وبسایت پورتفولیو معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۴ برای معماران

وبسایت پورتفولیو معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۴ برای معماران

معماران، فارغ از اینکه در کجا زندگی می‌کنند، عادات مشترک زیادی دارند. مثلاً بیشتر آن‌ها به خرید کتاب‌های معماری اعتیاد دارند. یا حداقل در دوره‌ای از زندگیشان روی دستمال کاغذی طراحی کرده‌اند. اما در سال ۲۰۲۳ میلادی، یک عادت دیگر هم دارد در بین معماران سرتاسر جهان فراگیر می‌شود. آن هم داشتن یک وبسایت پورتفولیو معماری است. چه به عنوان یک معمار جوان در جستجوی شغل، چه در مسیر اپلای معماری و چه در پی مهاجرت کاری به یک کشور خارجی، به یک وبسایت پورتفولیو معماری نیاز خواهید داشت. البته، ناگفته نماند که این وبسایت، مکملی قدرتمند برای نمونه‌ی کاغذی و پی دی اف پورتفولیوی شما خواهد بود. در این مقاله، تلاش خواهیم کرد که شما را با قوانین و قواعد طراحی یک وبسایت پورتفولیو معماری آشنا کنیم. امیدواریم تا انتهای مسیر با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

وبسایت پورتفولیو معماری چیست؟

مهم‌ترین وظیفه‌ی یک وبسایت پورتفولیو معماری، انعکاس سبک کاری و شخصیت حرفه‌ای شما  در بستری به‌روز و بدون مرز است. از سوی دیگر، درست مثل نسخه‌ی pdf و یا کاغذی پورتفولیو معماری، وبسایت هم باید بتواند بهترین و باارزش‌ترین دستاوردهای شما را در یک نگاه، به سمع و نظر بیننده‌ی خود برساند.

بگذارید صادقانه با شما سخن بگوییم. در سال ۲۰۲۳ میلادی، تمامی معماران در هر سطح و با هر برنامه‌ای که برای زندگی خود چیده‌اند، هم به نسخه‌ی pdf پورتفولیو معماری نیاز دارند و هم باید یک وب سایت معماری مختص به خودشان داشته باشند. چرا که این‌ها، تنها نقطه‌های اتصال‌ امن برای ارتباط شما با مشتریان بالقوه‌تان هستند. حتی شاید یک وبسایت پورتفولیو معماری بتواند در نقش دروازه‌ای برای خوشامدگویی به مسیرها و پروژه‌های سال‌های آتی زندگی کاری شما نیز عمل کند.

 

مهم‌ترین اصول طراحی وبسایت پورتفولیو معماری

پیش از هر چیز، می‌خواهیم یک ضرب‌المثل قدیمی را به یادتان بیاوریم. «شهر رم یک روزه ساخته نشده است.» پس شما هم نباید انتظار داشته باشید که مسیر طراحی یک وبسایت پورتفولیو معماری موفق، کوتاه و بدون پیچ‌وخم باشد.

تمپلیت پورتفولیوی شما پایه و اساس کارتان است

هر معماری، نیک می‌داند که اولین معیار برای سنجشِ خوب و بد یک ساختمان، ارزیابی فونداسیون آن است. از بسیاری جهات، تمپلیت پورتفولیو معماری شما درست به اندازه فونداسیون برای ساختمان،‌ باارزش است. به همین دلیل، با دقت هر چه تمام‌تر به دنبال الگو و تمپلیتی بروید که بتواند به خدمت استانداردها و اهداف زندگی حرفه‌ای شما دربیاید.

وبسایت پورتفولیو معماری

البته، در نظر داشته باشید که انتخاب تمپلیت، قدم اول از یک مسیر پرفرازونشیب است. در گام دومِ پس از انتخاب تمپلیت، تازه باید کار شخصی‌سازی آن را آغاز کنید. به زبان ساده‌تر، تلاش کنید که زبان بصری مدنظرتان را در سرتاسر طرح، توسعه دهید. این کار را به کمک پس‌زمینه‌ها و تصاویری که به تمپلیت اضافه می‌کنید، به پیش ببرید. از سوی دیگر، حتی فونت‌ هم می‌تواند نقش مهم و موثری را در تدوین استراتژی شخصی و هویت‌بخشی به پورتفولیو معماری شما ایفا کند. پس از انتخاب یک فونت خوب، کارآمد و همه‌فهم هم غافل نشوید.

وزن عناصر پورتفولیو معماری خود را با دقت تنظیم کنید

همه‌ی ما معروف‌ترین جمله‌ی معروف فرانک لوید رایت را به یاد داریم. او اعتقاد داشت: «کمتر، بیشتر است.» باید به شما اطلاع دهیم که این شاه‌جمله در مسیر طراحی وبسایت پورتفولیو معماری هم به درد می‌خورد. پس وقتی نوبت به انتخاب پروژه برای نمایش در وبسایت پورتفولیوتان رسید، کاملاً گزیده عمل کنید. یعنی لازم نیست هر پروژه‌ای را که تا امروز روی آن کاری انجام داده‌اید، در وبسایت خود بگنجانید. چنین تصمیمی فقط شما را از راه شکل دادن به مسیر و شخصیت حرفه‌ای ایده‌آلتان منحرف میکند.

بگذارید ساده‌تر بگوییم. تعداد پروژه‌های درج شده در وبسایت پورتفولیو معماری شما به هیچ عنوان نشاندهنده‌ی میزان موفقیت یا برتری شما نسبت به سایر معماران نیست. پس با خیال راحت پروژه‌هایی را انتخاب کنید که دوست دارید شما و شخصیت کاری‌تان را نمایندگی کنند. این پروژه‌ها، همان‌هایی هستند که می‌توانند مسیر آینده‌ی شغلی شما را هم هموارتر نمایند.

از سوی دیگر، اگر در تب و تاب اپلای معماری هستید، وبسایت پورتفولیو معماری خود را براساس اولویت‌ها، اهداف و فیلد تخصصی دانشگاه مدنظرتان طراحی کنید. به این ترتیب، شانس پذیرفته شدنتان با جهش قابل توجهی مواجه خواهد شد.

اما هنوز آخرین راز این مرحله از کار ناگفته مانده است. آن راز هم این است که با خیال راحت از تمام همکاری‌های گروهی خود پرده بردارید. حضور شما در کارهای گروهی به بیننده اطمینان خاطر می‌دهد و به او ثابت می‌کند که شما توانایی‌های نرم معماری را هم درست مثل توانایی‌های آکادمیک جدی گرفته‌اید. و این یعنی می‌توانید تعاملی سازنده را با دیگران برقرار کنید؛ و بر همین اساس، در زمان بحران از قدرت حل مساله‌ی بهتری برخوردارید.

روی تصاویر سرمایه‌گذاری کنید

چند ثانیه‌ی اول پس از لود شدن وبسایت پورتفولیو، برای شما بسیار حیاتی است. در همان چند ثانیه‌ی اول است که مخاطب گارد خود در مقابل شما و توانایی‌های معمارانه‌تان را مشخص می‌کند. به همین دلیل، بهتر است بخش عمده‌ی تمرکز و سرمایه‌گذاری خود را روی تصاویر استفاده شده در وب‌سایتتان بگذارید. شاید بپرسید، منظورمان چیست؟

وبسایت پورتفولیو معماری

منظورمان این است که از عکس‌ها و تصاویر اختصاصی و با کیفیت بالا در وبسایت پورتفولیو معماری خود استفاده کنید. چون باید مطمئن شوید که مخاطب شما خواهد توانست از مسیر عکس‌ها، طعم واقعی کیفیت کارتان را بچشد. البته، حواستان باشد که در زمینه‌ی عکس هم از همان قانون «کمتر، بیشتر است» پیروی کنید. یعنی خودتان را به انتخاب بهترین عکس‌ها محدود نمایید.

یک توصیه! اضافه کردن تصاویری از تک به تک مراحل ساخت یک پروژه می‌تواند مخاطب را با مسیر حرفه‌ای شما همراه کند. به زبان ساده‌تر، عکس‌ها خواهند توانست که مخاطبان شما را در جریان خروشان پروژه‌هایتان غرق کنند! از سوی دیگر، فراموش نکنید که بخش مهمی‌ از این کار، بر دوش تصاویر سه بعدی است. چرا که فقط آن‌ها می‌توانند حس تجربه‌ی واقعی مکان را به مخاطب القا نمایند.

به کارتان یک روایت صادقانه ببخشید

ما هم مثل شما قبول داریم که یک عکس می‌تواند با هزار کلمه رقابت کند. با این وجود، قبول دارید که گاهی عکس‌ها هم نمی‌توانند همه‌ی جزئیات یک ماجرا را بیان کنند؟ پس بهتر است به عکس‌های موجود در وبسایت پورتفولیو معماری خود، توصیف‌هایی کوتاه اما موجز و دقیق اضافه کنید.

ازعلاقمندان مینیمالیسم هستید؟ پس فقط به ذکر تاریخ، نام و مکان پروژه بسنده کنید. اما اگر از ما می‌پرسید، به شما توصیه می‌کنیم که وبسایت پورتفولیو معماری خود را با گنجاندن توصیفاتی جزئی‌تر، غنی نمایید. به یاد داشته باشید که مخاطبِ این توصیفات و تشریح‌ها کارفرمایان یا شاید همکاران آینده‌ی شما هستند. به این ترتیب، آن‌ها خواهند توانست با فلسفه‌ی پشت هر طراحی شما آشنا شوند.

در نهایت اینکه، حواستان به اشتباهات نگارشی، اشتباهات گرامری و لحن کارتان هم باشد. وجود اشتباهاتی به ظاهر کوچک، می‌تواند دیگران را از همکاری با شما دلسرد کند. از سوی دیگر، لحن‌هایی که بیش از حد فانتزی باشند، یا برخورنده باشند و یا حس دور زده شدن را به مخاطب القا کنند، برای یک وبسایت پورتفولیو معماری مناسب نیستند.

به مخاطب، از خودتان بگویید

به احتمال زیاد، فقط دوستان و آشنایانتان از وبسایت پورتفولیو معماری شما بازدید نخواهند کرد. پس بهتر است که خودتان را در بهترین حالت ممکن به مخاطبانتان بشناسانید. این نکته را هم در نظر بگیرید که چه در مسیر اپلای تحصیلی معماری باشید چه در پی اپلای شغلی، داور و یا مخاطب پورتفولیو هیچ پیش‌زمینه‌ای از شما ندارد. پس باید یک بیوگرافی ترجیحاً کامل از خودتان را در وبسایت پورتفولیو معماری خود بگنجانید.

وبسایت پورتفولیو معماری

این کار را با اضافه کردن شرح مختصری از زندگی حرفه‌ای‌تان و اضافه کردن یک عکس مناسب از خودتان انجام دهید. حتی می‌توانید رزومه‌تان را هم در کنار این بیوگرافی قرار دهید. از سوی دیگر، اگر بخواهید، می‌توانید رزومه یا هر اطلاعات لازم دیگر را به صورت pdf در وبسایت آپلود کنید. به این ترتیب و در صورت نیاز، مخاطب خواهد توانست که آن‌ها را دانلود کند و بیشتر با شما آشنا شود.

دستاوردهای زندگی خود را به مخاطب نشان دهید

یکی دیگر از رازهای طراحی یک وبسایت پورتفولیو معماری موفق این است که بر روی نمایش دستاوردهای زندگی حرفه‌ای خود تمرکز کنید. تاکید می‌کنیم که به هیچ عنوان هیچ کدام از دستاوردهای مسیر زندگی خود را کم و بی‌اهمیت نبینید. چون همین جزئیات ریز و به ظاهر بی‌اهمیت هستند که می‌توانند ذره ذره، حس اعتماد را در مخاطب پورتفولیو معماری شما ایجاد نمایند.

پس، از جایزه‌ای که در دوران دانشجویی گرفته‌اید، تا تقدیرنامه‌هایتان، مقاله‌ها و رساله‌هایی که به گروه‌های آکادمیک مختلف ارائه داده‌اید، و حتی تبلیغاتی که زمانی برای شما انجام شده است… همه و همه را در وبسایت پورتفولیو معماری خود بگنجانید. به یاد داشته باشید که این‌ها بزرگترین سند برای اثبات شایستگی حرفه‌ای و آمادگی شما برای فداکاری کردن در مسیر کاری‌تان هستند. ساده‌تر بگوییم، همین جزئیات ریز هستند که می‌توانند شما را از سایر رقبا متمایز کنند.

مسیر ارتباطی را تا حد ممکن ساده کنید

بیایید یک وضعیت ایده‌آل را تصور کنیم. وبسایت پورتفولیو معماری شما به حدی دقیق طراحی شده که می‌تواند ذهن و دل مخاطب را به سادگی برباید! در این شرایط، او به دنبال برقراری ارتباط با شما خواهد بود. حال تصور کنید که پس از رسیدن به یک اوج، از حس شعف و اشتیاق وافر به حضیض ناامیدی بیفتد. فقط چون که نتوانسته است اطلاعات مربوط به محل سکونت‌تان و راه‌های برقراری تماس با شما را پیدا کند!

پس تلاش کنید که محل سکونت، آدرس شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و حتی در صورت نیاز، شماره تلفن خود را به صورت واضح در وبسایت پورتفولیو معماری خود درج کنید. حتی شاید بد نباشد که از فرم‌های «تماس با ما» هم کمک بگیرید تا مخاطب بتواند به سادگی و از طریق همان وبسایت با شما ارتباط برقرار کند.

به آدرس وبسایت خود بی‌توجه نباشید

یادتان نرود که آدرس وبسایت پورتفولیو معماری شما یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای موفقیتتان به شمار می‌رود! پس در هنگام انتخاب نام دامنه، چند مساله را به صورت موازی بررسی کنید. اول اینکه حواستان باشد نام مورد نظرتان به اندازه‌ی کافی حرفه‌ای به نظر برسد. دوم اینکه روی برندسازی شخصی خودتان هم فکر کنید و نتایج افکارتان را در نام دامنه انعکاس دهید. سوم اینکه دقت داشته باشید نام انتخابی‌تان کوتاه و به یاد ماندنی باشد.

نکته‌ی آخر اینکه، در انتخاب نام دامنه یا آدرس وبسایتتان، از کلماتی که احتمال ایجاد خطا در نوشتن دارند، دوری کنید.

نسخه موبایلی وبسایت پورتفولیو خود را بررسی کنید

فراموش نکنید که این روزها بسیاری از مخاطبان شما، وبسایت‌ها را با کمک گوشی موبایل خود باز می‌کنند. پس در زمان طراحی وبسایت پورتفولیوی خود حتما شیوه و وضعیت نمایش آن در دستگاه‌های موبایل را هم بررسی کنید.

یک توصیه‌ی کوچک: در هنگام بررسی‌ها، عمده‌ی تمرکز خود را بر آسان سازی راه‌های ارتباطی با مخاطب بگذارید.

برای آپدیت کردن وبسایت خود برنامه‌ریزی کنید

یک وبسایت پورتفولیو معماری، محلی برای نمایش دستاوردهای حرفه‌ای شماست. پس طبیعی است که باید با هر پیشرفت یا حرکت جدیدی، آپدیت شود. خوشبختانه، لازم نیست برای هر بار آپدیت کردن وبسایت خود، از صفر شروع کنید. پس یک برنامه‌ی زمانی دقیق برای آپدیت کردن وبسایتتان داشته باشید.

معمولاً معمارهای جوان، بازه‌های شش ماهه تا یکساله را برای به‌روز کردن دستاوردهای خود ترجیح می‌دهند.

 

معرفی چند وبسایت پورتفولیو معماری موفق

قبول دارید که هیچ چیز مانند نگاه کردن به نمونه وبسایت‌ های برتر پورتفولیو معماری، نمی‌تواند آموزنده و الهام‌بخش باشد؟ به همین دلیل، در ادامه‌ی این مقاله به بررسی سه نمونه وبسایت پورتفولیو معماری موفق خواهیم پرداخت.

نمونه وبسایت پورتفولیو معماری شماره یک: برندون دین

براندون دین یک معمار جوان مستقر در بروکلین است. با نگاهی به وبسایتش می‌توان دریافت که تخصص، تمرکز و عمده‌ی علاقه‌ی او بر حوزه‌ی معماری پایدار متمرکز شده است.

CV برندون دین در وبسایتش آپلود شده است. به علاوه، جزئیاتی در مورد رویکرد و پیشینه‌اش در این حرفه هم یافت می‌شود. به این ترتیب، به سادگی می‌توان دریافت که او کیست و اهداف شغلی‌‌اش چه هستند.

نمونه وبسایت پورتفولیو معماری

در این وبسایت، تصویری از پروژه‌ی هنوز ناتمام او به چشم می‌خورد! در حقیقت، این تصویر، پس از تمام شدن هر پروژه تغییر با تصویر پروژه‌ی جدید جایگزین می‌شود. این تصمیم هم خلاقانه است و هم عاقلانه. می‌دانید چرا؟ چون همیشه حسی از آپدیت بودن صفحه به مخاطب آن القا خواهد شد.

نمونه وبسایت پورتفولیو معماری شماره دو: کمپانی معماری اندرو باتل

شرکت معماری اندرو باتل در شهر نیویورک مستقر شده است. راستش را بخواهید، برندسازی در پیشه‌ی معماری آن هم در شهری مانند نیویورک کاری سخت و پر از چالش است. اما کمپانی اندرو باتل تلاش کرده است که بر تمامی چالش‌ها فایق آید.

نمونه وبسایت پورتفولیو معماری

در وبسایت پورتفولیو معماری آن‌ها بیش از هر چیز، نقش لوگوی شرکت برجسته شده است. از طرف دیگر، فونت وبسایت هم مدرن و کاملاً چشم‌نواز به نظر می‌رسد. شاید با خودتان بگویید که این دو مورد، آنچنان هم مهم نیستند. اما به سادگی توانسته‌اند هویتی منسجم و تا حدی قوی را به برند اندرو باتل ببخشند.

نمونه وبسایت پورتفولیو معماری شماره سه: ماتیاس هولمبرگ

ماتیاس هولمبرگ یک معمار جوان سوئدی است. با اطمینان می‌گوییم که او با کمک گرفتن از وبسایت پورتفولیو معماری خود توانسته است با شتاب، به مخاطبان کارش نزدیکتر شود. طرح وبسایت این معمار سوئدی، کاملاً مینیمالیستی است. با اولین نگاه به آن، می‌توانیم نمایی گسترده اما جذاب از تجارب حرفه‌ای او را ببینیم.

نمونه وبسایت پورتفولیو معماری

به جرات می‌توانیم ادعا کنیم که این سطح از مینیمالیسم به تولید یک وبسایت اصطلاحاً تمیز و مخاطب‌پسند منجر شده است. در همین حال، باید گفت که همین ویژگی است که پیمایش وبسایت و یافتن اطلاعات لازم را برای مخاطب به شدت آسان کرده است. البته، با بررسی پروژه‌های این معمار جوان دریافتیم که این طراحی وبسایت، کاملاً برآمده از دل سبک کاری او می‌باشد. و این هم هوشمندی، خلاقیت و قدرت برندسازی ماتیاس هولمبرگ را اثبات می‌کند.


 مقالات پیشنهادی مرتبط:

پورتفولیو معماری چیست؟ راهنمای جامع ۲۰۲۳ برای معماران

راهنمای جامع آموزش پورتفولیو ۲۰۲۳؛ از طراحی و ساخت تا انتشار

فریلنسری معماری 

کسب درآمد دلاری از معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۳ برای معماران


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *