خانه Step ؛ آرامشی از جنس تماشا

خانه Step ؛ آرامشی از جنس تماشا

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: آیا تا به حال احساس نیاز برای دورشدن از زندگی شهری، و به تماشای طبیعت نشستن را تجربه کرده‌اید؟ انسان به صورت ذاتی احتیاج دارد تا مدتی در آغوش طبیعت، آرام بگیرد. امروزه با گسترش زندگی مدرن، این نیاز، بیش از پیش احساس می‌شود. اولین بار خانه‌ها برای رفع نیازهای انسان ساخته شده‌اند. شاید امروز نیز بتوان از طریق ساخت یک مأمن، به این تمنای درونی و فراموش‌شده‌ پاسخ داد. نیاز به لحظه‌ای دور شدن از هیاهوی شهری و پناه گرفتن در تماشای مناظر طبیعی! این مقاله به بررسی خانه Step می‌پردازد، خانه ای که سعی در رفع این نیاز دارد.

خانه Step

موهبتی در مجاورت هیاهو

“ووهان[۱]” یکی از شهرهای پرجمعیت‌ در کشور چین است. شاید دسترسی به یک طبیعت بکر، برای ساکنان این شهر شلوغ، غیرقابل تصور باشد. اما با خارج شدن از شهر، این معادلات به‌هم می‌ریزد. مسیری با مناظر طبیعی زیبا و به طول ۱۰۰ کیلومتر در مجاورت این شهر ۱۰ میلیون نفری قرار دارد. این جاده از کنار کوه‌های بزرگ و دریاچه‌ها عبور می‌کند. در امتداد این مسیر، می‌توان از بین جنگل‌های بامبو، شکوفه‌های گیلاس ، مزرعه‌های شخصی و شالیزارهای برنج گذشت. در محل تقاطع جاده و دریاچه‌شرقی “Greenway”، زمینی با دو ساختمان قدیمی وجود دارد. بازسازی این دو خانه، فرصتی را برای تجربه‌ی اتصال به طبیعت و تماشای آن ایجاد کرده است.

خانه Step

خانه Step

طبیعت و انگیزه بازسازی خانه Step

در زمستان سال ۲۰۱۸ میلادی، طراحان، این دو خانه را در صبحگاهی مه آلود، کشف کردند. آن‌ها تحت تاثیر منظره‌ی دریاچه‌ی شرقی، بقایای پژمرده‌ی نیلوفرهای آبی و درختان سرسبز صنوبر قرار گرفتند. صدای پرندگان و قورباغه‌ها، بامبوهای سبز، ریشه‌های لطیف نیلوفر آبی و تورهای ماهیگیری دریاچه به هنگام غروب، بسیار تاثیرگذار بودند. همه‌ی این ویژگی‌ها مانند اجزای یک پازل، موقعیتی ایده‌آل را برای خانه‌ی “Step”، ایجاد کردند. بدون شک برای شهرنشینان به دام افتاده در مدنیت، این موقعیت به اندازه‌ی کافی جذابیت دارد. کشش ذاتی و طبیعی درونی ما نیز می‌خواهد که به سمت طبیعت بازگردد. برای طراحان این خانه، طراحی فقط به معنی قاب‌بندی صحنه‌ها نیست، بلکه از نظر آن‌ها زیباترین صحنه‌ها، انسان‌ها هستند. ایجاد فضایی دلپذیر برای دعوت مردم و انجام فعالیت‌هایی در این منطقه، می‌توانست زیبایی طبیعت را دوچندان کند. همه‌ی این عوامل، انگیزه‌‌ای برای بازسازی دو خانه‌ی قدیمی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در سال ۲۰۲۱ بود.

خانه Step خانه Step

 

خانه‌ای برای مردم

یکی از تصمیمات طراحی خانه Step ، حذف اتاق مهمان و اختصاص بیش از نیمی از فضاهای داخلی برای استفاده‌ی عموم بود. بعد از تکمیل ساختمان و دعوت مرم به آن، جمعیت از این تصمیم، استقبال کردند. جداره‌های بیرونی ساختمان به دلیل محدودیت قوانین و مقررات روستایی، باید دست نخورده باقی‌ می‌ماندند. اما فضاهای داخلی، به صورت کامل از اول طراحی و اجرا شده‌اند. ایده‌ی این طراحی، از تجربه‌ی کوهنوردی تپه‌های ووهان، الهام گرفته شده‌است. این تجربه مشابه حسی است که نقاش چینی، “Song Dynasty”، در اثری معروف، آن را به تصویر کشیده‌است. در این نقاشی، مسیر صعود با چندین غرفه و کلبه برای توقف، ترسیم شده است. این ایده در بازسازی خانه‌ی “Step”، از طریق طراحی پله‌هایی با ریتم ناهماهنگ و تراس‌هایی برای تماشای طبیعت، عملی شده است. فرم تاشونده‌ی پله‌ها مردم را راغب می‌کند تا ناخودآگاه از آن بالاروند و مناظر را از ارتفاعات گوناگون تماشا کنند.

خانه Step

خانه Step

خانه Step

تجربه‌ی حضور در فضا

مردم با حضور در این فضا، فرصت تماشای طبیعت زیبا از جنبه‌های مختلف را دارند. نور خورشید از بازشوها به داخل می‌خزد و روی دیوارها حرکت می‌کند. فضای نورانی، مردم را به توقف و مدیتیشن دعوت می‌کند. به هنگام صبح، پنجره‌ی شرقی که رو به جنگل بامبو است با نور سردی برق می‌زند. از این قاب می‌توان به تماشای سایه‌ی باشکوه درختان، نشست. بعداز ظهر، جبهه‌ی غربی در نور خورشید غوطه‌ور می‌شود و منظره‌ی دریاچه را خیال‌انگیزتر می‌کند. در بخش جنوبی، حیاط مرکزی قرار دارد که مردم در آنجا می‌توانند به تماشای جنگل بامبو بنشینند.همچنین از پله‌های داخلی فضا نیز به این جنگل دید وجود دارد. کتابخانه در بخش شمالی قرار دارد و مشرف به باغ بنسای است.

خانه Step

خانه Step

خانه Step

 سقف قدیمی خانه، با الهام از سقف‌های شیب‌دار خانه‌های روستایی اطراف، با سقف شیب‌دار بتنی جایگزین شده است. بر خلاف فضاهای یکنواخت خانه‌های مدرن شهری، در اینجا می‌توان مقیاس‌های کوچک و بزرگ فضایی را تجربه کرد. مصالح استفاده شده در محیط بتن و رنگ گرم چوب است که در کنار یکدیگر تناسب زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

خانه Step

خانه Step

 

منابع:

archdaily.com

gooood.cn

[۱] : Wuhan، ششمین شهر پرجمعیت چین با ۱۱ میلیون جمعیت است. براساس اطلاعات موجود، بازار عمده فروشی حیوانات زنده و غذاهای دریایی این شهر، نقطه‌ی آغازین شیوع ویروس کرونا در جهان بوده‌است.

صبا سفیری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *