خانه نوازندگان ، احیای میراث قرن هجدهم در عصر معاصر!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی معماری Baum Lab در یکی از پروژه‌های خود خانه ‌ای را برای زیستنِ خانواده‌ای “نوازنده” باز‌طراحی‌است. خانه نوازندگان که با هدف احیای بافت قدیمی و تاریخی شهر طراحی شده، سرآغاز داستانی در عصر معاصر می‌باشد! داستانی که سرگذشتِ احیای میراثی از قرن هجدهم میلادی‌ را برای زیستنِ دوباره روایت می‌کند.

خانه نوازندگان

گسترش بنا پیرامون فضای وُید

در ابتدا با توجه به قدیمی بودن بنا، نیاز به مطالعه و بررسی پیرامون شرایط اولیه‌ی ساختمان صورت گرفت. در نتیجه با استفاده از تکنیک‌ها و تلفیق مصالح سنتی و پیشرفته بازسازی این خانه‌ی قدیمی صورت گرفت.

ویژگی جالب توجه خانه نوازندگان، گسترش بنا پیرامون فضایی تهی که در معماری وُید نامیده می‌شود، می‌باشد. همچنین به جهت نورگیری بهتر، این فضا همانند پاسیو طراحی شده تا روشنایی مورد نیاز خانه را تامین نماید. در همین قسمت پله ای به شکل زیگزاگ برای دسترسی به طبقات دیگر تعبیه شده‌است.

این پله که با پارکت‌های چوبی قهوه‌ای مفروش شده،  تضاد چشم‌نوازی با رنگ سفید پیرامون خانه ایجاد کرده‌است. فضاهای دیگری همچون آشپزخانه و اتاق ناهارخوری در طبقات دیگر قرار گرفته‌اند. به جهت تهویه‌ی طبیعی هوا در سقف این خانه از تیر‌های چوبی و صفحات طاقدار استفاده شده‌است.

 

رویکردی مبتنی بر ایده‌ی palimpsest

پروژه‌ی بازسازی خانه نوازندگان رویکردی را مبتنی بر ایده‌یpalimpsest  شهری نمایان می‌سازد. رویکردی که ما آن‌ را “میراث ساختمان‌شناسی” می‌نامیم. در نتیجه معماری به عنوان وسیله‌ای برای انتقال فرهنگ و تکنولوژی قادر به نمایش زمان حال و تفسیر گذشته‌ی بنا می‌باشد.

چیزی که معماران پروژه در بازسازی این خانه اجرا نموده‌اند. در واقع آن‌ها با محافظت، ارزش‌گذاری عناصر ساختاری و تجزیه و تحلیل بنا از تخریب این بنای تاریخی جلوگیری کرده‌اند.

 

اینرسی حرارتی متناسب با فصول سال

ویژگی جالب توجه این خانه تغییر درجه حرارتی آن با توجه به فصول مختلف سال می‌باشد. به این صورت که در تابستان هوای خنک و در زمستان هوای گرم در داخل خانه ایجاد می‌شود. این تغییر درجه حرارتی با توجه به آجر‌های به کار رفته در دیواره‌ی بنا می‌باشد که همچون اینرسی حرارتی عمل می‌کند.

 

منبع: architizer.com

 نسترن دواتگران

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل