خانه D ؛ تداوم معماری بومی و تلفیق با المان‌های مدیترانه‌ای

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: D house عنوان پروژه‌ای است که توسط گروه معماری Paz Gersh Architects در کشور اسرائیل طراحی و اجرا گردید. جهت‌گیری معماران در پروژه، تداوم ارزش‌های معماری بومی و افزایش کارآمدی فضا از طریق تعامل با طبیعت بود. با استفاده از خط فکری لوکوربوزیه، ساختار فضا به صورت پلان آزاد طراحی شد. با الهام از معماری معاصر مدیترانه‌ای و ادغام و تعامل با طبیعت نیز فضای منحصر‌به‌فردی به وجود آمد.

D House

این خانه در سال ۲۰۱۵ میلادی ساخته شده‌است. سایت پروژه، قطعه زمینی کوچک در دل یک محله‌ی متراکم شهری است. بافت محله از خانه‌های شهری کوچک تشکیل شده‌است. خانه برای اقامت یک زوج و فرزندانشان طرح‌ریزی شده‌است. معمار در جست‌و‌جوی زبانی مشترک و کلیدی  برای معماری و خلق فضای خانه بود. هدف، خلق فضایی بود که دنباله‌رو معماری بومی و سبک رایج در منطقه باشد. معمار روندی را در پیش گرفت که معماری بومی را با المان‌های معاصر معماری مدیترانه‌ای مثل پاسیو تلفیق کند. برای تحقق این اهداف، کانسپت اصلی و نقطه‌ی شروع طراحی خانه، طراحی مقطع بود‌. نقطه‌ی عطف در طراحی مقطع، ساماندهی همه جانبه ارتباطات فضایی و انسانی بود.

خلق پاسیو

شیوه‌ی ساماندهی مقطع، فضایی برای خلق یک پاسیو در طبقه‌ی بالا فراهم کرد. از طریق عقب‌نشینی دیوارهای طبقه‌ی بالا، فضای پاسیو خلق شد. این پاسیو عملکردی مشابه یک اتاق سبز را در فضای نشیمن ایفا می‌کند. اتاق خواب‌ها دور تا دور این اتاق سبز جانمایی شده‌اند. نور روز جنوبی از طریق پاسیو وارد اتاق می‌شود. از طریق شکست نور از پاسیو، نور طبیعی فضای هر دو طبقه‌ی بالا و پایین را روشن می‌کند. با توجه به تغییر شدت تابش نور در فصل‌های متفاوت، همواره جلوه‌ی متفاوتی در فضای داخلی ایجاد می‌شود. در طراحی نماها‌ی خارجی یک المان مکعبی برای قاب کردن بخشی از منظر پاسیو طبقه‌ی بالا، به کار گرفته شد.

فضاهای عمومی خانه در طبقه‌ی همکف پیش‌بینی شده‌است. نحوه‌ی ساماندهی عرصه‌ها و چینش فضایی خانه به صورت پلان آزاد  انجام شده‌است. آشپزخانه، فضای نشیمن و غذاخوری به موازات حیاط در طبقه‌ی همکف جانمایی شده‌اند. این فضاها از طریق پنجره‌های بزرگ با عرشه‌ی بیرونی خانه در ارتباط هستند. این پنجره‌ها دید و منظر و دسترسی به فضای باغ را تامین می‌کنند. این قاب‌های سرتاسری، مرزهای فضایی طبقه‌ی همکف را در هم شکسته و سبب تداوم ارتباط بصری گشته است. طراحی پلان آزاد و قاب‌های شیشه‌ای تعبیه شده، شفافیت و گشودگی فضایی در طرح را به ارمغان آورده است.

المان‌ها و متریال‌ها ؛ رابط‌های خلاقانه کیفیت فضایی خانه

 در پلان پیشنهادی، یک کتابخانه‌ی دو طبقه‌‌ی فولادی طراحی شد. این کتابخانه‌ی فولادی برای ارتباط فضایی بین طبقه‌ی همکف و طبقات فوقانی در نظر گرفته‌شد. این کتابخانه به عنوان یک المان سازه‌ای نیز ایفای نقش می‌کند. عملکرد این المان، پشتیبانی  سازه‌ای و تکیه‌گاه پله‌های بالارونده تعریف شده‌است. کتابخانه به عنوان یک المان رابط خلاقانه، کیفیت فضایی مشابه ای در هر دو طبقه به وجود آورده است.

 در طراحی پلکان از متریال‌ها، برای القای حس گذر از فضاهای عمومی به خصوصی استفاده گردید. در هر طبقه، پلکان کیفیت منحصر‌به‌فردی دارد. در عین حال استفاده‌ی هوشمندانه‌ی متریال‌ها، یک کل به هم پیوسته نیز ایجاد کرده‌است. پلکان حین تغییر طبقه دچار دگرگونی ظاهری می‌شود. فولاد و چوب خالص به عنوان متریال پله‌های طبقه‌ی همکف در نظر گرفته شده‌است. در طبقه‌ی بالاتر فقط از متریال فولاد در طراحی پله‌ها استفاده شده‌است. عمده متریال مورد استفاده در پلکان طبقه‌ی زیر زمین نیز سنگ می‌باشد.

سازه‌ی بتنی و پنجره‌های با فریم‌بندی آلومینیومی، ساختار اصلی این خانه را به وجود آورده است. عرشه‌ی چوبی و پانل‌های کرکره‌ای نما به وسیله‌ی چوب درخت ساج ساخته شده‌است. پارکت‌های چوبی، نرده‌های فلزی پلکان‌ها، اندود‌های گچی، عمده متریال تشکیل‌دهنده‌ی فضای داخلی این خانه محسوب می‌شود.

منبع: archdaily.com

مریم وکالتی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل