طراحی ویلا چناران؛ طراحی از عملکرد تا فرم

طراحی ویلا چناران؛ طراحی از عملکرد تا فرم

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان:فرم تابع علمکرد است، با توجه دقیق به این جمله درمی‌یابیم که هر آنچه درطبیعت موجود است، فرم ظاهری منحصر به فردی دارد. در حقیقت می‌توان گفت آنچه بیینده از فرم ظاهری دریافت می‌کند، لزوماَ با آنچه در داخل اتفاق می‌افتد، یکسان نیست. در طراحی ویلا چناران، از عملکرد تا فرم ، باعث شکل‌گیری یکسری تناسبات شده‌است. این تناسبات به فرم و عملکرد پروژه ماهیتی یکسان می‌بخشند. آیا تا به حال به عنوان یک طراح و معمار به ترکیبی از فرم و عملکرد در پروژه توجه داشته‌اید؟ چگونه می‌توان در طراحی ویلا علاوه بر توجه به فرم ظاهری، به عملکرد متناسب با فرم نیز توجه داشت؟ در این مقاله با پروژه‌ای آشنا می‌شویم که علاوه بر فرم، به عملکرد درونی آن نیز توجه شده‌است.

طراحی ویلا

طراحی از درون به بیرون!

طراحی از درون به بیرون، کانسپتی بود که در وهله نخست مورد بررسی قرار گرفت. هدف این بود که فرم ظاهری و بیرونی ویلا، بازتابی از عملکرد درونی آن باشد. درحقیقت عملکرد درونی به عنوان یک منبع الهام برای شکل‌گیری ساختار کلی و فرم بیرونی پروژه، در نظر گرفته شده‌است. زمین پروژه دارای شیب %۱۵ بوده و به علت قرارگیری در منطقه دماوند دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می‌باشد. بنابراین جلوگیری از اتلاف انرژی و استفاده حداکثری از انرژی خورشید، درطراحی این ویلا حائز اهمیت بوده‌است.

طراحی ویلا

با در نظر گرفتن دو فاکتور اساسی که ذکر شد، استخر و فضاهای ارتباطی در طبقه همکف جانمایی شده‌اند. می‌توانید بر روی زمین بنشینید و از آب و هوا  و مناظر زیبای اطراف لذت ببرید. تراس‌ها با عقب رفت احجام از دو جهت ساختمان، ایجاد شده‌اند. با توجه به قرارگیری ساختمان در جهت جنوب شرقی، نور خورشید به صورت مطلوب در همه فضاها دارای جریان است.

دکوراسیون ویلا

تفیک فضاها برای عملکرد بهتر فضاها!

ویلا چناران متعلق به یک خانواده پر جمعیت می‌باشد. بنابراین توجه به فضاهای خصوصی و عمومی از ابتدای روند طراحی امری مهم و ضروری بوده‌است. علاوه بر این کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و حضور درختان در محوطه از جمله محدودیت‌های دیگر طراحی می‌باشد. روند طراحی ویلا به وسیله یک دیاگرام معماری بر پایه تقسیم فضاهای عمومی و خصوصی ترسیم شده‌است. در راستای این هدف، یک اتاق خواب در طبقه همکف و سه اتاق خواب در طبقه اول به عنوان فضاهای خصوصی در نظر گرفته شده‌اند. در حالیکه یک اتاق نشیمن با سقفی مرتفع، در روبروی فضاهای خصوصی طبقه اول جانمایی شده‌است.

طراحی ویلا

پس از اولین ارائه به صاحب خانه در طراحی ویلا چناران، دریافیتم که وی قصد اضافه کردن یک بخش دیگر به فضاهای خانه را دارد. وی طبقه سوم را برای اتاق نشمین خصوصی با چشم‌اندازهای زیبا به اطراف محوطه را پیشنهاد کرد. بنابراین سعی کردیم برای جلوگیری از مداخله احتمالی در سازه پروژه، این فضای مورد نظر را در طبقه دوم اعمال کنیم.

طراحی ویلا

تمام فضاهای مورد نیاز از جمله فضاهای عمومی و خصوصی با چشم‌اندازها و نورگیرهای مناسب در پروژه طراحی و اجرا شده‌اند.

منبع : architizer.com

فرشته زیبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *