خانه Overlap ؛ سه خانه ی مستقل ولی درهم تنیده!

خانه Overlap ؛ سه خانه ی مستقل ولی درهم تنیده!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی در زمین هایی با متراژ محدود اگر همراه با خلاقیت باشد همواره نتایجی ستودنی به همراه خواهد داشت. خانه Overlap ، نمونه‌ای از پروژه‌های خلاق در شهر توکیو می‌باشد که توسط Akihisa Hirata طراحی شده‌است. این معمار مفهوم جدیدی از زندگی را در این طراحی ایجاد کرده‌است. خانه‌ای که در آن فضاهای زندگی با هم تداخل دارند و حول فضای سبز می‌چرخند. تزئینات دیوارها این اجازه را به خانه می‌دهد که با محیط اطراف ترکیب شود.

خانه Overlap

روند فکری طراحی خانه Overlap

از الهامات این طرح می‌توان به بدنی اشاره کرد که با گذشت زمان تکامل می‌یابد و نشانه‌های تکامل در آن مشهود هست. مفهوم طبقه‌بندی شهری ناشی از سیاست‌های ارضی، روابط میان همسایگان و خاطرات مکان ها از ایده های این طراحی هستند. همه‌ی این ایده‌ها به موضوع گردباد در معماری برمی‌گردد، نیروی گریز از مرکزی که برای اولین بار در طراحی موزه هنر و کتابخانه ی شهر Ota بیان شد. مجموع این ایده‌ها سبب طراحی سه آپارتمان با هم پوشانی و بدون مرز‌های مشخص شده‌است.

خانه Overlap

پیشینه طراحی

Hirata، خانه‌ ی معروف Tree-ness را برای تاجر آثار هنری Taka Ishii در منطقه Toshimaku طراحی کرده بود. این معمار، ایده استفاده از فضای سبز به صورت لکه‌ای بین فضای خصوصی و شهری را در این طراحی تجربه کرده‌بود. او در این طراحی، ایده‌ی ترکیب مدول‌های تکرار پذیر در مجتمع‌های مسکونی بزرگ را تکمیل تر نمود. در خانه‌ی Tree-ness، موزه هنر و کتابخانه ی شهر ota باز شوهای ساختمان به جهان بیرون باز می‌شود. مناطق سبز در نقش گسترش فضای زندگی و فضای ارتباط با محله عمل می‌کنند. شیب زمین سیستمی از نیروها را ایجاد می‌کند که حول یک مرکز چرخیده و بالا می‌آیند. ایجاد مکان‌های پر و خالی متناوب، سازه‌ها و پوشش‌های گیاهی را آشکار می‌کند.

خانه Overlap

مشخصات فیزیکی پروژه

خانه Overlap ، نتیجه‌ی همپوشانی سه واحد آپارتمان در سطوح مختلف است. با طولانی‌کردن شیب طراحی هر واحد صاحب باغ شخصی خود شده‌است. باغ‌ها در سطوح دوم و سوم، بام سبز دو واحد اول هستند. سطح صفر پروژه درگوشه جنوب غربی سایت، جایی است که پلکانی فولادی به دور ساختمان می‌چرخد. این پلکان مستقیماً به مرتفع ترین آپارتمان یعنی آپارتمان C منتهی می‌شود. ورودی خانه‌ ی A در کد ارتفاعی۱۵۰- میلی متر و ورودی خانه‌ ی B در کد ارتفاعی ۲۷۰۰ میلی متر می‌باشد. راه‌پله داخلی طرح، اتاق نشیمن و قسمت شرقی را به آشپزخانه و اتاق خواب متصل می‌کند.

خانه Overlap

آپارتمان A کمی بالاتر از سطح خیابان و مانند سایت، روی شیب قرار دارد. این واحد از میان باغ شخصی خود به خیابان واقع در ضلع شرقی دسترسی مستقیم دارد. آپارتمان B از طریق مسیری که بر روی سقف خانه‌ی A قرار دارد قابل دسترسی است. تمامی واحدها شامل یک اتاق نشیمن هستند که از طریق یک دیوار شیشه‌ای مشرف به باغ می‌باشد. فضاهایی مانند اتاق کار، حمام و اتاق خواب اصلی خصوصی‌تر طراحی شده‌اند. برای احترام به حریم خصوصی هر شخص، هر واحد دسترسی خاص خود را بدون امکان دید به واحد‌های دیگر دارد.

خانه Overlap

ساختار شکنی پروژه

منطقه Minami-Otsuka با تراکم مسکونی بالا، با فاصله بسیار کم بین خانه‌ها و عملا فاقد فاصله بین املاک تعریف می‌شود. ویژگی‌های کلی شهر توکیو به طور معمول منجر به طراحی ساختمان‌های بسیار درون‌گرا می‌شود. این بناها عملا هیچ دهانه‌ای رو به دنیای بیرون برای گفتگو یا رابطه با محیط اطراف ندارند. این نوع خانه‌ها احساس پارادوکس و انزوا ایجاد می‌‌کنند و سبب بیگانگی همسایگان نسبت یکدیگر می‌شوند.  تجربه‌ای که به طور چشمگیری در زلزله بزرگ شرق ژاپن مشهود بود. Hirata یک انتخاب غیر معمول را انجام می‌دهد و متد طراحی رایج را كاملاً رد می‌كند. او از طریق تركیب، مصالح و رنگ، استعاره شهر را به ساختمان جدید وارد می‌كند.

 

مصالح مورد استفاده

خانه Overlap ، شهر بی نظم توکیو را با علائم جاده ای، تیرها و سیم‌های در هم تنیده اش را به باغ‌های طبیعی بی‌نظم تبدیل می‌کند.  باغ‌هایی که به سازه‌ی فلزی سبکی چفت و بست شده‌است. این سازه شامل این آیتم‌ها می‌باشد: تیرها و ستون‌های فولادی گالوانیزه، صفحات فلزی که واحد‌های شطرنجی ۲۷۰۰ میلی متر در ۲۷۰۰ میلی متر را پدید آورده اند، پروفیل‌های ورق فلز آشکار و سازه‌های چوب سه لای.

خانه Overlap

ارتباط با محیط پیرامون

سطوح بزرگ شیشه‌ای تداوم بصری ما بین باغ و محوطه نشیمن در هر آپارتمان را تضمین می‌کند. این شیشه‌ها، منظره را از بیرون به داخل خانه و برعکس گسترش می‌دهند. سبکی، شفافیت و نفوذ‌پذیری اضافه شده به پویایی ذاتی سازه تأثیر جسورانه را در محله به جای گذاشته‌است. سقف و دیوارهای خانه با ورقه‌های نازک راه‌راه پوشیده شده‌است. رنگ‌آمیزی تصادفی جداره، سطح محله را تقلید می‌کند. رنگ‌های گرم‌تر و با تم خاکی در قسمت پایین و رنگ‌های سبز، خاکستری و آبی بیشتر در قیمت بالا قرار می‌گیرند. ترتیب و چینش رنگ‌ها توسط الگورتیم خاصی مشخص می‌شود.

خانه Overlap

سخن آخر

Hirata در مورد طراحی‌اش می‌گوید: “دمیدن زندگی در تاریخ شهر، من ساختمانی ایجاد کردم که همزمان هم جدید است و هم آشنا”. خانه Overlap به سادگی یک بخش از طراحی معماری واحد مبتنی بر سه واحد نیست، بلکه به نوبه خود مدولی را تشکیل می‌دهد که ممکن است در محله گسترش یا تکرار شود.

خانه Overlap

 

منابع:

archdaily.com

floornature.com

 

هادی اسماعیلی حسینی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *