آینده شغلی رشته معماری ؛ ترسیم مسیر حرفه ای

شما همیشه به عنوان شغلی یا تیپ شغلی مورد نظرتان توجه می‌کنید؟ شما ممکن است یک عنوان به‌خصوص را داشته باشید ولی کاری که روزانه درحال انجام آن هستید، انعکاس عنوان شما نباشد! در این مقاله با انجام دو تمرین متوجه می‌شوم که آینده شغلی رشته معماری در چه تیپ‌هایی ‌است. بر اساس این تمارین در می‌یابیم که: آیا در این نقش ما همانی هستیم که باید باشیم؟!

aks

درباره‌ی نویسنده:

دکتر کاترین اس.بروکس [۱]مدیر اجرایی خانواده ایوانز و نویسنده چندین کتاب شغلی از جمله: “شما در چه کاری تخصص داشتید؟” و “چتر نجات شما چه رنگی است؟ برای کالج.” او یک مشاور دارای مجوز ملی، مربی دارای مجوز هیئت مدیره است و وبلاگ “تغییرات شغلی” را برای روانشناسی امروز می‌نویسد.

 

عنوان یا تیپ شغلی

بالاخره اولین شغل خود را به‌دست می‌آورید. یک نقش ‌ایده‌آل که هم خانواده و هم دوستان شما با آن موافقت کردند، این برای شما عالی است. اما اکنون، پس از گذشت شش ماه، متوجه می‌شوید این آن چیزی نیست که انتظار داشتید. شما تمام کارهای بزرگی را که شرح شغل وعده داده بود انجام نمی‌دهید، و مسئولیت‌های شما به سختی عنوان شغلیتان را نشان می‌دهد. احساس می‌کنید گیرکرده‌اید، خسته و گمراه شده‌اید. و با خود می‌گویید: ” این است آینده شغلی رشته معماری!”

چنانچه این موضوع برای شما آشنا به نظر می‌رسد، شما تنها نیستید.

در زیر یک تمرین دو قسمتی است که به شما کمک می‌کند تا جستجوی خود را بهبود بخشید. و نهایتا امیدوارم به شغلی برسید که از انجام آن لذت خواهید برد.

 

قسمت اول: چهار سوال ساده از خود بپرسید.

اولین چیزی که اکثر متخصصان جوان هنگام درخواست برای یک نقش جدید روی آن تمرکز می‌کنند، غالبا چیز اشتباهی است: عنوان شغل. این در واقع یک غریزه بد نیست. از این گذشته، آیا این ساده ترین راه برای یافتن موقعیتی نیست که واقعاً می خواهید انجام دهید؟ شما چند کلمه کلیدی را در گوگل و سایر سرویس های جستجو می‌کنید.

مشکل این است که عناوین شغلی می‌توانند گمراه‌کننده باشند. بسیاری از عناوین با عنوان “بازاریابی” در موقعیت فروش هستند. مثلا عنوان ” مشاور تحلیلگر” ممکن است مهم به نظر برسد، اما شما به خوبی می‌توانید منابع خود را شمرده و سایر وظایف پیش‌پاافتاده را در آن نقش انجام دهید. برخی از سازمان‌ها حتی از عناوین چشمگیر برای پوشاندن شغلی که هیچکس نمی‌خواهد، یا توجیه ساعات طولانی‌تر یا دستمزد کمتر استفاده می‌کنند.

قبل از اینکه نگران عنوان شغلی خود باشید، باید دقیقاً مشخص کنید که به دنبال چه نقشی هستید. این به شما در تشخیص اینکه کدام عناوین با اهداف و انتظارات شما مطابقت دارد کمک می‌کند. سعی کنید به این سوالات پاسخ دهید.

چه کسی؟

دوست دارید تمام روز در اطراف چه کسی باشید؟ چه کسی را به عنوان مشتری یا همکار می‌خواهید؟ با چه کسی می‌خواهید ارتباط برقرار کنید؟ به شغل این افراد، سطح تحصیلات آنها، یا شخصیت یا شیوه زندگی آنها فکر کنید.

نمونه پاسخ:

من می‌خواهم:

  • با دانش آموزان و فارغ التحصیلان جدید کار کنم.
  •  در کنار افرادی باشم که هدف‌گرا هستند.
  •  مشتریانم افرادی باشند که دغدغه سکونت در فضای دلنشین دارند.

 

چی؟

خودتان را درحال انجام چه کاری می‌بینید؟ آیا درحال مشاوره، نوشتن، تجزیه و تحلیل، طراحی، اختراع، مربیگری، آموزش هستید؟ آیا می‌خواهید به کسی کمک کنید؟ از چه طریقی؟ با ارائه راهنمایی‌های حقوقی یا مالی؟ با ارائه خدمات طراحی؟ از چه نوع اطلاعات یا مطالبی می‌خواهید استفاده کنید؟ آیا داده است؟ چه موادی را می‌توانید قالب بندی و شکل دهید؟ آیا خود را در محیطی بسیار تعاملی و مشارکتی می بینید؟ یا تنها کار می کنید؟

نمونه پاسخ:

من می‌خواهم:

  • به مردم مشاوره و راهنمایی در حیطه معماری بدهم.
  •  بتوانم به عنوان یک کدنویس به صورت میان‌رشته‌ای فعالیت کنم.
  •  به طور منظم با اعضای تیمم کار کنم.

 

کجا؟

چه نوع فضایی شما را هیجان‌زده می‌کند؟ به عنوان یک معمار، آیا شرکت، استودیو یا محیط خانه برای شما بهترین است؟ اگر در حال تدریس هستید ترجیح می‌دهید در مدرسه یا دانشگاه دولتی یا خصوصی استخدام شوید؟ آیا نیاز به کار در محیط باز با نور طبیعی دارید یا فضای کابین خصوصی می‌خواهید؟ آیا می‌خواهید در شهر یا ایالت خاصی کار کنید؟ یا می‌خواهید برای کار درحال سفر باشید یا در خارج از کشور کار کنید؟

نمونه پاسخ:

من می‌خواهم:

  • در یک کالج دولتی، به عنوان استاد مشغول بکار شوم.
  •  در شهری در ساحل غربی کار کنم: سان فرانسیسکو یا سان دیه گو.
  • فضای کاریم در یک فضای اداری باز با پنجره‌های زیاد باشد.
  •  در یک شرکت لوکس در وال‌استریت کار کنم.

 

چرا؟

هنگامی که به همه موارد پاسخ دادید، مهم است که در مورد “چرا” پشت انتخاب‌های خود فکر کنید. چرا :

  • این نوع شغل برای شما جذاب است؟
  • همکاری با افرادی که انتخاب کرده‌اید مهم است؟
  • می‌خواهید خدماتی را که شناسایی کرده‌اید ارائه دهید؟

پاسخ به “چرا” نه تنها به شما کمک می‌کند تا معنی کار خود را پیدا کنید، بلکه از کار خود راضی باشید. همچنین در طول جستجوی به شما انگیزه می‌دهد.

نمونه پاسخ:

می‌خواهم بدانم که :

  • من در ایجاد عادت‌های خوب به جوانان کمک می‌کنم.
  • به مشتریان خود کمک کنم تا با حمایت من به آرزوهای خود برسند.
  • که توصیه‌های من در پایان روز کاری تأثیرگذار بود.
  • حالا این را خودتان امتحان کنید.

 

قسمت دوم: جستجوی خود را اصلاح کنید.

زمان آن رسیده است که پاسخ های خود را عملی کرده و در طول جستجو مشخص کنید. برای راهنمایی شما از چه کسی، چه چیزی، کجا و چرا استفاده کنید. با این چهار مرحله شروع کنید:

  • پاسخ‌های خود را ارزیابی کنید

    چند دقیقه وقت بگذارید تا همه چیزهایی را که نوشته‌اید مرور کنید. چه‌چیزی در پاسخ‌ها شما را شگفت‌زده کرده است؟ چه عناصری از این شغل ایده‌آل بیشتر برای شما جذاب است و به دنبال چه مواردی هستید؟ چه چیزی مهمتر است: یافتن افراد مناسب برای کار یا کار در یک مکان خاص؟

 

  • گوگل

    در گوگل تایپ کنید “مشاغل [در زمینه مورد علاقه خود][۲]“. این جستجوی ساده اطلاعات ارزشمندی را از سازمان‌های حرفه‌ای گرفته تا سایتهای کاریابی، با فرصتهای خاص به ارمغان خواهد آورد. سازمان‌های حرفه‌ای انجمن‌هایی هستند، که معمولاً غیرانتفاعی‌اند و اطلاعات رایگان در مورد نوع خاصی از نقش یا صنعت را در اختیار افراد قرارمی‌دهند. از آنها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمینه مورد علاقه خود، شناسایی عنوان شغلی یا توضیحاتی که به نظر می‌رسد با چه کسی، چه، کجا و چرا مطابقت دارد، استفاده کنید. هنگامی که این اطلاعات را در اختیار دارید، می‌توانید جستجوی خاصی را در سایت‌های کاری مانند: لینکدین [۳]یا ایندید[۴] انجام دهید که به شما امکان می‌دهد شهر یا ایالت موردنظر خود را انتخاب کنید.

استراتژی دیگر، خواندن یا تماشای مصاحبه با افرادی است که نوع شغلی را دارند که به دنبال آن هستید. به عنوان مثال، سایت زیر[۵] میزبان پروفایل‌های شغلی صدها نفر است. و شامل مصاحبه‌هایی است که در مورد مشاغل خود و نحوه دستیابی به آنها صحبت می‌کنند.

 

  • چت کنید

  •  از لینکدین یا تویتر[۶] برای یافتن افرادی که به نظر می‌رسد در شغل رویایی شما هستند، یا افرادی که ممکن است در نقش‌های مشابه باشند استفاده کنید. مطمئن شوید که درخواست خود را برای شخص می‌کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: “من به تازگی در رشته مهندسی معماری فارغ التحصیل شده‌ام و در… به دنبال مشاغل احتمالی هستم. من دوست دارم در مورد چگونگی به‌دست‌آوردن این شغل، آنچه که شامل می‌شود و جنبه‌هایی که بیشتر دوست دارید بیشتر بدانم. توصیه‌های شما به من کمک می‌کند تا در مورد حرفه خود تصمیم آگاهانه‌تری بگیرم. “

پایگاه داده فارغ التحصیلان کالج شما مکان بسیار خوبی برای یافتن افراد برای گفتگو است. اگر لیست مشاغل مورد علاقه خود را مشاهده کردید، ممکن است متوجه شوید که قبلاً فردی را در شرکت می‌شناسید، که می‌تواند شما را با شخصی که در نقش مورد نظر شما متقاضی است متصل کند. از آن شخص یک جلسه اطلاعاتی بخواهید و سعی کنید بفهمید که در روز مشغول چه کارهایی است. آیا توضیحات ذکر شده در اینترنت دقیق است؟ آیا می‌توانید خود را درحال انجام و لذت بردن از آن کار ببینید؟

 

  • مشاغل مختلف را مقایسه کنید:

    حتی اگر شغلی که برای شما مناسب به نظر می‌رسد یافتید، جستجوی خود را در آنجا متوقف نکنید. نقشهایی را در چندین سازمان پیدا کنید که الزامات “ضروری” شما را برآورده می‌کنند و توضیحات آنها را مقایسه کنید. چقدر متفاوت یا شبیه هم هستند؟ کدام یک به پاسخ‌های شما نزدیک‌تر است؟ بیشتر اوقات، بهترین کار این است که برای هر چیزی که توجه شما را جلب می‌کند اطلاعات کسب کنید، شما هرگز نمی‌توانید همه چیز را فقط از اینترنت بیاموزید. دراین‌صورت هنگامی که برای مصاحبه فراخوانده می‌شوید، می‌توانید اطلاعات بیشتری را بسنجید و سوالات خاصی بپرسید.

به یاد داشته باشید: ممکن است در مورد یک کار همه چیز را دوست نداشته باشید. با این وجود، این تمرین به شما کمک می‌کند تا در مورد خود و موقعیت بعدی خود در آینده بیشتر بدانید. فقط یکبار این کار را نکنید هر زمان که احساس تردید کردید به آن برگردید. خواسته‌ها و نیازهای شما با رشد و کسب تجربه تغییر می‌کند. انتظار داشته باشید آنچه را که برای شما مناسب است را دوباره ارزیابی کنید.

سخن‌آخر

جامعه فقط به یک معمار به عنوان طراح نیاز ندارد. بلکه شما می‌توانید با توجه به نتایج بالا، آینده شغلی رشته معماری در حیطه‌هایی مختلفی نظیر: معمار منظر، برنامه ریزی و پلان های شهری،  معمار مرمت کار، معمار تحقیقات، معمار سیاسی، معمار بی نهایت و … بررسی کنید.

حتی یک دفتر معماری فقط با یک معمار کار نمی‌کند، بلکه دفتر مهندسین مشاور احتیاج به چند معمار در تیپ‌های شغلی متفاوت دارد. از قبیل: طراح معمار، طراح داخلی، طراح دیتیل، سی‌جی آرتیست، سرپرست کارگاه و… . اجماع افراد متخصص‌معمار در نقش‌های متفاوت یک تیم قوی و در نتیجه یک طراحی فکر شده را به شما می‌دهد.

این نکته را هم درنظر بگیرید که مهندس معمار فقط به عنوان یک معمار تربیت نشده‌است. بلکه می‌تواند در سایر کسب‌وکارهای مرتبط با مهارت‌های معماری، آینده شغلی دیگری به عنوان یک معمار برای خود رقم بزند، نظیر: آرتیست، طراح مبلمان، طراح تولید، طراح صنعتی، طراح لباس، طراح پارچه، طراحی بازی‌های ویدیویی، طراح گرافیک، طراحی کاربری، عکاس و… فعالیت نماید.

امیدوارم با استفاده از دو تمرین بالا و بررسی آینده شغلی رشته معماری، نقش صحیح‌تان را در کسب‌وکار خود، تیم معماری یا سایر تیپ‌های شغلی بیابید.

این تمارین در بررسی تمام تیپ‌های شغلی، نه‌تنها برای آینده شغلی رشته معماری بلکه برای سایر افراد و تمام دوستان شما در یافتن شغل مناسب خود کمک‌کننده‌است، با آرزویی موفقیت.


مطالب پیشنهادی:

آینده شغلی معماری ؛ الگو های اصلی فعالیت حرفه ای برای معماران

راه‌اندازی بیزینس معماری ؛ ۸ گام اساسی برای شروعی هوشمندانه!


منبع: hbr.org

نیلوفر شعاع‌برق


[۱] Dr. Katharine S. Brooks

[۲] careers in [your field of interest]

[۳] LinkedIn

[۴] Indeed

[۵] www.youthcentral.vic.gov.au

[۶] Twitter


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل