خانه ایتالیایی ATOMAA ؛ مکانی مختص مطالعه

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: یکی از زیباترین خیابان‌های میلان بستر طراحی خانه ATOMAA است. خانه ای پر از نور خورشید، که زیبایی را به اوج خود رسانده‌است. این خانه‌ ی ۹۵ متری در پاییز سال ۲۰۱۹ توسط یک زوج جوان و علاقه‌مند به مطالعه، سینما و موسیقی طراحی شده‌است. این پروژه، دقیق و متناسب با خواسته‌های کاربر ‌است. علی‌رغم اینکه فضاها کاربری اصلی خود را حفظ کرده‌اند، از لحاظ زیبایی‌شناسی و دکوراسیون داخلی، متفاوت از دیگر خانه‌ ها است.

خانه ایتالیایی ATOMAA

آشپزخانه توسط پارتیش به دو قسمت تقسیم شده‌است. یک سمت این فضا شامل اتاق نهارخوری کوچک و تزئین شده با کاغذ دیواری است. سمت دیگر آن آشپزخانه‌ای با حداقل ابعاد اما عملکردی قرار دارد. اتاق نشیمن محصور به راحتی می‌تواند چهره‌ی خود را تغییر دهد و به فضایی دلباز و بزرگ تبدیل شود. در این خانه هر فضا دارای کفپوشی به رنگ خاص و از جنس بتن است.

در سمت شرقی خود، پنجره‌ای قوسی شکل قرار دارد که نور خورشید را متواضعانه به فضای داخلی انتقال می‌دهد. فضای اصلی توسط بازشوهای بزرگ به آشپزخانه متصل می‌شود. اتاق میهمان نیز از طریق همان بازشوها قابل دسترسی است. ادغام قفسه‌های کتاب و پانل‌های زرد، درک زیبایی‌شناسی  مدرنی را در کاربر ایجاد خواهد کرد. این ادغام موجب شکل‌گیری فضایی مفرح و در عین حال خصوصی می‌شود.

در این خانه، حمام یک محیط ثانویه محسوب نمی‌شود؛ بلکه به عنوان یک فضای مهم طراحی شده‌‌است. حمام به فضاهای متنوعی تقسیم شده و مبلمان آن با سلیقه کاربر کاملاً همخوان است. دوش حمام به گونه‌ای طراحی شده که نقش یک عنصر ارتباطی را ایفا کند. از این طریق حمام اصلی و حمام مهمان به هم متصل می‌شوند. نور از طریق پنجره بزرگی به داخل حمام‌‌ها راه پیدا می‌کند.

نقش رنگ در خانه ATOMAA

در این خانه رنگ، نقش اصلی را در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند. ترکیب رنگ‌های پاستلی روشن و تیره با ظرافت خاصی انجام گرفته‌است. ایجاد کنتراست بین شیرآلات تیره و مات با آینه‌های روشن و براق. ترکیب رنگ در این خانه بسیار هوشمندانه و به‌جا انتخاب شده‌است. قرارگیری رنگ‌های روح‌بخش در کنار رنگ‌های خنثی، حس تعادل را در کاربر ایجاد می‌کند.

اتاق خواب و اتاق کار، با کفپوش‌های بازیافتی چوبی، خالق فضایی نفیس‌ شده‌اند. این دو اتاق از طریق چند طاق قوسی به فضاهای دیگر خانه متصل می‌شوند. این طراحی به کاربر گسترش میدان دید و به خانه امکان دریافت نور طبیعی را می‌دهد. کمال استفاده از فضاهای صلب برای جذب نور طبیعی در این پروژه ستودنی است. ترکیب فضاهای ساکن و فعال در این پروژه بسیار حائز اهمیت است.

طاق و قوس قطعاً دو عنصر اصلی این پروژه هستند؛ آن‌ها را می‌توان در حمام، مبلمان و بازشوها مشاهده کرد. این پروژه در کنار اینکه چیدمان اصلی خانه را بر هم نزده، فضاهای منعطف، پر نور و با وسعت دید بیشتری را فراهم آورده است. این خانه حاصل اتصال فضاهای متوالی است. اصل اساسی در طراحی، ترکیبات و تناسبات صحیح است.

منبع: archdaily.com

محدثه مجدی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل