راه‌اندازی بیزینس معماری ؛ ۸ گام اساسی برای شروعی هوشمندانه!

اختصاصی کانون معماران: برای راه‌اندازی یک بیزینس معماری موفق چه گام‌هایی باید طی شود؟ آیا صرفا دانش و مهارت در زمینه‌ی رشته‌ی تخصصی می‌تواند به موفقیت یک ایده‌ی بیزینسی ختم شود؟ عده‌ی زیادی شروع به راه‌اندازی بیزینس می‌کنند اما با وجود دانش و مهارت کافی در رشته‌ی تخصصی خود موفق نمی‌شوند. در کمال تعجب بیشتر افراد با شکست یا رکود در بیزینس خود مواجه می‌شوند. خیلی طول نمی‌کشد تا پی ببریم مشکل اصلی ریشه در عدم شناخت اولیه نسبت به زیرساخت‌های بیزینس دارد.

موفقیت در حرفه‌ی معماری نیازمند تلاش مستمر جهت کسب دانش و مهارت‌ها در راستای هدف است. شما به عنوان یک معمار بعد از فارغ‌التحصیلی و در مسیر ورود به بازار کار با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو شده‌اید؟ ضعف سیستم آموزشی و سواد بیزینسی پایین موجب می‌شود تا با راه‌اندازی بیزینس معماری خود وارد دنیایی ‌شویم که هیچ تخصصی در آن نداریم. با شروع بیزینس با حجم قابل توجهی از اطلاعات و توانمندی‌های مورد نیاز مواجه می‌شویم؛ اعم از قوانین و مجوز‌ها ، امور مرتبط به بیمه ، بازاریابی، لیزینگ و … . در چنین شرایطی، کسب دانش در زمینه‌ی بیزینس و مارکتینگ می‌تواند قدرت و مزیت رقابتی بیزینس شما باشد. در مقاله‌ی پیش رو با هشت گام اساسی آشنا خواهیم‌شد که در مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی بیزینس معماری می‌توانند راهنمای مسیرمان باشد. این مقاله کمک می‌کند  تا در مورد آمادگی و نحوه‌ی شروع کار تصمیم سنجیده‌تری بگیریم.

تشخیص و تعیین میزان آمادگی برای شروع بیزینس

 

گام اول: تشخیص و تعیین میزان آمادگی برای شروع

ورود به بیزینس برای اولین بار، سبک زندگی شخصی و حرفه‌ای شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. راه‌اندازی بیزینس همچنین می‌تواند مستلزم تعهد مالی قابل‌توجهی باشد. موفقیت یا شکست بیزینس شما به موارد زیادی بستگی دارد؛ از جمله  مهارت و توانایی‌ها، ابتکار، ظرفیت کاری شما و همچنین بستر اقتصادی و تجاری که بیزینس در آن شکل گرفته‌است. راه اندازی بیزینس معماری سود‌ده تلاش و تعهد زیادی از جانب شما می‌طلبد. در وهله‌ی نخست بسیاری از بیزینس‌ها با یک ایده‌ی خوب شروع به کار می‌کنند؛ اما برای پایداری بیزینس، مالکیت و نحوه‌ی مدیریت مهم‌تر و تاثیر‌گذارتر است. قبل از اختصاص زمان و منابع مالی خود به یک بیزینس لازم است هوشمندانه و سنجیده عمل کنید.

سوالات زیر برای سنجش میزان آمادگی لازم برای راه‌اندازی بیزینس طراحی شده‌است. پاسخ منفی به همه یا اکثر سوالات نشان می‌دهد که در حال حاضر راه‌اندازی بیزینس تصمیم‌ مناسبی برای ‌شما نیست. اگر به همه‌ی سوالات پاسخ مثبت دادید، می‌توانید آماده‌ی شروع یک بیزینس موفق باشید.

  • آیا معمولا در چالش‌ها موفق عمل می‌کنید؟
  • در زمینه‌ای که قصد ورود به آن را دارید، تجربه‌ی مرتبط دارید؟
  • آمادگی کار طولانی‌مدت از جمله تعطیلات آخر هفته را دارید؟
  • تمایلی به کمک‌گرفتن از مشاوران بازرگانی حرفه‌ای دارید؟
  • نظم و انگیزه‌ی کافی برای ادامه‌ دادن مسیر در شرایط سخت را دارید؟
  • از تصمیم‌گیری و مسئولیت‌پذیری در قبال کارهای خود لذت می‌برید؟
  • پس‌انداز شخصی کافی یا درآمد جایگزینی برای مراحل اولیه‌ی بیزینس خود دارید؟
  • آماده‌ی پذیرش ریسک عدم موفقیت و از دست دادن تمام بودجه‌ی سرمایه‌گذاری شده را دارید؟
  • علاقمند و مشتاق توسعه‌ی مهارت‌ها و دانش خود در حوزه‌های موثر در اداره‌ی بیزینس هستید؟
  • خانواده‌ی شما حامی تصمیم شما هستند؟ آیا درک می‌کنند که ممکن است درآمد و زمان کمتری برای گذراندن با آنها در حین شروع بیزینس وجود داشته‌باشد؟

 

گام دوم: ارزیابی ایده‌ی بیزینس

تنها راه سنجش ایده‌ی بیزینسی شما، تحقیقات و پژوهش حول بازار محصول یا خدمات بیزینس است. این بررسی‌ها می‌تواند شامل پژوهش در مورد صنعت، تجزیه و تحلیل رقبا و بررسی مشتریان احتمالی باشد. در اولین فرصت نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها (تجزیه و تحلیل SWOT) ایده‌ی بیزینسی خود را تعیین کنید. داده‌های بازار بیزینس خود را با ذهنی باز و بی‌طرفانه تحلیل و ارزیابی کنید. اگر تحقیقات حاکی از احتمال شکست بالا برای یک ایده‌ی بیزینسی باشد، در این صورت ادامه‌ی کار چندان عاقلانه نیست!

هنگام تعیین ارزش سرمایه‌گذاری زمان و هزینه باید به طور جدی ایده‌ی بیزینس خود را بررسی کنید. یک مطالعه‌ی امکان‌سنجی که جوانب خاصی از بیزینس را پوشش می‌دهد، می‌تواند تعیین‌کننده‌ی شانس موفقیت ایده‌ی بیزینسی شما باشد. مطالعه‌ی امکان سنجی باید شامل ارزیابی بازار، قابلیت استفاده‌ی تجاری و سایر ملاحظات باشد. شما باید تصوری واضح از بازار و بستر شکل‌گیری و مدیریت بیزینس خود داشته‌باشید. امکان سنجی بازار باید شامل بررسی موارد زیر باشد:

  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • چه موانعی برای ورود به بازار وجود دارد؟
  • نقاط قوت و ضعف رقبای اصلی شما چیست؟
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما چیست؟
  • تقاضا برای محصولات یا خدمات شما چقدر است؟
  • تعداد مشتریان بالقوه، شناخت مشتریان و مکان آن‌ها.
  • چگونه قصد فروش محصولات یا خدمات خود را دارید؟
  • چه نوع مشتریانی محصولات یا خدمات شما را خریداری می‌کنند؟
  • چرا محصولات یا خدمات شما برای مشتریان بالقوه جذاب خواهد بود؟
  • آیا محصولات یا خدمات شما نیازی را برآورده می‌کند که قبلاً توسط رقیب شما برآورده نشده‌باشد؟
  • مزیت رقابتی محصولات یا خدمات بیزینس شما از نظر قیمت و کیفیت نسبت به رقبای شما چیست؟

 

گام سوم: آماده‌سازی طرح کسب‌و‌کار یا بیزینس‌پلن

تهیه‌ی یک بیزینس‌پلن گامی ضروری برای راه‌اندازی هر بیزینس معماری محسوب می‌شود. بیزینس‌پلن خوب، نقشه‌ی راه و کلید موفقیت بیزینس شما است. اگرچه ممکن است این امر در ابتدا طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما سبب ذخیره‌ی زمان و هزینه‌ی قابل توجهی در طولانی‌مدت می‌شود. همچنین با نوشتن یک بیزینس‌پلن هوشمندانه و سنجیده می‌توان گامی اساسی جهت تأمین بودجه و قراردادهای بزرگ آتی برداشت. بیزینس‌پلن امکان اولویت‌بندی اهداف، آسیب‌شناسی موانع، ارزیابی فرصت‌ها و سنجش تمام عوامل تاثیر‌گذار در روند را مهیا می‌کند.

یک بیزینس‌پلن باید شامل چه مواردی باشد؟ به طور کلی بیزینس‌پلن‌ها باید شامل اطلاعات جامع و کاملی در خصوص شرایط تحقق ایده‌ی بیزینسی باشند؛ اعم از مشخصات تجاری، چشم‌انداز، ماموریت و اهداف، تحقیقات بازار، استراتژی عملیاتی، محصولات/خدمات، برنامه‌ی بازاریابی، استراتژی مالی. اما آیا می‌بایست هر چند وقت یکبار بیزینس‌پلن خود را مرور کنیم؟ آیا با نوشتن بیزینس‌پلن همواره ملزم به حرکت در آن مسیر هستیم؟ لزوما خیر! برنامه ریزی تجاری یک فعالیت مداوم است. انعطاف‌پذیری و تطبیق با شرایط امری ضروری برای هر بیزینس است. بدین ترتیب با تغییر شرایط باید به صورت ساماندهی‌شده جهت تغییر و به‌روزرسانی  برنامه‌ریزی‌های بیزینس گام نهاد. قبل از نوشتن بیزینس‌پلن خود مطمئن شوید که بررسی‌های لازم را برای پاسخ به سوالات کلیدی زیر انجام داده‌اید.

  • ایده‌ی بیزینسی خود را کاملاً بررسی کرده‌اید و به نحوه‌ی عملکرد بیزینس خود اشراف دارید؟
  • مفهوم بیزینس خود و میزان تقاضای بازار برای محصول یا خدمات خود را بررسی کرده‌اید؟
  • مطالعه‌ی امکان سنجی برای تعیین سطح مورد انتظار موفقیت را انجام داده‌اید؟
  • آمادگی صرف زمان قابل توجهی برای راه‌اندازی این بیزینس را دارید؟
  • بودجه‌ی لازم برای شروع و توسعه‌ی بیزینس را در اختیار دارید؟

 

گام چهارم: انتخاب ساختار بیزینس

هنگامی که قابلیت ایده‌پردازی بیزینس خود را مشخص کردید، باید در مورد ساختار مناسب بیزینس و شرایط منحصر‌به‌فرد آن تصمیم بگیرید. یکی از تصمیمات کلیدی که هنگام شروع یک بیزینس می‌گیرید ساختار سازمانی آن است. انتخاب ساختار بیزینسی شما بستگی به اندازه و نوع بیزینس، شرایط شخصی شما و میزان توسعه‌ی بیزینس شما دارد. با رشد بیزینس یا تغییر شرایط می‌توانید ساختار بیزینس خود را تغییر دهید. ساختار بیزینس می‌تواند تعیین‌کننده موارد مختلفی باشد؛ اعم از بدهی‌های مالیاتی، مسئولیت و وظایف شما به عنوان صاحب بیزینس، روابط بین اعضا، نحوه‌ی حفاظت از دارایی‌ها، هزینه‌های جاری و حجم امور اداری مورد‌نیاز.ساختار سازمانی بیزینس به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • کارآفرین منفرد و مستقل: کسب و کاری تحت مالکیت یک نفر.
  • مشارکت: همکاری تعدادی از افراد یا نهادها،اما نه به عنوان یک شرکت واحد.
  • شرکت: یک نهاد حقوقی مستقل از صاحبان آن.
  • اتحادیه: نهاد نگه‌دارنده‌ی دارایی یا درآمد به نفع دیگران.
  • تعاونی: سازمان تجاری متعلق به اعضا با حداقل پنج عضو.
  • انجمن: تأسیس نهادی با اهداف فرهنگی، اجتماعی یا امورخیریه.

 

گام پنجم: بررسی تعهدات قانونی بیزینس

تعهدات قانونی مرتبط با راه‌اندازی یک بیزینس معماری شامل مجوز‌گیری، ثبت‌نام، مالیات و بیمه می‌با‌شد. قبل از معامله و مذاکرات بیزینسی مطمئن شوید که اشراف کامل به تعهدات قانونی بیزینس دارید. پایبندی به تعهدات قانونی سبب جلوگیری از هر گونه جریمه و مجازات می‌گردد.

 

گام ششم: تشکیل تیم پشتیبانی

شما به عنوان صاحب بیزینس باید با مبانی بیزینس، مارکتینگ، امور مالی و مدیریت منابع انسانی و … آشنا باشید. اما قطعا به عنوان یک معمار، واجد‌الشرایط تعیین استراتژی و برندینگ برای بیزینس خود نخواهید بود. در این گام استفاده از دانش و تخصص مشاوران معتمد می‌تواند مشکلات اولیه‌ی استارت‌اپ را رفع‌کند. تیم متخصصان و مشاوران می‌توانند مسیر پیشرفت و توسعه‌ی بیزینس شما را هموار کنند.

گام هفتم: مدیریت امور مالی بیزینس

بخش مهمی از اداره‌ی یک بیزینس کوچک، درک نحوه‌ی ایجاد و مدیریت امور مالی است. در ابتدای مسیر لازم است میزان بودجه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی بیزینس معماری را برآورد کنید. این برنامه‌ریزی فقط شامل هزینه‌های راه‌اندازی استارت‌اپ نمی‌شود. در این مرحله می‌بایست نحوه‌ی تأمین بودجه‌ی برنامه‌های آتی نیز مورد ارزیابی قرار‌گیرد. در صورتی که قصد جذب سرمایه‌گذار را دارید، ملزم به ارائه‌ی نتایج ارزیابی‌های بیزینس خود به سرمایه‌گذار هستید. با پژوهش حول مارکت، مخاطب، چشم‌انداز بیزینس و … پیش‌بینی‌های مالی تکمیل و به موسسه‌ی مالی یا سرمایه‌گذاران ارائه می‌گردد.

 

گام هشتم: بازاریابی بیزینس

بسیاری از بیزینس‌های کوچک با ایده‌ی‌ خوبی شروع به فعالیت می‌کنند اما در ادامه موفق به بازاریابی اصولی نمی‌شوند.  در دنیای امروز ایده‌ی ناب، کیفیت عالی، طراحی و اجرای خوب به خودی خود معجزه نمی‌کند. به همین جهت برای موفقیت باید سرمایه‌ی لازم برای تبلیغات، برندینگ و راه‌اندازی وب سایت معماری هم در نظر گرفته‌شود. تبلیغات جهت معرفی و فروش محصولات یا خدمات بیزینس به مخاطبین بخشی از فرایند بازاریابی است. اما برای بازاریابی اصولی و تعیین استراتژی‌های بازار کار موارد بیشتری دخیل هستند.


مطالب پیشنهادی:

بیزینس معماری ؛ ۱۰ سوال اساسی که معماران باید به آن پاسخ دهند!

آینده شغلی رشته معماری ؛ ترسیم مسیر حرفه ای


منبع: smallbusiness.wa.gov.au

مریم وکالتی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل