طرح گسترش خانه Casa Boaçava ؛ ترکیبی منحصر به فرد  از احجام مکعبی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: با گذر زمان، برخی از عادت‌های روزمره به مرور پر رنگ‌تر شده و برخی نیز دچار تغییر و تحول می‌شوند. کودکان بزرگ شده و بخشی از فعالیت‌های روزانه اهل منزل در خانه انجام می‌شود. این در حالیست که  عاداتی مانند  فعالیت‌های هنری و بدنی نیز قسمتی از فعالیت‌های روزانه خانواده را تشکیل می‌دهند. در طرح گسترش خانه Casa Boaçava، ترکیبی از احجام مکعبی را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنیم. این خانه با قاب‌بندی یک مکعب مرکزی توسط ترکیبی از احجام مکعبی دیگر احاطه شده‌است. در ادامه می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان فضاهای اصلی یک خانه را با فضاهای جانبی مورد نیاز دیگر ترکیب کرد؟ با چه راه‌کارهایی در طراحی می‌توان ارتباطات فضایی خانه با محیط اطراف را حفظ کرد؟

خانه Casa Boaçava

می‌توان گفت بخش عمده طراحی این پروژه به حجم اصلی مکعبی شکل اختصاص داده شده‌است. از ویژگی‌های دیگر این خانه، عقب‌نشینی‌های اصولی احجام و ارتباط آن‌ها با فضای باز محوطه اطراف می‌باشد. سه وجه از نماهای حجم اصلی مکعب توسط ساختمان‌های دیگر تعریف می‌شوند. فضاهای اصلی خانه با مرکزیت یک بلوک بتنی رنگی همراه با دو بازوی اصلی دیگر را شامل می‌شود. همچنین تداوم ارتباط مکانی با خیابان نیز در این طراحی لحاظ شده‌است.

کفپوش چوبی فضاهای داخلی به بیرون از ساختمان نیز امتداد پیداد کرده و قسمتی از فضاهای محوطه را پوشش داده‌است.  این فضاهای موجود در محوطه باغ ، چشم‌اندازهای بی‌نظیری به دره Pinheiros دارد. همچنین ارتباط احجام افقی با مرکزیت حجم اصلی، فضا را بزرگتر جلوه می‌دهد.

با وجود استفاده از دیوارهای بتنی، حس ماندگاری و دوام را می‌توان از مصالح خانه  Casa Boaçava دریافت کرد. مصالح مورد استفاده در المان‌های محافظتی و ارتباطی ساختمان از جنس فلز می‌باشد. دو مرحله از طراحی ساخت خانه به صورت نیمه کاره باقی‌مانده‌است. در نهایت ما اطلاعات زیادی در مورد طرح قبلی خانه در دست نداریم. همچنین نمی‌دانیم طراحی قبلی خانه چگونه بوده و در این طرح جدید چه چیزهایی به آن اضافه شده‌است.

می‌توان گفت این خانه  فرآیندی در جریان، مطابق با زمان است. همانند یک دهکده با خانه‌ها، پل‌ها و باغ‌های معلق که با گذر زمان در حال گسترش است.

 

منبع : archdaily.com

فرشته زیبان

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل