارت‌اند از:

  1. کپسول آتش نشانی تک کابین
  2. کپسول آتش نشانی دو کابین
  3. جعبه با دو کابین افقی یا دوقلو
  4. جعبه کابین سه گانه
  5. جعبه نگهداری کپسول آتش نشانی
  6. جعبه ایستاده دو طبقه (دو کابین عمودی)

انواع وسایلی که در جعبه های آتش نشانی نگهداری می شوند عبارت‌اند از:

  1. شلنگ آتش نشانی
  2. قرقره آتش
  3. آتش نشانی
  4. نازل آتش نشانی
  5. آتش نشانی
  6. جفت
  7. شیر آب

لازم به ذکر است که فایرباکس ها در دو نوع توکار و احاطه شده گروه بندی، طراحی و سپس تولید می شوند. تفاوت جعبه آتش نشانی توکار و روکار این است که در مدل توکار جعبه داخل دیوار نصب می شود و درب جعبه کاملاً همسطح دیوار بوده و برآمدگی ندارد و فقط در و چارچوب دور در از بیرون دیده می شود.

کاربرد انواع جعبه های آتش نشانی

در بخش های قبلی با انواع جعبه های آتش نشانی و وسایل داخل آن ها آشنا شدید؛ در این بخش به بررسی انواع انواع جعبه های آتش نشانی و کاربرد آن ها می پردازیم.

  1. جعبه کپسول آتش نشانی تک کابین: جعبه برای نگهداری قرقره، شیلنگ، شیر، نازل و سایر اتصالات از جمله آب پاش، کوپلینگ شیلنگ به نازل و غیره استفاده می شود.
  2. باکس دو کابین: این جعبه دارای دو محفظه و دو در است. شما می توانید وسایل خود را در یکی از محفظه ها نگهداری کنید و کپسول های آتش نشانی خود را در محفظه دیگر قرار دهید.
  3. باکس دو کابین افقی یا دوقلو: در این نوع می توانید شیلنگ های عریض بوم و کپسول های آتش نشانی و همچنین ریل شلنگ آتش نشانی و تجهیزات سیستم خشک را ذخیره کنید.
  4. باکس سه کابین سه کابین: همان جعبه بالا و با فضای بیشتر است.
  5. جعبه نگهداری کپسول آتش نشانی: این محفظه برای نگهداری کپسول های آتش نشانی به منظور نگهداری و جلوگیری از سرقت و آسیب در شرایط جوی استفاده می شود.
  6. باکس ایستاده دو طبقه (دو کابین عمودی): یکی از انواع جعبه های آتش نشانی باکس ایستاده دو طبقه می باشد. این مدل از جعبه های آتش نشانی شلنگ آتش نشانی و اتصالات آن در بالای بالای جعبه قرار می گیرد. سه کپس.ل در قسمت پایینی قرار می گیرند.

مواردی که برای نصب جعبه کپسول آتش نشانی باید در نظر گرفته شود:

هنگام نصب فایرباکس باید ۱۳۰ سانتی متر بالاتر از سطح زمین و در فاصله حداکثر ۳۰ سانتی متر از یکدیگر نصب شود (تا در صورت بروز مشکل در اسرع وقت به هر کدام دسترسی داشته باشید) و در یک جایی که مردم می توانند ببینند که این مکان در اکثر موارد پله های خروج اضطراری، پارکینگ ها، مسیرهای پیاده روی، درهای ورودی ساختمان و غیره است.

لازم به ذکر است که در هنگام انتخاب و خرید فایرباکس، جنس جعبه و ضخامت ورق ها بررسی شود، در صورت عدم انتخاب صحیح مواد یک فایرباکس، احتمال تغییر شکل جعبه و جعبه وجود دارد. پیچیده بودن یک جعبه آتش نشانی باعث می شود تا مدت زیادی زیبا بماند.

عوامل دیگری به جز زیبایی در خرید انواع جعبه های آتش نشانی اهمیت دارند که برخی از آن ها عبارت‌اند از:

  1. کیفیت جوش محصول: این عامل در حفظ عملکرد و بررسی یراق آلات و تجهیزات جعبه مهم است.
  2. قرقره دوبلبرینگ در فایرباکس استفاده کنید تا بتوانید قرقره را بچرخانید و در مواقع اضطراری شلنگ را به آرامی و سریع تر باز کنید.

جعبه آتش نشانی معمولا در رنگ های مختلف وجود دارد. قرمز، نقره ای (استیل) و خاکستری رایج ترین رنگ ها هستند.

فایر باکس ها بسته به اندازه و محل استفاده می توانند از نظر محتوا متفاوت باشند و محتویات آنها اغلب شیلنگ، نازل، قرقره، سوپاپ و کوپلینگ و کپسول های قابل حمل است.

با توجه به درجه بندی کلاس آتش نشانی، محتویات این جعبه ها معمولاً برای اطفاء حریق ناشی از موارد زیر مناسب است.

الف: اشیاء قابل اشتعال مانند چوب، پارچه، کاغذ، لاستیک و پلاستیک

ب: آتش مایعات قابل اشتعال

E: آتش معادله الکتریکی ipment

مشخصات فنی انواع جعبه های آتش نشانی

پارامتر های انتخاب جعبه آتش نشانی در زیر آمده است

  1. جنس: فولاد / فلز / فایبرگلاس
  2. ضخامت ورق: ۰.۸mm/1mm/1.5mm
  3. (رنگ: طلایی/نقره ای/الکترواستاتیک قرمز-سفید-کرم و سفارشی)
  4. نوع نصب: توکار / سطح
  5. (ابعاد: استاندارد / سفارشی طول، عمق، ارتفاع)
  6. نوع درب: تک درب/دوبل/دو درب
  7. نوع قفل: درب سطلی/ فنری/ پروانه ای
  8. نوع لولا: کتابی/سه تایی/پنهان/شپیل
  9. نوع علائم : لیزری / استیکر / برجسته

در این مقاله انواع جعبه های آتش نشانی و کاربرد آن ها را به طور دقیق برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دادیم؛ امیدواریم تا مطالب برای شما مفید واقع شده باشند.


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل