کتابخانه Taketa، تجربه مطالعه در میان جریان باد!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: شهر Taketa در کشور ژاپن نزدیک به ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد. مرکز این شهر همانند یک شهر قلعه‌ای می‌باشد که از هر طرف توسط کوه‌ها احاطه شده‌است. با گذشت زمان و ایجاد تناسب میان خیابان‌های شهری این شهر همچنان ویژگی‌های بی نظیر خود را حفظ کرده‌است. اگرچه تعداد افراد کمی در سطح شهر به گشت‌و‌گذار می‌پردازند ولی این شهر با اجرای پروژه ” احیای شهر قلعه” سعی بر غلبه بر این وضعیت دارد. در نتیجه پروژه بازسازی کتابخانه Taketa در زمینی با مساحت ۱۵۵۰ متر‌مربع در اولویت قرار گرفت. در ادامه به معرفی این کتابخانه خواهیم پرداخت.

. مرکز این شهر همانند یک شهر قلعه‌ای می‌باشد که از هر طرف توسط کوه‌ها احاطه شده‌است.

 

چشم اندازی متفاوت در سطح شهر

در این طرح با استفاده از سقف‌های شیروانی و دیواره‌های سفید چشم‌انداز متفاوتی از کتابخانه  Taketa ایجاد نموده‌اند. در واقع استودیوی معماری Takao Shiotsuka با الهام از محیط شهری و نور طبیعی چهره‌ی دیگری از شهر قلعه را نمایان ساخته‌است.

 

قفسه‌هایی برگرفته از جریان باد

فضای اصلی کتابخانه با بافت یکپارچه و منسجم خود فضای زیادی را برای نمایش کتاب‌ها و گردش افراد ایجاد کرده‌است. قفسه‌های طبقه بندی شده‌ی کتاب‌ها همانند امواج دریا به موازات یکدیگر قرار گرفته و طرح زیبایی را ایجاد نموده است. در واقع ایده‌ی طراحی داخلی این کتابخانه  Taketa از ترکیب جریان باد در معماری الهام گرفته شده‌است. جریان بادی که در طول سال در یک جهت خاص جریان دارد!

 

به کارگیری از قفسه‌هایی با ارتفاعات مختلف بازدیدکنندگان را به کاوش در میان کتاب‌ها ترغیب می‌کند. ویژگی جالب توجهی که در این کتابخانه به چشم می‌خورد، فضاسازی آن با اتمسفری متفاوت می‌باشد! برای مثال پشته‌های جنوبی همانند دشتی روشن، پشته‌های شمالی همانند یک جنگل آرام و طبقه‌ی دوم همین سمت فضایی به شکل غار ایجاد کرده‌است.

 

تشویق به حرکت و پویایی

در واقع شهر قلعه از قسمت بافت زمین ثابت مانده و عناصری مانند تقسیمات شهری و عرض خیابان‌ها تغییر نکرده‌است. در واقع عدم تغییر این بخش‌ها به جوهره‌ی تغییر‌ناپذیر شهر دلالت دارد. علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، طراحی کتابخانه به این سبک باعث تشویق مردم به حرکت و پویایی شده‌است. تغییری که احساس جدید و متفاوتی را در مردم ایجاد کرده‌است.

 

منبع: Archdaily.com

نسترن دواتگران

 

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل