خانه UC ؛ معماری همگون با طبیعت

خانه UC ؛ معماری همگون با طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طبیعت با هر چیزی در تماس است و روح زندگی را در آن‌ می‌دمد. طبیعت همواره به عنوان الگویی در معماری مورد توجه است . الگو‌برداری از آن به عناصر خانه جان تازه‌ای می‌بخشد و حس تعلق خاطر را در بیننده برمی‌انگیزد. خانه UC در تعاملی متفکرانه با طبیعت، تاثیر شگرفی بر ارتباط انسان با محیط خانه می‌گذارد. فضای سبز خانه به عنوان مرکز و قلب آن است. تمامی فضاها به دور آن شکل گرفته‌اند و در تبعیت از آن هستند. گویی سرچشمه و مبدا هر فضا از مرکز خانه نشات می‌گیرد.

خانه UC

 

خانه UC

خانه UC با مساحت ۱۸۰۰ مترمربع در حومه‌ی شهر مورلیا، در کشور مکزیک واقع شده‌است. این خانه توسط Daniela Bucio طراحی شده‌است. هدف از طراحی، ایجاد پروژه‌ای با ابهامات فضایی خاص بین فضاهای داخلی و خارجی است که گاهی اوقات نامحسوس هستند. تمامی فضاهای داخلی در تماس مستقیم با ریز- محیط‌هایی هستند که در داخل خانه به وجود آمده‌اند.

خانه UC

خانه UC

معماری خانه به گونه‌ای قابل تامل و تفکربرانگیز است. به گونه‌ای که هنگام قدم زدن در بنا، تغییر بافت و مقیاس، کاربر را بیشتر از لحاظ حسی با خود همراه می‌سازد. هدف معمار، ایجاد سکونتگاهی تقریبا تک‌رنگ و پر از بافت‌های متنوع است. برخورد نور طبیعی روز با زوایای مختلف خانه، منجر به بروز خصوصیات متفاوت پروژه در طول روز می‌شود..

خانه UC

خانه UC

روابط فضاهای داخلی با قلب خانه

ورودی اصلی در انتهای دیوار جدا کننده‌ی فضای داخل و خارج که قسمت اعظمی از نما را پوشانده‌است، قرار دارد. بعد از عبور از آن، سرسرای اصلی خانه را می‌یابید. مرکز آن با یک درخت Tabachin و سقف بزرگ دایره‌ای پوشانده شده‌است. از راهرو، دو پنجره‌ی مدور بزرگ دیده می‌شود. یک طرف آن کتابخانه و طرف دیگر آن به اتاق خواب‌ها متصل می‌شود.

تصویر ۸

تصویر ۹

سرسرای مدور به عنوان محور اصلی خانه است و به طور نمادین، نقطه‌ی شروع کف شعاعی است که در پروژه اجرا شده‌است. پلان خانه از چهار اتاق خواب، کتابخانه، آشپزخانه، اتاق نهارخوری، تراس، اتاق نشمین و باغ تشکیل شده‌است. خانه از طریق یک مسیر شیبدار که فضای نشیمن را با باغ مرتبط می‌سازد، به یک ردیف درخت سرو در پشت بنا متصل می‌شود. اطراف و مقابل آن برای حفظ حریم خصوصی و ایجاد آرامش و سکوت بصورت محیطی بسته طراحی شده‌است.

خانه UC

 

خانه UC

منبع: archdaily.com

شیما نگهبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *