خانه Mustard ؛ ساختمانی جدید در بین خانه های تاریخی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: Mustard ساختمانی ۴ طبقه که در قسمت تاریخی شهر ویلارئال سانت‌آنتونیو پرتغال واقع شده است. در طراحی ساختمان اصلی‌ترین چالش طراح، رعایت اصول شهرسازی در قسمت تاریخی شهر بوده است. طراحی ساختمان حالتی دنج، آرام و مفرح را برای ساکنان به ارمغان آورده است.

خانه Mustard

با تغییر قوانین‌شهری درمورد بخش تاریخی شهر که اجازه الحاق یک قسمت جدید به رزهوس را می‌داد، ساختمانی به این خانه الحاق شد. از آن‌جایی که ساختمان در مرکز تاریخی شهر قرار دارد، در طراحی آن باید قوانین سخت‌گیرانه شهری رعایت می‌شد.

 طبق قوانین شهر حد ارتفاعی ساختمان‌ها ۱۲ متر بوده و حق استفاده از سبک  Pombalino در نماهای جدید وجود ندارد. نمای ساختمان‌های جدید باید قابل تشخیص بوده و متفاوت از سازه‌های قدیمی باشد. استفاده از پنجره‌های فرانسوی مستطیل شکل که به شکل عمودی قرار می‌گیرند منع شده‌است.

جهت رعایت قوانین خاص شهر، ساختمان در چهار طبقه طراحی شده‌است. طبقات به دو قسمت تقسیم شده‌اند تا نور بیشتری به داخل خانه نفوذ کند. در طبقه آخر ساختمان جهت ایجاد تعاملات اجتماعی بین ساکنین یک استخر و تراسی جهت آفتاب‌گیری تعبیه شده‌است.

پنجره‌های کشویی خانه طوری در نما جای گرفته‌اند که قسمت نشیمن خانه را به یک تراس فضای باز تبدیل کرده‌اند. این مدل طراحی پنجره‌های علاوه بر ایجاد جلوه ویژه در نما، نهایت استفاده از منظره را فراهم می‌سازد.

طراحی داخای پروژه

در طراحی داخلی ساختمان بر خلاف شلوغی بیرون آن، ترجیح بر استفاده از دکوراسیونی آرام بخش بوده است. به همین دلیل در دکوراسیون داخلی خانه، از چوب و کاشی‌های رنگ روشن مدل ترازو استفاده شده است. برای برجسته کردن طراحی داخلی خانه از یک پارتیشن صورتی استفاده شده است. این پارتیشن علاوه بر سازماندهی فضای اجتماعی ساختمان، رنگ و لعاب خاصی به طراحی داخلی ساختمان می‌دهد. رنگ خاص پارتیشن‌ها در ترکیب با رنگ غالب دکوراسیون، ساختمان رز را به ساختمان رز Mustard (نوعی رز با رنگ زرد مایل به خردلی) تبدیل کرده است.

معماران:  Aurora Arquitectos, Furo

متراژ: ۳۵۲ متر مربع

سال اجرا: ۲۰۲۱

عکاس پروژه: do mal o menos

منبع: archdaily.com

سعیده قراچورلو

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل