بهبود عملکرد فضای شهری با کیوسک River View

بهبود عملکرد فضای شهری با کیوسک River View

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان : نقش معماران در بهبود کیفیت فضای شهری چیست؟ علاوه بر کار ساخت و ساز، از مهارت‌های معماری در چه حوزه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ و صدها سوال دیگر که در دنیای مدرن و رو به پیشرفت کنونی، احتمالا ذهن معماران جوان بسیاری را به خود مشغول کرده است. بررسی نمونه‌های موفقی همچون کیوسک River view می‌تواند الگو و الهام‌بخش معماران، به منظور ایجاد ساخته‌های جدید باشد.

ایده کیوسک‌های River view

کیوسک River View یکی از این سازه‌های موفق و جذاب است. پروژه‌‌ی اتصال فضای عمومی دو ساحل رودخانه Huangpu، که‌ در شانگهای قرار دارد. سازه کاربردی River View، در ساحل شرقی رودخانه Huangpu برای بهبود کیفیت فضای عمومی شهری تاسیس شد. واقعیت ایده‌ی شهرداری منطقه Huangpu، ایجاد فضایی با کیفیت بالا در خدمات شهری برای شهروندان بود. ایده‌ی ساخت کیوسک‌های خدماتی با دید رودخانه در جهت تکمیل روند ارائه‌ی خدمات River view و مکمل بودن آن‌ اجرایی شده است. کیوسک‌های خدماتی علاوه بر سرویس بهداشتی که از کیوسک RiverView ایده گرفته شده، دارای بخش اتاق‌ابزار، قفسه‌ها و ماشین‌ فروش‌ وسایل برای رفع نیاز هرچه بیشتر استفاده‌کنندگان خود می‌باشند.کیوسک‌های جذابی با ابعاد حدودا ۷۰ مترمربع و یک راهرو‌ی باز برای انتخاب عملکردی فضاها.

فضای آرامش بخش مجاور رودخانه

اما خوب چالش واقعی این پروژه کجاست؟ همان‌طور که در ابتدا گفته شد کیوسک‌های با چشم‌انداز رودخانه نقش بسزایی را در ارائه آرامش در منطقه دارند. به‌ طوری‌که فضای باز و بدون حفاظ این سازه‌های بدون تیرچه، عملکردی عمومی و امن را دارا  ‌می‌باشند.

چوب و فلز، مصالح اصلی بنا

واقعیت ساخت کیوسک‌ها با دیدن ساختار ترکیبی نماها و طراحی بدون محفظه‌ی فضای آن‌ها نمایان می شود. جایی که بدون حفاظ طراحی شده و قاب پنجره یا ساختار عمودی شبیه تیرچه‌ها در آن وجود ندارد. تنها دو ستون گرد فولادی برای پشتیبانی از بار سقف در محوطه سرویس بهداشتی در تمامی کیوسک‌ها جا گذاری شده است. پس دغدغه‌ی طراح را در یافتن سقف مناسب می‌توان دید! بنابراین با سیستم تخت  NLT پروژه‌ها را تکمیل کرد. به‌طوری که ساختارهای ترکیبی از چوب و استیل و سقف با شیب ملایم در یک طرف داخل محوطه آن‌ها  قرار دارد.

ادغام با طبیعت

هنگامی که فرم استاندارد معماری در محل قرار می‌گیرد، برای رسیدن به تعامل کامل با فضا اقداماتی لازم است. همچنین از طریق ظریف کاری و مکان‌یابی صحیح به عنوان سازه و چشم‌انداز شاخص مورد توجه قرار می‌گیرد. طبیعتا در مورد این کیوسک‌ها هم همین‌طور بوده است. آن‌ها به طرز قابل توجهی با فضای اطراف ادغام شده‌اند! البته قرارگیری کیوسک‌ها بر مبنای مسافت هر ۵۰۰ متر‌مربع سیاست گذاری شد. که هرکدام موقعیت و جغرافیای خاص خود را دارند. مثلا کیوسک شماره ۳ در یک فضای سنگ‌فرش و سخت Moon Bay در انتهای باغ قرارگرفته است. جایی که رودخانه‌ها به هم می‌رسند و کیوسک با پله‌های بزرگ سنگی خودنمایی می‌کند. با دید۹۰ درجه‌ی خود مناظر را ازسه طرف به بازدیدکنندگان هدیه می‌کند. البته وجود نیمکت‌های سرتاسری و رو به رودخانه‌ی تمام این کیوسک‌ها تکمیل کننده‌ی جذابیت وصف ناپذیر پروژه خواهند بود.

منبع:archdaily.com

نیلوفر معصوم زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *