ویلا SR ؛ طراحی منطبق با محیط اطراف

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ویلا ‌های قدیمی اغلب به دلیل قابلیت بازسازی و مرمت حفظ و نگهداری می‌شوند. این خانه ‌ها مشخصاتی همچون سقف‌های بلند، نور روز، اتاق‌های وسیع و درب‌های عریض دارند. اما مهم‌ترین دلیلی که منجر به حفظ و نگهداری آن‌ها می‌شود، معماری مجذوب کننده و کاربرد مصالح زیبا در آن‌هاست. شما می‌توانید از خانه ‌ی خود محافظت کنید یا یک خانه ‌ی جدید منطبق با محیط اطراف بسازید. ویلا SR واقع در شهر ریجسن هلند با مساحت ۱۶۰ مترمربع توسط ریسما و معماران همکار طراحی و ساخته‌ شده‌است

ویلا SR

کارفرمایان، یک زوج متاهل پنجاه ساله هستند؛ که فرزندانشان به دور از آن‌ها زندگی می‌کنند. در ابتدا درخواستشان بر این بود ویلایی در سایت رویایی تازه خریداری شده در ریجسن با ابعاد ۳۵۰ مترمربع بسازند.

هدف طراحی

پس از طرح‌های طوفان‌های فکری اولیه تصمیم بر آن شد تا ابعادی نصف ابعاد پیشنهادی ساخته شود. با یک ترکیب فشرده و منظم اولویت به مصالح و در نظر گرفتن راه‌حل‌های ذخیره انرژی داده شد. ویلا SR  به منظور نشان دادن منظره‌ی زیبای موجود طراحی شده است. به سادگی و به طور طبیعی مناظر را به مانند یک قاب عکس بزرگ در داخل بنا به تصویر می‌کشد. هدف از طراحی ویلا SR ارتباط مناظر اطراف با بنا می‌باشد.

پیش آمدگی بنا، یک تراس تابستانی را در کل عرض ویلا فراهم می‌سازد. دومین تراس در پشت بنا فضایی ایده‌آل برای صرف صبحانه است. سایبان طراحی شده در قسمت پارک اتومبیل نیز فضایی مناسب برای شب‌نشینی است. درب کشویی امکان پوشاندن و مخفی نگه‌داشتن فضاهای داخلی از خیابان را فراهم می‌سازد. همین‌طور به عنوان حفاظ و سرپناهی در مقابل جریان باد عمل می‌کند.

با مشارکت مهندس سازه تیم طراحی موفق شدند در مراحل اولیه حداکثر شفافیت نسبت به مناظر موجود را تضمین کنند. تنها سه دیوار ۱۰۰میلی‌متری و سه ستون کروم با قطر ۶۰ میلی‌متری بار سقف بتنی را تحمل می‌کنند. ویلا به صورت پلان آزاد، در‌ب‌های عریض و با بهره‌گیری از حداکثر نور روز، طراحی شده است.

با افزودن خاک رس زرد و حرارت دادن بسیار آجر غنای رنگی و جلوه‌های لعابی گوناگون ایجاد شده‌است. به این طریق تفسیر جدیدی از یک محصول محلی را ارائه شده‌است. ساکنین این خانه که پدر و پسرهستند، با توجه به تجربه‌ی نجاری‌شان در ساخت ویلا نقش داشته‌اند. آنان با تعهد به اجرای اصولی و بسیار دقیق و با کمک همکاران برای اجرای بهتر و پیشرفته‌تر همکاری کرده‌اند.

اصول معماری پایدار طرح

به وسیله‌ی ترکیب بنا با عایق حرارتی با کیفیت بالا مصرف انرژی به حداقل می‌رسد. عایق‌های حرارتی همچون بام سبز، پمپ حرارتی، سیستم گرمایش از کف، سقف خنک‌کننده و صفحات خورشیدی می‌باشد. در زمان ساخت، انتخاب راه‌حل‌های مناسب شرایطی را فراهم ساخت که در حین ساخت تقریبا هیچ زباله‌ای تولید نشود.

از لحاظ فرهنگی و اجتماعی، ارتباط و ترکیب ویلا با مناظر اطراف نمونه‌ای مثال‌زدنی برای مکان‌های مشابه است. فرم ویلا و چشم‌انداز آن به سوی مناظر موجود، موجب کیفیت بخشیدن به فضاهای عمومی اطرافش شده است. ویلا با همکاری ساکنینش و مشارکت  آنان ساخته شده‌است. ساخت آن این اطمینان را حاصل کرده‌است که جزئیات اجرایی دارای کیفیت بالا و بسیار دقیق هستند.

از لحاظ اقتصادی، استراتژی هزینه‌های طراحی پروژه منجر به الهام‌بخش بودن ویلا به عنوان یک نمونه‌ی معماری پایدار شده‌است.

منبع: archdaily.com

شیما نگهبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل