خانه گریوس ؛ همزیستی خانه و طبیعت

خانه گریوس ؛ همزیستی خانه و طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: جدا شدن فضای سکونت از طبیعت و گیاهان در کیفیت زندگی ما تاثیرگذار است. همه‌ی ما زندگی در یک خانه با حیاط و باغچه را آرزو می‌کنیم. ما در پی ایجاد فضایی سبز، هر چند کوچک در گوشه‌ای از خانه هایمان هستیم. ارتباط با طبیعت و گیاهان می‌تواند بر سلامت جسم و روح ما اثر بگذارد. خانه گریوس با استفاده از نور روز و عناصر طبیعی و گیاهان توانسته است این رویا را محقق سازد. خانه گریوس با الگوی واحه‌ای به معنای زمینی سبز و خرم در میان صحرا طراحی شده‌است؛ با طراحی حیاط داخلی و قرارگیری گیاهان، نوعی هماهنگی و ارتباط بین طبیعت و خانه به وجود آمده است.

خانه گریوس

مفهوم خانه و الگوی واحه‌ای

خانه گریوس توسط اندی رحمان با مساحت ۳۰۰ مترمربع در اندونزی ساخته شده‌است. این خانه در یک منطقه‌ی مسکونی، نزدیکی مرز جنوبی شهر سورابایا واقع شده‌است. اگرچه در مسیری شلوغی و پررفت‌و‌آمد قرارگرفته‌است، اما جوی آرام و ساکت در محیط خانه حکم‌فرماست. صاحب خانه یک گرافیست است، بنابراین او ذائقه هنری خوب و آشنایی با اصول طراحی دارد. این امر به معماران در روند طراحی تا اجرا کمک بسزایی می‌کند. همچنین کارفرما به واسطه‌ی آشنایی با هنر، رابطه‌ی نسبت، مقیاس، ریتم و… را که در خانه اعمال می‌شود، درک می‌کند.

خانه گریوس

در سورابایا به دلیل وجود گرما خانه، به فضایی هم‌مانند یک واحه جهت خنک نمودن فضای داخل نیازمند است. بنابراین در میان خانه، حیاط داخلی طراحی شده‌است تا به عنوان الگوی واحه‌ای عمل کند. این حیاط، فضاهای اطراف خود را با یکدیگر مرتبط می‌سازد. خانه تا حد ممکن از نور روز و طبیعی بهره می‌برد و به‌وسیله‌ی وجود فضاهای باز گردش هوا به درستی انجام می‌شود. از تمام زوایای خانه می‌توانید حیاط داخلی را ببینید. درخت بزرگ مورینگا در حیاط داخلی مرکز خانه کاشته شده‌است. وجود وُید، نور طبیعی روز و گیاهان، باعث گردش جریان هوا می‌شود.

خانه گریوس

خانه گریوس

ارتباط درختان و عدد سه

مفهوم واژه‌ی Griyoase به عنوان ترکیبی از درخت و عدد سه توصیف شده‌است. کارفرمایان به دلیل علاقه‌شان به گیاهان و درختان، خانه را تبدیل به یک واحه و فضای سبز کرده‌اند. آنچه که در مورد خانه گریوس جالب است درختان به دلیل هستی بخشیدن به مفهوم خانه کاشته شده‌اند. کارفرمایان درختان مورد علاقه‌ی خود را از آفریقا خریداری کرده‌اند که وجودشان فضای طبیعی داخل و خارج خانه را تقویت می‌کند. شکل درختان بائوباب و مورینگا کاملا منحصر‌به‌فرد است. تنه‌های بزرگ آن‌ها طبیعت زیبای آفریقا را به رخ می‌کشد. عدد سه علاوه بر اینکه به‌مانند یک مثلث سه‌گوش در نمای ساختمان خودنمایی می‌کند، عناصر دیگری که به شرح زیر است، توصیف می‌کند.

خانه گریوس

کاربرد سه رنگ: سفید، خاکستری، سیاه

در طراحی خانه معمار از سه رنگ استفاده شده‌است: سفید، خاکستری، سیاه. این رنگ‌ها به گونه‌ای ترکیب شده‌اند که در عین ایجاد تنوع خیلی رنگارنگ نباشد. ترکیب آن‌ها بسیار واضح به نظر می‌رسد. کف خاکستری، دیوارها سفید، قاب در و پنجره و نرده‌های راه‌پله سیاه است. رنگ آجر نما بیشتر جهت تاکیدی بر متمایز کردن خانه در محیط اطراف آن است. همچنین به دلیل علاقه‌ی کارفرمایان به چوب، جنس درها ازچوب است.

خانه گریوس

همکاری سه بخش: معماران، کارفرمایان، پیمانکاران

در مراحل طراحی خانه تا زمان ساخت آن همکاری بین سه بخش وجود داشت. همان‌طور که در بالا ذکر شد، کارفرما گرافیست است و دانش طراحی او برای معماران مفید واقع شده‌است. به علاوه پیمانکار دارای تحصیلات معماری می‌باشد که باعث می‌شود خواسته‌های کارفرما و معماران را درک کند. در واقع معماران نیازی به نظارت دقیق بر روند اجرا ندارند، زیرا پیمانکار قادر است نقشه‌های طراحی را پیاده‌سازی کند. چون هر سه بخش با اصول طراحی آشنایی دارند، می‌توانند برای ساخت خانه همکاری کنند. بنابراین خانه طراحی مشترک سه طراح است.

خانه گریوس

داستان سه طبقه

در ابتدا، تنها دو طبقه برای فعالیت‌های خانواده در نظر گرفته شده‌بود. طبقه‌ی اول برای فعالیت‌های خانوادگی و طبقه‌ی دوم برای فعالیت‌های خصوصی طراحی شده‌بود. همه‌گیری بیماری کرونا سبب افزودن فعالیت‌های بیشتری در خانه شد. خانواده به فکر استفاده از پشت بام جهت پرورش گیاهان برای سرگرمی و تفریح افتادند. با مشورت معمار، راه‌پله‌ی جدیدی برای دسترسی راحت‌تر طراحی و ساخته‌شد. سرانجام پشت‌بام به منظور حفظ و پرورش گیاهان به طبقات خانه افزوده شد. طبقه‌ی سوم این پیام را می‌رساند که زندگی انسان نمی‌تواند ازطبیعت و محیط زیست جدا شود.

خانه گریوس

خانه گریوس

منبع: archdaily.com

شیما نگهبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *