خانه تاریخی یافا؛ ادغام سنت و نوآوری

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه تاریخی شماره ۴ در بندر باستانی یافای اسرائیل متشکل از فضاهای ۳۰۰ ساله در اطراف حیاط مرکزی است. خانه تاریخی یافا به وسیله‌ی گروه معماران PITSOU KEDEM بازسازی شده است. بازسازی آن برمبنای یافتن ارتباطی بین سنت‌های ساختمانی باستان و فناوری‌های نوآورانه و معماری عثمانی و آپارتمان‌های استودیویی شکل گرفته است. بدین‌گونه که مشاهده می‌شود، ایده‌ی اصلی معماران این خانه، اتصال فضاهای اطراف حیاط مرکزی بوده است.

طراحی فضاهای خانه، دور فضای مرکزی و همچنین طاق‌های بنا متأثر از معماری عثمانی بوده است. معماری عثمانی نیز به نوبه‌ی خود تأثیرات معماری بیزانس و ایرانی را حمل می‌کند. یکپارچکی فضاهای دور حیاط مرکزی که مشخصه‌ی آن نیز کف بتنی امتدادیافته از درون بنا به حیاط است، متأثر از ایده‌ی آپارتمان‌های استودیویی به نظر می‌رسد. این استودیوها در معماری معاصر به عنوان فضاهای مسکونی به صورت تک اتاق شناخته می‌شوند. معماری اسرائیل تحت تأثیر سبک‌های مختلف معماری آورده شده توسط کسانی که در طول زمان در این کشور سکونت داشته‌اند، گاه متناسب با آب‌وهوا و چشم‌انداز محلی ساخته شده است. بنابراین استفاده از برنز، متناسب با شرایط آب‌وهوایی منطقه، و درهای قوسی شیشه‌ای تحت تأثیر سنت‌های این معماری می‌تواند باشد.

فضای اصلی شامل یک اتاق نشیمن رو به تراس دریا، اتاق خواب اصلی، آشپزخانه و فضای غذاخوری است. حیاط نیز به دو اتاق خواب دیگر و حمام‌ها دسترسی دارد.

خانه تاریخی - کانون معماران

تنوع مصالح حداقل است و  شامل بتن، سنگ، چوب سبک، آلومینیوم در داخل و برنز در خارج می‌شود. سنگ اصلی مورد استفاده برای طاق‌ها، بدون پوشش است. یک روکش فلزی حاوی لوله‌های الکتریکی، سیستم‌های تهویه هوا و … در امتداد دیوارهای سنگی حرکت می‌کند.

 پارتیشن‌های داخلی طراحی‌شده در نجاری به صورت مجزا از طاق‌های سنگی، برای ایجاد فضاهای خصوصی‌تر طراحی شده‌اند.

پله‌ها از جنس برنز و متناسب با شرایط آب‌وهوایی نزدیک دریا هستند. درهای قوسی شیشه‌ای بنا نیز در قاب‌های برنزی و به صورت چرخان دور یک محور مرکزی طراحی شده‌اند.

منبع: architizer.com

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل