خانه المنت ؛ خلوتگاه تابستانه با دید و منظری صلب

خانه المنت ؛ خلوتگاه تابستانه با دید و منظری صلب

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: گروه معماران G&A Evripiotis در سال ۲۰۲۰، خانه المنت را که قرار بود خلوت‌گاه تابستانه ساکنین‌اش باشد، در جزیره‌ای در یونان طراحی کردند. همچنین علاوه بر ارائه راهکار برای چالش‌هایی که با آن مواجه بودند، در انتخاب مصالح برای فضاهای خارجی خانه به زمینه قرارگیری خانه توجه ویژه‌ای داشتند. به عبارتی، طراحی زمینه‌گرا، نوعی از طراحی است که در آن بستر طراحی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و پس از ارائه گزینه‌های طراحی مختلف، گزینه‌ای که بیشترین هماهنگی را به لحاظ ابعاد مختلف (کالبدی، زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و غیره) داشته باشد، انتخاب می‌گردد.

خانه المنت

ویژگی‌های مکانی خانه المنت

خانه المنت در دامنه مشرف به خلیج مولوس (ساحل شرقی جزیره پاروس) و در کشور یونان واقع شده است. این خانه در سال ۲۰۲۰ توسط گروه معماران G&A Evripiotis طراحی شده است. در واقع خانه المنت، یک ساختمان یکپارچه با منظره صلب است که به عنوان یک اقامتگاه تابستانی خلوت طراحی شده است.  از چالش‌های طراحی این ساختمان، می‌توان به دید و منظر صلب اشاره کرد.

خانه المنت

رویکرد طراحی گروه معماران G&A Evripiotis

معماران G&A Evripiotis برای مواجه شدن با این چالش، راهکار حداکثر استفاده از نما و حداقل تاثیرگذاری بر اطراف را پیشنهاد دادند. یک دیوار سنگی خطی که دربرگیرنده فضاهای متوالی است، اساس طراحی دو قسمت مستقل این خانه را تشکیل می‌دهد.

خانه المنت

برای این خانه، دو حیاط خلوت در نظر گرفته شده است که گیاهان به صورت خطی در آنها کاشته شده‌اند. این اقدامات  به روشنایی و تهویه فضاها کمک می‌کنند. همچنین به عنوان راهروی حرکت بین پارکینگ، مشاعات و فضاهای داخلی عمل می‌کنند .برای استفاده از دید به خلیج، فضای غذاخوری خارجی برای ساکنان خانه در نظر گرفته شده است.

خانه المنت

رنگ و بافت مصالح بیرونی به دلیل تناسب با زمینه، سنگ و چوب طبیعی انتخاب شده است. برعکس فضاهای خارجی، در انتخاب رنگ و بافت مصالح فضای داخلی هیچ محدودیتی اعمال نشده است. همچنین در فضاهای داخلی ترکیبی منحصربه‌فرد و آزاد از مصالح، رنگ‌ها و اشیا تزئینی به چشم می‌خورد. بنابراین در این اقامتگاه تابستانی، شاهد تفاوتهای آشکار و پنهان در استفاده از مصالح در فضاهای داخلی و خارجی هستیم. این تفاوت هم در بافت و رنگ مصالح و هم در طبیعی و مصنوعی بودن مصالح صورت گرفته است.

خانه المنت

 

منبع: archdaily.com

لادن مصطفی زاده

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *