خانه یائو؛ خانه‌ای سبز

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پروژه خانه یائو در دامنه کوه، یک منطقه مسکونی در ژاپن واقع شده است. این زمین یک سایت طولی با عرض ۵. ۶ متر و عمق ۲۳. ۷ متر است. این پروژه برای یک زوج ۳۰ ساله به ‌همراه دو فرزندشان طراحی شده است. خواسته‌ی آنان این بود که خانه جدید مکانی سبز برایشان باشد.

مقدمه

بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال که، چه المانی خانه را برای شما آرمش‌بخش می‌کند؟ می‌گویند: سبزینگی. اما آیا فضایی که بتوانیم هر کجای آن را سبز ببینیم، خانه‌ای است که در آن احساس سبز داشته باشیم؟

خانه یائو

اما فضایی که بتوانیم هر کجای آن را سبز ببینیم، خانه‌ای نیست که در آن احساس سبز داشته باشیم! پس چه خانه‌ای سبز است؟

توجه به طبیعت

خانه‌ای که همراه با سبزینگی رشد می‌کند، فضای خارجی پویایی دارد و ساکنان آن از فضای خارجی به طور فعال استفاده می‌کنند. به عنوان مثال: چرت زدن در زیر درخت، لمس یک برگ، کاشت درخت یا گل به عنوان دوست جدید، حس نسیم  به همراه بو سبزینگی، پایه‌های یک جامعه شهری پویا را می‌سازد.

دفتر طراحی معماری سای[۱] می‌گوید: “فکر کردم که می‌توانم یک تجربه کامل و یک زندگی غنی و فراموش نشدنی را ایجاد کنم. ” بنابراین، با قراردادن باغ در شکافی از ساختمان آن را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کردند.

 طراحی حیاطی کم عرض و طولانی، فضایی مانند یک گذرگاه باریک ایجاد کرد است. در همین راستا با طراحی سقفی برای جلوگیری ورود آب باران به باغ باعث طراحی یک اناق جدید شده است. فضای این باغ خشک به عنوان یک فضای چند منظوره در مرکز خانه، توسط ساکنان استفاده می‌‌شود.

در این صورت است که خانه می‌تواند به عنوان وسیله‌ای تغییرپذیر عمل می‌کند، مثلا در شرایط تغییر در آب و هوا، تغییر در استفاده با توجه به ساعت‌های روز، استفاده به عنوان محل رویداد در فضای باز و تغییر در سبک زندگی ساکنان.

علاوه بر این، یک خانه سبز نیاز به نور و تهویه طبیعی دارد. بنابراین نور را با ایجاد دهانه‌های بزرگ و چراغ‌های جانبی بالا، و تهویه طبیعی را باوجود یک ساختمان باریک به طور فعال دریافت می‌کند. همچنین  قرار دادن یک باغ خشک بین اتاق ناهار خوری و اتاق نشیمن، که می‌توانید روزانه در کنار فضای سبز زندگی و استفاده کنید.

سخن آخر

این طرح امیدوار است که حتی در یک منطقه محدود، باغ خشک به ساکنان اجازه دهد زمان مختلفی را سپری کنند و فضایی ایجاد کنند که بتوان هر صحنه را به صورت متراکم و متنوع دید.

[۱] SAI

منابع: archdaily.com

نیلوفر شعاع برق

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل