خانه Ardmore ؛ معماری به سبک معاصر بر بستری سنتی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Ardmore در یک محله قدیمی در شیکاگو، ساخته شده‌است. Kwong Von Glinow در طراحی این خانه، اصول سنتی را تغییر داده و از سبک معماری معاصر استفاده کرده‌است. از جمله ویژگی‌های این سبک، استفاده از فضاهای مشترک، ایجاد فضاهای ارتباطی، توجه به نورکافی و انعطاف‌پذیری فضاها می‌باشد. جانمایی اتاق خواب‌ها در طبقه‌ی اول و قرارگیری نشیمن در طبقه‌ی دوم از جمله تغییراتی است که در این سبک معماری به کار رفته‌است. یک آتریوم با دیواره‌ی منحنی، علاوه بر اتصال عمودی فضاها، حیاط داخلی کوچکی را نیز به وجود آورده‌است. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان در محله‌ای سنتی، خانه‌ای به سبک  معماری معاصر طراحی کرد؟ اصول طراحی سبک معاصر شامل چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟ عملکرد فضاها در معماری مدرن به چه شکل است؟

خانه Ardmore

فضای آتریوم(حیاط داخلی) دارای یک پنجره‌ی وسیع به سمت بیرون و یک دیوار حائل میان خانه و ورودی است. این مکان چند منظوره علاوه بر ایجاد فضایی برای استراحت ساکنین، محیطی برای بازی کودکان نیز بشمار می‌رود. همچنین حفظ تعادل میان حریم خصوصی و فضای بیرونی با توجه به منطقه‌ی شهری، از خصوصیات دیگر این خانه می‌باشد. دیواره‌ی منحنی آتریوم، تمام فضاهای خانه Ardmore را تحت تاثیر قرار داده است. فضاهای طبقه اول که شامل اتاق خواب‌ها می‌باشند از سمت کوچه فاصله گرفته و به داخل هدایت شده‌اند.

پنجره‌ی اتاق خواب‌هایی که در نزدیکی ورودی خانه هستند، مشرف به دیوار آجری همسایه در نظر گرفته شده‌اند. در حقیقت جانمایی پنجره‌ها در نمای فرعی خانه، موجب حفظ حریم خصوصی ساکنین خانه از سمت خیابان شده‌است. اتاق خواب والدین در انتهای خانه  واقع شده و مشرف به باغ شخصی می‌باشد. فضاهای طبقه‌ی اول به‌وسیله‌ی راه‌پله‌ای که در پشت دیوار منحنی آتریوم قرار دارد، به طبقه‌ی دوم متصل می‌شوند.

چهار خرپای منسجم در اسکلت‌بندی سازه‌ی ساختمان برای پشتیبانی از پلان باز خانه در نظر گرفته شده‌اند. این خرپاها پنج ناحیه را از یکدیگر تفکیک می‌کنند. این پنج ناحیه شامل آشپزخانه، سرویس بهداشتی، فضای مرکزی خانه، اتاق غذاخوری و نشیمن می‌باشد. در طراحی داخلی خانه Ardmore  از رنگ سفید برای دیوارها و چوب بلوط برای کفسازی فضاها استفاده شده‌است. همچنین مصالح مورد استفاده در مبلمان و سایر فضاها، از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

میان فضاهای عمومی و مشترک واقع در طبقه دوم و آتریوم از نرده‌های عمودی سفید رنگی استفاده شده است. پنجره‌ای به طول ۵۶ فوت تمام فضاهای طبقه دوم را غرق در نور طبیعی کرده و روشنایی فضا را تامین می‌کند.  این پنجره دارای چشم‌اندازی وسیع با دید پانوراما از درختان، ساختمان‌ها و تیرهای چراغ برق است.

نمای خارجی ساختمان علاوه بر ارتباط با همسایگی‌ها و فضای بومی محله، منعکس کننده‌ی فضاهای داخلی خانه نیز می‌باشد. طراحی قسمت خارجی خانه Ardmore سلسله مراتب طراحی متناسب با زمینه‌ی شهری را از سمت خیابان تا کوچه تغییر داده است. در طبقه‌ی اول نمای رو به خیابان شامل یک درب ورودی می‌باشد که باعث حفظ حریم خصوصی اتاق خواب‌ها شده‌است. همچنین در طبقه دوم یک پنجره طولی با ارتفاع نسبتاَ کوتاهی وجود دارد که برای فضاهای مشترک در نظر گرفته شده‌است.

نمای خانه ازسمت کوچه شامل یک پنجره‌ی سرتاسری مختص طبقه دوم و یک پنجره‌ی وسیع با دیدی از آتریوم می‌باشد. این بازشوها، منعکس کننده‌ی فضای داخلی خانه به محیط شهری هستند. متریال مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان دارای ریتم بصری یکپارچه‌ای است. این خانه بر روی یک سکوی بتنی با روکش چوبی ضد آب بنا شده‌است. برای نیمی از کفسازی طبقه اول و تمام کفسازی طبقه دوم از چوبی به رنگ خنثی استفاده شده‌است.

 

منبع : architizer.com

فرشته زیبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل