خانه‌ Wing ؛ پادشاهی منحنی‌ ها

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: هر شخصی انتظارات منحصربه‌فردی از یک خانه دارد. برای کسی بزرگی خانه و برای دیگری نورگیری خانه، دارای اهمیت است. گروه معماری Urban Terrains Lab نیز از سوی کارفرمایان خود برای ساخت خانه‌ Wing با چالش‌هایی روبرو بود و راه‌حل آن‌ها برای این مسائل “منحنی‌ها” بود.

خانه‌ Wing

خانه‌ی Wing در حومه‌ی شهر Sejong قرار دارد. شهری که به تازگی به پایتخت اداری کره جنوبی تبدیل شده است. کارفرمایان این خانه باغبان‌هایی مشتاق و درختکارانی تازه‌کار بودند که می‌خواستند ارتباطات داخل و خارج خانه به حداکثر برسد. اما این افراد بیشتر زندگی خود را در آپارتمان‌های مرتفع زندگی می‌کردند. تنها نگرانی آنها حفظ حریم خصوصی در برابر خیابان و همسایه‌ها بود. بنابراین حفظ حریم خانه از دید عموم تبدیل به مساله‌ی مورد توجه گروه معماری Urban Terrains Lab شد. این درحالی بود که چشم‌انداز باغ و رشته‌کوه‌های با‌شکوه Gyeryong، برای خانه بسیار حائز اهمیت بود.

آجر؛ راه‌حل مساله‌ی حریم شخصی

در این پروژه از انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ی آجر برای ایجاد سدی در مقابل خیابان و خانه‌های همسایه استفاده شده است. این سد، یک صفحه‌ی متخلخل و باز است که امکان گسترش ارتباط حریم خانه با مناظر دور را فراهم می‌کند. پوسته‌ی آجری مانند روبانی با لایه‌های ضخیم و نازک، مات و شفاف، اطراف خانه کوچک را در بر می‌گیرد. این پوسته‌ی آجری کاملا سازگار با درخواست‌های مشتری و هم‌چنین محیط اطراف است.

کانسپت طراحی

پوسته‌ی آجری مات، با حداقل پنجره‌های ایجاد شده در داخل آن، از سمت خیابان در شرق قرار دارد.هم‌چنین این دیوار، از سوی نمای شمالی، که رو به خانه‌ی مجاور است، اطراف خانه را در بر می‌گیرد.این در حالی است که دیوار به صورت تدریجی، در باغ و بالکن‌های رو به افق جنوب ‌غربی سایت، کاملا باز می‌شود. خط سقف موج‌دار در نما نیز برای پاسخگویی به خواسته‌های برنامه‌ریزی شده طراحی شده است. خط سقف در بالاترین سطح خود در سمت خیابان قرار دارد تا جلوی منظره‌ی پانل‌های فتوولتائیک را از سطح خیابان بگیرد. همچنین این خط به پایین‌ترین نقطه ممکن در سمت شمال می‌رود تا چشم انداز راهروی خانه همسایه را فراهم کند. سقف موج‌دار خانه پیش‌زمینه‌ای با الهام از توپوگرافی زمین در پس‌زمینه، مربوط به کوه‌های Gyeryong در سوی دیگر،  فراهم می‌کند.

منحنی‌ها در خانه‌ی Wing

منحنی‌های پلانومتریک برای حل چندین چالش در طراحی خانه حیاتی بودند. اولین چالش، درخواست مشتری درمورد یک طرح خاص برای خانه بود. اما از آنجا که بودجه‌ی تعیین‌شده محدود بود، ایجاد ارتباط فضایی مینیمال برای برنامه، دشوار می‌نمود. برای اینکه طراحی اتاق‌های موردنظر کارساز باشد، لازم بود راهروهای منحنی برای اتصال فضاها، با فاصله‌ی کافی ایجاد شود.

دومین چالش، دیوارهای بیرونی خمیده، در امتداد دیواره‌ی نگهدارنده‌ی محکم شمالی بوده‌اند. این دیوارها، فضای بیشتری برای گردش هوا و نور در قسمت خدمات فراهم می‌کنند. این در حالی است که انحنای دیوار آجری به سمت جنوب به عنوان صفحه‌ی حفاظ آفتاب و باران عمل می‌کند. همچنین این دیوار نشانگر زمان از طریق سایه‌های طرح‌دار روی آن می‌باشد. سومین چالش، جابجایی راهروهای منحنی بود که امکان ایجاد یک بازشوی گسترده بین طبقات را فراهم کرده است. هدف از ایجاد این بازشو، گردش هوای طبیعی در تابستان و همچنین ایجاد اتصال بین طبقات برای سهولت ارتباط بوده است.

 

منبع: .archdaily.com

مینا باقری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل