چگونه پرینت سه بعدی معماری را تغییر می‌دهد!

چگونه پرینت سه بعدی معماری را تغییر می‌دهد!

پرینت سه بعدی معماری ؛  دریابید که فناوری جدید چاپ چگونه معماری را متحول می‌کند. از ماکت مفهومی و طرح سفارشی گرفته تا طراحی داخلی و خانه چاپ سه بعدی!


برای استفاده از خدمات تخصصی پرینت سه بعدی به مرکز خدمات پرینت سه بعدی تبریز اینوفب سر بزنید.


موارد استفاده

موارد استفاده پرینت سه بعدی معماری

می‌دانیم که معماری توسط فرهنگ‌ها و تمدن‌های بی‌شماری شکل گرفته است که قبل از ما آمده‌اند؛ و این عالی است زیرا می‌توانیم از تمام ساختارها و سبک‌های مورد استفاده آنها در طراحی و تکنیک‌های ساختی که از خود به جای گذاشته‌اند، قدردانی کنیم و آنها را در کارهای مدرن به کار بگیریم.

درک تاریخ معماری مهم است زیرا به ما پایه‌ای برای ساختن و همچنین نوآوری فراهم می‌آورد. حتی فناوری نوظهور پرینت سه بعدی نیز از روش‌ها و مواد سنتی بهره می‌برد و هر ایده‌ای را به روشی ساده‌تر و ارزان‌تر وارد دنیای فیزیکی می‌کند. از مدل های مفهومی گرفته تا ساخت خانه، پرینت سه بعدی کاربردهای مفید زیادی برای معماران دارد.

در این مطلب برخی از مهم‌ترین نوآوری‌هایی که به لطف فناوری پرینت سه بعدی وارد دنیای معماری شده است، چه در فرآیند طراحی و چه در ساخت را فهرست می‌کنیم. برخی از آنها هنوز در مرحله آزمایشی هستند، اما بدون شک در آینده‌ای نزدیک پرینت سه بعدی معماری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

ماکت معماری کانسپت یا مفهوم

ماکت معماری کانسپت یا مفهوم - کانون معماران

تقریباً هر پروژه معماری به یک ماکت معماری مفهومی نیاز دارد که به معماران و مشتریان کمک می‌کند تا ایده را تجسم کنند، اما خلق یک ماکت مفهومی دست‌ساز کاری سخت و بسیار زمان‌گیر است و در صورتی که هندسه‌های پیچیده‌ای در آن دخیل هستند، دشوارتر نیز می‌شود.

خوشبختانه، پرینت سه بعدی اینجاست تا این فرآیند را ساده کند. یک ماکت فیزیکی با جزئیات بالا را می‌توان در یک برنامه کَد طراحی و سپس تولید کرد. ناگفته نماند که طراحان می‌توانند طیف گسترده‌ای از مواد و رنگ‌های مختلف را انتخاب کنند.

این روش، فرآیند را کارآمدتر می‌کند و فرصتی برای معماران بوجود می‌آورد که در حین تمرکز روی کار‌های دیگر خود، به ماکتی بی نقص دست یابند. نمونه‌ای از این را می‌توان با مِیک آرشیتکتز که یک استودیوی معماری مستقر در لندن، هنگ کنگ و سیدنی است مشاهده کرد که ماکت‌های مفهومی آن‌ها عمدتاً توسط چاپگرهای سه بعدی ساخته شده‌اند.

طراحی جزئیات سفارشی

طراحی جزئیات سفارشی پرینت سه بعدی معماری - کانون معماران

تصور کنید به عنوان یک معمار نوع خاصی از کاشی دیوار را در طرح خود گنجانده‌اید که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود. باز هم پرینت سه بعدی به کمک معماران می‌آید تا به راحتی قادر به مدل‌سازی سه بعدی و تولید آن قطعه برای به دست آوردن قالب و تکثیر آن با ماده دیگری شوند. حتی می‌توان آن قطعه را به یک کارخانه یا کارگاه بدهند تا با استفاده از تکنیک‌های دیگر، مانند ریخته‌گریِ بتن یا قالب‌های تزریق، مقدار بیشتری از آن را تولید کند.

به این ترتیب معماران می‌توانند طرح‌های سفارشی و قطعات منحصر به فرد را به مشتریان خود ارائه دهند. MATT Architecture یک استودیو مستقر در لندن است که از پرینت سه بعدی برای تولید کاشی های سرامیکی برای نمای ساختمان‌ها استفاده کرده است.

طراحی داخلی

پرینت سه بعدی معماری و طراحی داخلی

از پرینت سه بعدی می‌توان در پروژه‌های طراحی داخلی نیز استفاده کرد. این فناوری به معماران اجازه می‌دهد تا اشیایی مانند لامپ‌ها، پانل‌ها، مجسمه‌ها و اشیاء تزئینی را که قابل مدل‌سازی و چاپ سه‌بعدی هستند را طراحی کنند تا مستقیماً به‌عنوان محصولات نهایی مورد استفاده قرار گیرند و طراحی داخلی را بهبود بخشند.

نمونه‌ای از این را می‌توان از طریق Emerging Objects یافت که یک دفتر خلاقانه متمرکز بر توسعه و تحقق معماری و اشیاء با چاپ سه بعدی است. آنها با مواد مختلفی از جمله پی‌اِل‌اِی، سیمان، نایلون، چوب، فلز و شکلات آزمایش می‌کنند.

پرینت سه بعدی خانه

پرینت سه بعدی خانه - کانون معماران

ساختن یک خانه کامل کار بسیار دشواری است که افراد، پول و زمان زیادی را در بر می‌گیرد. اما در سال‌های اخیر، نمونه‌های اولیه‌ی خانه های پرینت سه بعدی زیادی ظاهر شده‌اند که ثابت می‌کند امکان پرینت سه بعدی کل یک خانه با مواد پایداردر عرض چند هفته و با قیمتی بسیار مقرون به‌صرفه وجود دارد. یکی از این نمونه‌های اولیه در آستین تگزاس توسط شرکت فناوری ساخت‌و‌ساز ICON ساخته شده است. به گفته آنها، خانه با اولین چاپگر سه بعدی تجاری ICON، Vulcan II ساخته شده است.

این چاپگر از مخلوط بتن مخصوص به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌کند و برای کار در شرایط محدود طراحی شده است. هدف اصلی این شرکت کاهش مشکل مسکن برای کسانی است که به سرپناهی مقرون به‌صرفه نیاز دارند. شاید پرینت سه بعدی راه حلی برای بسیاری از معماران باشد تا به روشی کارآمدتر بسازند.

 کاربرد های پرینت سه بعدی معماری در آینده

کاربرد های پرینت سه بعدی معماری در آینده

البته که همه‌ی این پیشرفت‌های تکنولوژیک، راه را برای انتظارات بیشتر از آنچه می‌توان با پرینت سه بعدی به دست آورد، باز کرده است.

یکی از پروژه های بلندپروازانه، ماشین مدولار یکپارچه تفریق کننده افزودنی بزرگ (LASIMM) است که قصد دارد بزرگترین چاپگر سه بعدی فلزی جهان باشد. در صورت موفقیت، باید قادر به تولید سازه های سفارشی بزرگ برای اهداف مهندسی و معماری باشد.

رقابت ناسا “سکوتگاه مریخ” پروژه‌ای است که امکان ارسال روبات‌هایی را در نظر می‌گیرد که با استفاده از موادی که در سطح مریخ یافت می‌شوند، مانند سنگ و خاک، پناهگاه‌های پرینت سه ‌بعدی برای فضانوردان را قبل از ورودشان بسازند.

پرینت سه بعدی معماری و افکار نهایی

پرینت سه بعدی معماری - کانون معماران

فناوری‌های جدید همیشه نوآوری می‌آورند، و این دقیقاً همان چیزی است که پرینت سه بعدی به معماری ارائه می‌کند: راهی برای آسان‌تر کردن کار، بلکه کارآمدتر کردن آن.

تنها در چند سال گذشته، معماران این فناوری را برای بسیاری از اهداف خود پذیرفته‌اند و به آنها اجازه می‌دهد از محدودیت‌های طراحی سنتی و تکنیک‌های ساختمانی فراتر بروند – اما این تازه شروع کار است. شاید در آینده، مردم بتوانند در خانه‌ها، جوامع یا حتی شهرهای پرینت سه بعدی زندگی کنند.​


منبع: all3dp.com

رضا دهقان


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *