۵ راهکار برای شروع کارآفرینی معماری توسط دانشجویان

آیا دانشجویان معماری به طور کلی از ظرفیت کارآفرینی خود آگاه هستند و می‌داند چگونه در مسیر شروع کارآفرینی قدم بردارند؟ به گمانم نه! دانشجویان معماری می‌توانند مهارت‌های ارزشمندی داشته‌باشند. کمال‌گرایانی خلاق، که به اندازه‌ی کافی بلندپرواز هستند و کارکردن شبانه برایشان عادی تلقی می‌شود. اما متاسفانه دانشجویان معماری، اغلب از ارزش مالی مهارت‌های خود، آگاه نیستند. معمولا آن‌ها از عدم وجود چشم انداز شغلی و جبران خسارت ناشی از آن شکایت می کنند.

خوشبختانه دانشجویان معماری که تخیل و مفاهیم ذهنی را می‌آموزند، قابلیت یادگیری نگاهی عینی به مسیر شغلی را نیز دارند. شما به عنوان دانشجوی معماری نیازی به انتظار کشیدن برای مصاحبه‌های کاری و استخدام ندارید. به جای منتظر ماندن برای اینکه بالاخره کسی شما را استخدام کند، می‌توانید خود دست به کار شوید. سوالی که برای اکثر دانشجویان معماری پیش می‌آید این است که ما چگونه می‌توانیم از مهارت‌هایمان کسب درآمد کنیم؟

اگر شما دانشجو و یا معماری تازه‌کار هستید و می‌خواهید برای خود درآمدی داشته‌باشید، این مقاله را دنبال کنید. در این مقاله به ۵ راهکار که دانشجویان معماری برای شروع کارآفرینی معماری می‌توانند انجام دهند، اشاره شده‌است.

 

۱. خدمات رندرهای سه بعدی

معمولا شرکت‌های ساختمانی در تلاش هستند تا نقشه‌ها و مقاطع دوبعدی خود را به کارفرما‌ها بفروشند. اما مشتریان تمایل چندانی به این نقشه‌ها ندارند. دلیل این است که این افراد، درمورد معماری آموزش ندیده‌اند و نمی‌توانند نقشه‌های دوبعدی را تصور کنند. مشتری‌ها دوست دارند که به آن‌ها راه‌حل‌هایی ارائه شود که در سایت‌هایی نظیرHouzzو Pinterest  مشاهده می‌کنند. اخیرا نیز برنامه‌ها‌ی تلویزیونی نظیر Property brothers برای اکثر کارفرماها جذاب است.

شما می‌توانید یک سرویس فریلنسر برای ارائه‌ی مدارک به توسعه دهندگان و سازندگان ساختمان ایجادکنید. نحوه‌ی کار می‌تواند به این صورت باشد: درملاقات اول با مشتری درمورد ایده‌های طراحی‌اش صحبت کنید تا از نوع مدارک موردنیاز آن‌ها آگاه شوید. در ملاقات دوم، به آن‌ها ۱۲ زاویه دید مختلف از مدلسازی اولیه را نشان دهید. در این جلسه درمورد مبلغی که مایل به پرداخت هستند نیز توافق کنید. بعد از تعیین مبلغ و تنظیم و امضای قرارداد می‌توانید کار را شروع کنید. در ادامه‌ی ملاقات دوم، تصاویری از پیشرفت کار مطابق نظر و خواسته‌های طراحی کارفرما به صورت سه بعدی شبیه‌سازی می‌شود.

رندر سه بعدی

چگونه شروع کنم؟

از پرتفولیو خود به عنوان تبلیغ کارتان استفاده کنید. یک پرتفولیو کوچک به صورت آنلاین یا فایل تهیه کرده و کارتان را از طریق رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید. می‌توانید پرتفولیوی خود را در سایت‌هایی نظیر لینکدین قرار داده و لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. علاوه بر این فراموش نکنید که وب سایت معماری شما، یک ابزار قدرتمند برای جذب مخاطب و افزایش درآمد و اعتبار تجاری شماست.

نکته: حتما دقت کنید که درمورد چشم‌انداز دقیق طراحی با مشتری به توافق برسید. مشتریان معمولا در طی پروسه‌ی طراحی تمایل به تغییر دیدگاه خود دارند. اگر با آن‌ها مرحله به مرحله به توافق نرسید، کار برای شما بسیار زمانبر خواهد بود. نظرات خود را با هم تطابق دهید. در صورت تصمیم به تغییرات طرح از جانب مشتری، بر روی مبلغی اضافی موافقت کنید.

 

۲. خدمات نقشه‌کشی ساختمان‌های مسکونی

در هر کشور و شهری، قوانین به خصوصی برای دریافت مجوزنقشه‌ها وجود دارد. از این رو، نیاز به افراد متخصص برای ارائه‌ی ترسیمات ساختمان‌ها‌ی مسکونی، به منظور ساخت یا بازسازی احساس می‌شود. بسیاری از سازمان‌های ساختمانی، نقشه‌هایی بیش از طرح‌های دستی اولیه می‌خواهند. به این دلیل مهارت‌های CAD می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برای کسب درآمد، می‌توانید مبلغ ساعتی تعیین کنید. روش دیگر نیز ارائه‌ی قیمت متناسب با پروژه است. معمولا روش دوم، نتایح بهتری دارد.

چگونه شروع کنم؟

قبل از شروع کار، تسلط کافی برروی آئین‌نامه‌ها و شرایط دریافت مجوزهای ساختمانی را کسب کنید. شما نمی‌خواهید که به اعتبار خود به قیمت انجام کاری که شایستگی‌اش را ندارید، آسیب وارد کنید. در ادامه کارتان را بر روی شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و خدمات ارائه دهید.

 

۳. ایجاد وبلاگ برای پیشنهاد راهکارهای طراحی

آیا شما آزمون نظام مهندسی خود را با موفقیت سپری کرده‌اید؟ آیا در نرم‌افزارهایی نظیر اتوکد، اسکچاپ یا فتوشاپ، مهارت دارید؟ چه کاری را واقعا خوب انجام می‌دهید؟ در چه زمینه‌هایی می‌توانید با نوشتن مطالب یا تولید محتوا به دیگران کمک کنید؟


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: فتوشاپ در معماری


بلاگر بودن یک مسیر طولانی و مستمر است تا بتوانید از آن درآمدی داشته باشید. اما افرادی وجود دارند که تنها با به اشتراک‌گذاری آنلاین مهارت‌های خود، کسب درآمد می‌کنند. وردپرس یک وبسایت عالی برای ساخت وبلاگ[۱] است.

چگونه شروع کنم؟

یک نمونه موردی که می‌تواند الهام‌بخش شما باشد، Pat Flynn است. او تا سال ۲۰۰۸ که به خاطر تعدیل نیرو بیکار شد، هدایت کارهای معماری را انجام می‌داد. او یک وبلاگ ساده درست کرد. با به اشتراک‌گذاری تجربیات خود برای آزمون‌های مهندسی توانست در سال اول، ۵ برابر درآمد سابق خود را کسب کند. این وبلاگ کار خود را به عنوان ارائه‌ی راهکار شروع کرد تا کارها را برای بقیه آسان‌تر کند. در ادامه این وبلاگ آنقدر رشد کرد که او اصلا فکرش را هم نمی‌کرد.

نکته: وبلاگ شما همچنین می‌تواند پلتفرمی برای تبلیغ سایر خدمات موجود در این مقاله باشد. شما می‌توانید پرتفولیوی خود را بر روی وبلاگ خود، ارائه دهید.

 

۴. ساخت کانال یوتیوب

احتمالا شما هم هر وقت که مشکلی با رویت یا اتوکد دارید، در یوتیوب به دنبال راه‌حل می‌گردید. اغلب مواقع نیز می‌توان راه‌حل را در آن‌جا پیدا کرد. چرا؟ چون کسی دیگر نیز همان مشکل را داشته و حل کرده‌است. شما اولین کسی نیستید که این کار را انجام می‌دهید ولی مهم نیست. اگر در یک نرم‌افزار به‌خصوص مهارت دارید و می‌توانید راه‌حلی را به دیگران پیشنهاد دهید، خدمات شما خواهان زیادی خواهدداشت. ویدئوی Eric Reinhold را مشاهده کنید تا با چگونگی ارائه‌ی راهکارها در یوتیوب آشنا شوید.

برای آشنایی بیشتر با Eric Reinhold، پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی زیر را در وبسایت کانون معماران و شهرسازان مطالعه کنید.

چگونه شروع کنم؟

ابتدا، هدف و مخاطب خود را پیدا کنید. با داشتن گروه هدف مشخص، درصد موفقیت شما بیش‌تر می‌شود. برای نحوه‌ی آشنایی کسب درآمد از یوتیوب به این لینک مراجعه کنید.

 

۵. استفاده از پلتفرم‌های کاری مختص فریلنسرها[۲]

از مزایای سایت‌هایی که برای افرادی نظیر شما طراحی شده‌اند، استفاده کنید. تعداد زیادی پلتفرم آنلاین برای فریلنسرها وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می‌شود.

یک پلتفرم آنلاین ایرانی است که ابزار مناسبی برای فریلنسرها فراهم می‌آورد تا پروژه‌های خود را انجام دهند. در این پلتفرم می‌توان محصولات جدید را خلق و ارائه کرد. این سایت به بهبود کیفیت محصولات فعلی کمک می‌کند. با این سایت بهره‌وری فریلنسرها افزایش می‌یابد و ساعات مفید کاری بیشتری خواهند داشت.

  • GreenLancer

یک شرکت نوپا که افرادی با سابقه‌ی معماری و مهندسی را استخدام می کند. این افراد مدارکی برپایه‌ی طراحی با انرژی خورشیدی آماده می‌کنند. درآمد ساعتی در این وبسایت باتوجه به سابقه و تجربه‌‌ی افراد تعیین می‌شود.

  • Upwork

برخلاف GreenLance ،Upwork مختص صنعت خاصی نیست. با این پلتفرم انواع مختلف کارفرمایان به فریلنسرها و برعکس متصل می‌شوند.

چگونه شروع کنم؟

با ساختن یک حساب کاربری بر روی وبسایت‌های فریلنسری می‌توانید مناقضه‌ی اولین پروژه‌تان را شروع کنید. اولین شغل مستقل شما می تواند شروع کسب و کار آزاد شما باشد.

 

جمع‌بندی

معماران، افرادی خلاق هستند که برای نوآوری و وفق دادن خود با شرایط، آموزش دیده‌اند. این مهارت‌ها می‌توانند برای کارآفرینی به کار گرفته‌شوند. آن‌ها می‌توانند و باید این کار را انجام دهند. وضعیت موجود برای فارغ التحصیلان را نپذیرید. قربانی نظراتی که در مورد عدم وجود شغل برای فارغ التحصیلان می شنوید، نشوید. خدمات مشخصی را انتخاب کنید، مهارت کسب کنید و کار خود را تبلیغ کنید. با شروع مسیر، شبکه‌های ارتباطی و فرصت های خوب، خود را به زودی به شما نشان خواهند داد


مطالب پیشنهادی:

۳ مدل درآمد برای معماران، که از آن بی‌خبرند!


منابع: archipreneur.com

صباسفیری


  [۱] برای اطلاعات درمورد کسب درآمد از وبلاگ، به این لینک مراجعه کنید.

[۲] Freelancer، فریلنسر کسی است که سرویس‌ها یا خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه می‌کند. آن‌ها معمولاً ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند و اساساً یک کسب و کار یک‌نفره دارند.


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل