ویلای خانوادگی ؛ نمادی بی نظیر برای معماری درونگرا

ویلای خانوادگی ؛ نمادی بی نظیر برای معماری درونگرا

اختصاصی کانون معماران: ویلای خانوادگی، خانه ای است که شرکت معماری estudio arn  در سال ۲۰۱۷ طراحی کرد. این خانه بر روی زمینی هموار به مساحت ۳۲۶ مترمربع بنا شده است. ویلای خانوادگی ، هندسه‌ای مدور دارد. دهانه‌ی بسته‌ی آن به سمت جنوب شرقی و دهانه‌ی باز آن به سمت استخر ویلا می‌باشد. در ادامه‌ی این مطلب، شما را به تماشای جزئیات بی‌نظیر طراحی و ساخت ویلایی برای یک خانواده خواهیم برد. با ما همراه باشید!

 

تاثیر جغرافیا بر طراحی خانه ای برای یک خانواده 

جالب است بدانید که این ویلا در یک منطقه‌ی روستایی طراحی شده‌است. اما استفاده‌‌ی طراحان از یک حجم سنگی با سقف شیروانی معنایی تازه و مدرن به ساختمان بخشیده‌ است. سقف شیروانی این خانه، با کمک گرفتن از بتن پیش‌ساخته طراحی شده است. بد نیست بدانید که این سقف بر روی خودش تا می‌شود و به خاطر همین ویژگی، یک ایوان سرپوشیده ایجاد شده ‌است. این فضا، مکانی مناسب برای صرف غذا و دورهمی‌های خانوادگی است. اهمیت فضاهای پنهان در خانه را می‌توان با نگاهی به بام پیش‌آمده‌ی نمای جنوبی خانه درک کرد؛ چرا که خود یک ایوان دیگر درست میکند که مناسب برای نشیمن خصوصی و غذاخوری است.

ویلای خانوادگی
ویلایی برای یک خانواده

در بین فضاها و حجم‌های ویلای خانوادگی ، انسجام و یکپارچگی خاصی وجود دارد. این ماجرا، تلاش طراحان برای ایجاد پیوستگی بین فضاهای مختلف را به خوبی نشان می‌دهد. کف‌پوش سنگی که در فضای داخلی استفاده شده است تا محوطه بیرونی ادامه پیدا می‌کند. این شیوه‌ی طراحی، یک سکوی افقی بزرگ را ساماندهی نموده است. در واقع، این سکو همان محوطه‌ی تراس است. استخر نیز در ادامه‌ی همین کف‌پوش سنگی و هم‌سطح با سکو ساخته شده است. این جانمایی نیز تاکیدی مجدد بر پیوستگی عناصر مختلف خانه دارد.

ویلای خانوادگی

ویلای خانوادگی
نمای ویلایی برای یک خانواده

بررسی نمای خانه ای برای یک خانواده 

از سوی دیگر، سنگی که در نما استفاده شده است، بر روی بام هم به چشم می‌خورد. در سمت دیگر نما، صفحه های چوبی بخش غربی تا شمالی را می‌پوشانند. به این ترتیب وحدتی با عناصر سازه ای مانند درها، پنل های متحرک و توری های مشبک ایجاد شده است. جالب اینجاست که این صفحه‌های چوبی را در فضای نشیمن نیز مشاهده می‌کنیم. این هم سندی دیگر برای نشان دادن تطابق مبلمان داخلی و مصالح بکارگرفته شده در نمای خارجی به شمار می‌آید.

ویلای خانوادگی
فضاهای داخلی ویلایی برای یک خانواده

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، در بخش شمالی و غربی،  حجم اصلی خانه توسط پنل‌های چوبی محصور شده است. اما در نمای جنوبی و شرقی یک تصویر کاملا متفاوت دیده می‌شود. و آن چیزی نیست جز پوسته‌ای شیشه‌ای با درهای ریلی بزرگ که جریان بین فضای داخلی و خارجی را به حداکثر می‌رساند. باغچه نیز در امتداد فضای خانه ایجاد شده است. شایان توجه است که این منظر از خانه، در شب تقویت می‌شود.

ویلای خانوادگی

ویلای خانوادگی

معرفی فضاهای داخلی 

فضای داخلی ویلای خانوادگی، به گونه‌‌ی خاصی سازماندهی شده است. اتاق‌های خواب در سمت شمال هستند. از طرفی یک حیاط داخلی هم در این خانه تعبیه شده است. این حیاط می‌تواند نور طبیعی سرویس‌های بهداشتی و اتاق لباس را بدون کم‌کردن حریم خصوصی، تأمین نماید. ساده‌ بگوییم، تمامی این خصوصیات نشان‌دهنده‌ی خانه‌ای بسته و درونگرا هستند!

ویلای خانوادگی
ارتفاع
ویلای خانوادگی
پلان
ویلای خانوادگی
مقطع

مطالب پیشنهادی:

خانه تعطیلات خانوادگی، هندسه ای محصور در طبیعت!

۱۰ ایده الهام بخش برای طراحی مبلمان در فضای باز!


منبع: archdaily.com

یاسمن هادی قنوات


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *