معماری پارکینگ های هوشمند ؛ بهبود سیستم حمل و نقل شهری!

معماری پارکینگ های هوشمند ؛ بهبود سیستم حمل و نقل شهری!

اختصاصی کانون معماران و شهر‌سازان: جهان پیشرفته‌ی ما با ‌تمایل فوق‌العاده خود به مدرنیته، آغاز‌گر ساخت سازه‌های نو و جدید می‌باشد. درنتیجه نبود چنین فضاهایی باعث ایجاد خلل در نظم و به روزرسانی عملکردی شهرها می‌شود. پارکینگ‌ های دوچرخه و اسکوتر برقی همگام با طبیعت و محیط زیست از این قبیل فضاها محسوب می‌شوند. کاربران ساختمان‌های اداری بزرگ، به‌طور فزاینده‌ای خواستار چنین فضاهایی هستند. شهر بارسلونا هم از‌ این شهرها مستثنا نبوده و با افزایش جمعیت و تراکم بالای ساختمانی دارای پارکینگ‌ های هوشمند می‌باشد. این شهر دارای شبکه سخاوتمندانه‌ای از خطوط دوچرخه است. حال زمان آن است که گروه معماری M2 در سال ۲۰۲۱  معرف چنین فضایی باشد. درواقع اکنون پارکینگ‌های همگام با طبیعت، باعث تغییر در سیستم حمل‌ونقل شهری شده است! درادامه بیشتر با معماری پارکینگ های هوشمند آشنا می‌شویم.

فضای داخلی پارکینگ

فضای داخلی پارکینگ

ایده ساخت پارکینگ

در جهت مکان‌یابی و جلوگیری از تعدد سازه‌ها، سیاست جاگذاری پارکینگ ها این‌چنین است. با این روش از ساخت‌وساز، فضاهای منسوخ شده در زیرزمین یک ساختمان تشخیص داده می‌شوند. این روش به دنبال تعداد حد‌اکثری پارکینگ دوچرخه و اسکوتر برقی می‌باشد. همچنین برای کاربری بهتر و آسان‌تر، این فضاها دارای اتاق دوش و تعویض لباس هستند. در نتیجه باعث تشویق و استفاده همگانی از وسایل نقلیه سبک و آسان می‌شوند.

چیدمان پارکینگ

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، در پی مدرن سازی شهرها قطعا انرژی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. انرژی خورشیدی و انرژی های دیگر که برای بقای بشریت مهم هستند و از ارزش خاصی برخوردار هستند. اکنون نتیجه‌ی کلی از این استراتژی در پارکینگ‌ها، ترویج نور و مواد بازتابنده است. همچنین برای جبران کمبود نور طبیعی و تاکید بر ویژگی‌های آن می باشد. به زبانی ساده‌تر، استفاده از منابع انرژی خورشیدی و استفاده از آن‌ها در دوچرخه و اسکوتر باعث ایجاد چرخه در انرژی می‌شود.

ویژگی های داخلی

پارکینگ ها با طراحی خاص داخلی خود باعث جذابیت دو‌چندان فضا می‌باشند. زمین سفید کف پارکینگ با وجود برخی نقاط رنگی کاربران را به سمت استفاده از فضاها سوق می‌دهد. واقعیت اجرایی این دیوارها، در تضاد رنگی و افزایش دید و جذابیت بصری نمایان می‌شوند. در مجموع وجود این چنین سازه هایی برای دنیای پیشرفته امروزه موهبتی بزرگ محسوب می‌شوند. موهبتی که هم در عرصه‌ی شهری کاربردی هست و هم در سلامت انسانی و جامعه تاثیر بسزایی دارند. در نتیجه با معماری پارکینگ های هوشمند، قدمی بزرگ در بهبود سیسیتم حمل و نقل شهری برداشته شده‌است.

منبع: Archdaily.com

نیلوفرمعصوم زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *