خانه های مسکونی آبی رنگ، نقطه عطف شهر دنور

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی خانه های مسکونی در حومه شهر دنور، علاوه بر ایجاد توازن بین فضاهای داخلی و خارجی، تعامل ساکنین با یکدیگر را نیز به نحو احسن در نظر گرفته است. مشخصه ظاهری این بناها، سازه‌های عمودی آبی رنگ، سقف شیروانی و بازشوهای بزرگ آن‌ها می‌باشد. در ادامه به معرفی این خانه‌های مسکونی خواهیم پرداخت.

هم‌ساختاری این خانه‌ها با محیط اطراف

خانه های مسکونی در حومه شهری دنور یک پروژه آزمایشی محسوب می‌شود. این خانه‌ها در اولین کمربندی از حومه شهری دنور و دو مایلی از مرکزشهر واقع شده‌است. خانه‌های مسکونی دنور که با موفولوژی( ساختار) حومه ادغام شده، خانه‌هایی ارزان‌قیمت را برای زوجین فراهم کرده‌است. این سایت دارای عرض ۵۰ فوت است که به دو قسمت مساوی تقسیم شده‌است. این بناها طبق کدهای تعریف شده هر‌منطقه، به‌صورت خانه اصلی و یک “واحد مسکونی اضافی” (ADU)، ساخته شده‌است.

معرفی استودیوها

خانه‌های جلویی به‌صورت ۳ استودیو همراه‌ با حمام، آشپزخانه و فضای بزرگ جهت زندگی مشترک سازماندهی شده‌اند. طبق این تقسیمات، در مجموع ۸ واحد شامل: شش استودیو در خانه‌های جلو و دو استودیوی هنرمندان در سطوح مختلف ADU به سمت کوچه ایجاد شده است.

افزایش تعامل اجتماعی درعین حفظ حریم خصوصی

پروژه خانه‌‌های مسکونی، به علت داشتن وسعت و موقعیت خوب، محل مناسبی برای گردآمدن همسایگان و آشنایان می‌باشد. همچنین طراحی این پروژه به‌جهت رفع نیازهای ساکنین، از دیگر نقاط مثبت این خانه‌های مسکونی محسوب می‌شود. آشپزخانه و اتاق نشیمن، فضای رخت‌شویی، سرویس بهداشتی خانم‌ها و فضای چیدمان شده در فضای باز، ترکیب شده‌اند. این ترکیب، توانسته توازن ملایمی بین تعاملات اجتماعی و حریم خصوصی ساکنین ایجاد کند.

شناسایی راحت این خانه‌ها حتی برای کودکان

این پروژه با بودجه بسیار محدود، حدود۲۰۰دلار، با مصالح ساختمانی مقرون‌به‌صرفه و راه‌حل‌های استاندارد ساخته شده است. سقف این بنای مسکونی، شیب‌دار و از جنس فلز درزدار (رنگ استاندارد: آبی) و یک تخته می‌باشد. همچنین نمای آن با فواصل عمودی مختلف آبی رنگ پوشانده شده تا مانند خانه کودک، عناصر آن قابل تشخیص باشد. علی‌رغم بودجه محدود و میزان حجم‌های طراحی شده برای ساخت، معماری خانه‌ها جلوه‌ی گرمی را به فضا‌ها بخشیده‌است.

تامین رفاه و نیاز ساکنین

خانه‌های جلویی دارای دو ورودی می‌باشد. همچنین، طراحی سطوح شیشه‌ای بزرگ آشپزخانه و نشیمن عمومی، تعامل ساکنین با یکدیگر را آسان کرده است. پوشش سقف استودیوی طبقه بالا، شیب‌دار در نظرگرفته است. به‌علاوه، فضای نشیمن این مجموعه دارای نیم طبقه‌ای برای خواب می‌باشد که دسترسی به آن، از طریق نردبان صورت می‌پذیرد.

امکان برگزاری کارگاه

بخش‌های تقسیم بندی شده ADU دارای گاراژهایی با درب رولی( کرکره‌ای) می‌باشد که فضاهایی را شبیه‌به کارگاه تداعی می‌کند. علاوه بر این، این درب‌ها، امکان برقراری ارتباط با فضای خارجی در فصول گرم سال را نیز ایجاد می‌کند.

منبع: Archdaily.com

مائده پاشائی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل