خانه نقاش ؛ معماری برای یک هنرمند

خانه نقاش ؛ معماری برای یک هنرمند

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه‌ نقاش، خانه‌ای است که سه عنصر بسیار مهم در ساخت آن نقش تعیین‌کننده داشته‌اند. اول، توسعه دهندگان آن که خوزه‌بای نقاش و همسر او، ماریا، هستند. مورد دوم، موقعیت جغرافیایی آن، روستای Guacin در اسپانیا، است. مورد سوم نیز وضعیت قرارگیری خانه، که ارتباطی عالی با زمین، نور خورشید و مناظر شگفت‌انگیز اطراف دارد.

خانه نقاش

خانه نقاش

خوزه‌با و ماریا زوج بسیار خاصی هستند. آنها به ویلا شخصیتی منحصر به فرد بخشیده‌اند. خوزه‌با نقاش مشهوری است که از روستای باسک (Basque) به Gaucin می‌آید و مجذوب موقعیت و چشم‌انداز‌های شهر می‌شود. او برای طراحی فضایی مناسب کار و هنرش به دنبال یک معمار توانا بود؛ معماری که ایده‌ها و نظرات او درباره‌ی فضا و نور را درک و آن‌ها را عملی کند. پروژه‌ی توسعه‌یافته در نهایت محصول مشترک ایده‌های معمار و مشتری بود.

خانه نقاش

موقعیت خانه

در این پروژه، موقعیت جغرافیایی اهمیت ویژه‌ای داشت.  Gaucinیکی از منحصر به فرد‌ترین روستاها در منطقه‌ی کوهستانی Ronda است. این شهر کوچک مانند بالکنی است که چشم‌انداز آن رو به تنگه‌ی جبل‌الطارق و آفریقا می‌باشد. هم‌چنین برتری این موقعیت قرارگیری، تنها شامل زیبایی چشم‌انداز نمی‌شود، بلکه دل‌انگیزی آب و هوای شهر را نیز موجب می‌شود. ویلا توسط خیابان‌های باریک و دیوارهای سفید پیکربندی شده است. ایده‌ی طراحی بر اساس بازی با نماهای سفید و سایه‌ها بوده است تا با محیط اطراف یکپارچه شوند.

خانه نقاش

سایت ویلا در بلندترین منطقه‌ی روستا قرار دارد. پیوند آن با مناظر و چشم‌اندازها در کلیت طرح خانه و نحوه‌ی قرارگیری ویلا تاثیرگذار بوده است. گویی ویلا منشوری به رنگ سفید است که برای محافظت از خانه و استودیوی نقاشی، در سنگها حجاری شده است.

خانه نقاش

جزئیات طراحی

استودیوی نقاشی، در طبقه همکف، دارای ارتفاعی دوبرابر معمول است. این ارتفاع به نقاش اجازه‌ی کار روی تصاویری با قالبهای بزرگ را می‌دهد. کنترل نور طبیعی نیاز دیگر خانه است که به لطف پاسیوی حفر شده در سنگ به آن پاسخ داده می‌شود.

خانه نقاش

اتاق خواب در همان فضا قرار دارد. این اتاق زیر شیروانی، با سازه‌ای سبک ساخته شده و مستقیماً با فضای کار در ارتباط است.

خانه نقاش

اتاق نشیمن در طبقه ی بالا قرار دارد. این اتاق به شکل یک فضای باز ایجاد شده است و چشم‌اندازی رو به مناظر شگفت‌انگیز Gaucin دارد.

خانه نقاش

روی سقف فضایی شبیه به یک واحه‌ی سفید وجود دارد که با پلی در باغ پشتی می‌توان به آن رسید. در این قسمت، استخر شنا، چشم‌اندازهای بی‌کران و منظره‌ی آسمان به شما اجازه‌ی رویاپردازی می‌دهد.

خانه نقاش

در انتها باید اشاره‌ای به چگونگی ادغام طرح با محیط اطراف آن کنیم. درواقع، استودیو معماری DTR چیز جدیدی را به طراحی نکرده است. این استودیو تنها با بهره‌گیری درست از سنت و ترکیب آن با بازی نور و سایه‌ها این بنا را خلق کرده‌ است.

خانه نقاش

 

منبع: archdaily.com

مینا باقری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *