ساختمان آتش‌ نشانی مینامیسوما ؛ نماد یک پروژه‌ی موفق نوسازی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: مینامیسوما (Minamisōma) یکی از شهرهای شرقی کشور ژاپن (Japan) است. اگر موقعیت دقیق شهر را بخواهید، در کرانه‌ی شرقی ژاپن و در بستر دریا قرار دارد. این شهر در سال ۲۰۱۱ میلادی خسارات شدیدی را به خاطر زمین‌­لرزه و سونامی شرق ژاپن متحمل شد. موج خسارات به قدری بود که ساختمان‌های مهم و عمومی شهر را هم تخریب کرد. ساختمان آتش‌ ­نشانی شهر، یکی از این ساختمان­هاست. این ساختمان به قدری آسیب دید که به بازسازی گسترده‌ای نیاز پیدا کرد. از آن­جایی که خسارات و آسیب‌­ها بسیار زیاد بودند، بازطراحی و بازسازی این بنا حدود ۳ سال طول کشید. جالب است بدانید که ساختمان آتش نشانی، اولین ساختمان عمومی بازسازی شده در شهر مینامیسوما است. گروه معماری Tetsuo Kobori با همکاری دفتر معماری Nagayama، طراحی و اجرای این پروژه را بر عهده گرفتند.

ساختمان آتش‌ نشانی مینامیسوما

استراتژی طراحی ساختمان آتش نشانی 

تعداد زیاد قربانیان این فاجعه، بار سنگینی بر شانه‌های غم‌زده و قلب‌های اندوهگین مردمان شهر مصیبت‌زده‌ی مینامیسوما بود. به همین دلیل، یکی از اهداف طراحی ساختمان آتش‌­نشانی، القای حس امیدواری به مردم است. اطفای حریق، پیشگیری ازحوادث و بلایای طبیعی و آموزش، عملکردهای اصلی‌ این بنای عمومی به شمار می‌آیند! ساختمان آتش­نشانی شهر در سه طبقه ساخته شده است. هر کدام از بخش­‌های ساختمان، با هدف خاصی طراحی و برنامه­ریزی شده­‌اند. گروه معماران به صورت خلاقانه‌­ای، یک فضای باز را در وسط ساختمان طراحی کرده‌اند. این فضا که دقیقاً در محل اتصال تاسیسات ساختمان قرار دارد، دارای یک ساختار نمادین نیز هست. ستونی به ارتفاع سه طبقه در این فضا قرار دارد. این نوع از طراحی خلاقانه کمک می­کند تا از این فضا برای آموزش شهروندان برای آمادگی در مواقع بحران نیز استفاده شود.

ساختمان آتش‌ نشانی مینامیسوما

بررسی پیکربندی فضایی ساختمان آتش نشانی 

در پیکربندی فضایی ساختمان از یک حالت مارپیچی استفاده شده است. این حالت مارپیچی به همراه نور بالا، یک فضای ارگانیک را ایجاد می­کند. حالت مارپیچی و نور منعکس شده از سایر طبقات ساختمان، بازدیدکنندگان را به طبقات بالاتر هدایت می­کند. میزان روشنایی بالای ساختمان مزیت دیگری را نیز به همراه دارد. نور زیاد به همراه استفاده از میله‌­های تخت با عرض ۵۰ میلی­متر، باعث دل­بازتر و سبک­‌تر دیده شدن ساختمان می­شود. برای جریان بهتر هوا در داخل ساختمان از سیستم تهویه جاذب استفاده شده است. معنی که از نیروی باد برای تهویه مناسب بهره گرفته می­شود.

این مرکز، علاوه بر موارد ذکر شده، به عنوان نمایشگاه نیز استفاده می‌­شود. نمایشگاه از فضای گود طبقه اول آغاز و تا طبقه سوم امتداد می‌یابد. گویی طراحان به دنبال بیان سه مضمون عمده بوده­‌اند؛ “گذشته” که نباید فراموش شود، “زمان حال”، و “آینده” که باید تجدید گردد. خلاقیت معماران تا جایی پیش می­رود که ارتفاع واقعی سونامی در این محل را نیز در طراحی بنا منعکس می‌کند.

فضای خارجی ساختمان آتش‌ نشانی مینامیسوما

ارتفاع دیوارها و نرده­‌های نمایشگاه در هر طبقه متغیر است. دلیل این کار، منحرف کردن زاویه دید به سمت نمایشگاه است. این دیوارها فضایی را برای نمایش دادن مفاهیم و اتفاقات مهم فراهم کرده­اند. اقدامات لازم در زمان بحران، پیام‌هایی از سراسر دنیا، و تصاویری از آتش­نشانان به همراه ابزار کارشان در این محل به نمایش گذاشته شده‌اند. این کار اهمیت پیشگیری از بلایا را مجدداً برای شهروندان تکرار می­‌کند. اما شاید چیزهای دیگری هم وجود داشته باشند که بهتر است در این مرکز به نمایش درآیند. چیزهایی مثل این که دقیقاً چه اتفاقی در آن­جا افتاد؟ نحوه رفتار و احساسات مردم به چه صورت بود؟ و از همه مهم‌تر اینکه، مردم از این به بعد باید چگونه رفتار کنند؟ نمایش این موارد در درک بهتر گذشته و رویارویی با آینده به شهروندان کمک خواهد کرد.

منبع: archdaily.com

محیا حسنی 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل