خانه چشم انداز ؛ شاهکار معماران ژاپنی در مسیر مدرنیته

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: گروه معماری Kouichi Kimura، با ترکیب حجمی هیجان‌انگیز، خانه‌ای را طراحی کرده‌ است که همزمان محلی باشد برای فعالیت و استراحت، برای تلاش و آرامش، برای کار و زندگی. خانه‌ای که ترکیبی از نمای مدرن و مصالح امروزی و بازی نور و نگاه به طبیعت در نگاه سنتی معماری ژاپن است؛ خانه چشم انداز .

خانه چشم انداز

خانه چشم انداز در یک منطقه‌ی مسکونی نسبتاً بزرگ واقع شده است و ساختمان آن یک سالن پیرایش در خود دارد. در سوی دیگر خیابان روبروی سایت خانه یک پارک قرار دارد. از این منطقه، امکان مشاهده دقیق کوه Ibuki، یکی از ۱۰۰ کوه معروف ژاپن وجود دارد.

در چنین شرایطی‌، گروه معماری Kouichi Kimura  طرح خانه چشم انداز را ارائه داد. این طرح توانست ضمن ساخت حجم مناسب برای مغازه‌ی درخواست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده و قسمت مسکونی، محیط زندگی خوبی را ایجاد کند. تناسبات‌، بازشوها و مصالح به دقت برای هر یک از این احجام متقارن ساختمان مورد بررسی قرار گرفت. نهایتاً فرم پویای این خانه، نمای جدیدی را در فضای خیابان ایجاد کرده است.

جزئیات طراحی

طبقه اول شامل آرایشگاه، سالن ورودی بخش مسکونی و سرویس بهداشتی است. اتاق نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه و نیز اتاق‌های خواب و اتاق کودکان در طبقه دوم قرار دارد. در قسمت اتاق نشیمن، پذیرایی و آشپزخانه، سقف دارای ارتفاع متفاوتی است. ارتفاع این بخش‌ها به گونه‌ای است که این فضا را به همراه راه‌پله، به عنوان فضایی پیوسته می‌سازد. در صورت لزوم، به راحتی می‌توان آن را با پرده، از دیگر فضاها جدا کرد.

برای افزودن عمق بصری، شکافی در دیوار عقبی ایجاد شده است. این شکاف، فضای یکپارچه‌ای را تقویت می‌کند که در جهت طولی امتداد دارد. نور شدیدی، به حجمي می‌تابد كه با ديواری مستقل، نما را تشكيل مي‌دهد. به این ترتیب، این نور، دید محیط را در نگاه بیننده محدود کرده و منظره‌ی باشكوه روبرو را قاب می‌کند. به علاوه، دیوار کم‌ارتفاع زیر پنجره فرو‌رفتگی‌ای دارد که طاقچه‌ای را ایجاد می‌کند. این طاقچه به انسان احساس راحتی و دنج بودن می‌دهد.

کاشی‌هایی با رنگ مدرن در امتداد دیوار، با منظره‌ای که نور از بالا‌دست به آن داده، فضایی زیبا و گویا را ایجاد می‌کند. همچنین، بازشوی بزرگی در دیوار راه‌پله تعبیه شده که باعث گردش روشنایی و نسیم در فضای خانه می‌شود. فضای برش خورده‌ی مجاور پنجره، می‌تواند به شکل انعطاف‌پذیری به عنوان فضای نمایش یا مطالعه مورد استفاده قرار گیرد. منظره‌ای که توسط پرده توری و نور ملایم ایجاد می‌شود، می‌تواند فضای رویاگونه‌ای را تداعی کند. این خانه به ما می‌آموزد که ارتباط خوب بین محیط خارجی و فضای داخلی است چقدر مهم است. همین ارتباط است که حس راحتی و آرامش را برای ساکنان خانه‌ای با موقعیت مکانی مناسب به وجود می‌آورد.

 

منبع: archdaily.com

مینا باقری

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل