خانه Juniper ؛ خانه ای پنهان در دل طبیعت!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه Juniper که توسط گروه Murman Arkitekter در سال ۲۰۰۷ میلادی طراحی شده‌است. این خانه بیش از یک کلبه برای تعطیلات آخر هفته و در واقع فضایی برای تجربه کردن است. دسترسی به خانه Juniper از طریق یک کوچه‌ی بن بست است؛ که به حصارهای دشت ختم می‌شود. بیشه‌ای از سروهای بلند و دو خانه‌ ی سفید گچ‌بری‌شده وجود دارد که خانه‌ در پنج متری آن قرار دارد. خانه مانند آینه‌ای محیط خود را منعکس می‌کند و به سختی قابل تشخیص است.

خانه Juniper

پروژه با اندازه‌گیری سروها در سایت مجموعه آغاز شد. خانه Juniper به شکلی در سایت قرار گرفته است که شما سروها را تنها در یک قدمی نمای خود دارید. بیشه‌ی اصلی با یک مسیر طبیعی از میان خانه به سمت دشت عبور می‌کند.

تقسیم‌بندی فضاهای خانه

دیواری شیشه‌ای از سقف تا کف به سمت حیاط کوچک خانه قرار گرفته است. از فضای داخلی احساس می‌کنید که در طبیعت قرار گرفته‌اید. نور و مسیر از میان خانه عبور کرده است. تراسی از سنگ آهک محلی سفید، آشپزخانه را از اتاق خواب اصلی جدا می‌کند.

به لطف جداکننده‌های شیشه‌ای و دیوارهای داخلی سفید، حیاط کوچک حس بخشی از فضای داخلی را القا می‌کند. در اتاق خواب اصلی با توجه به جداکننده‌های شیشه‌ای قابل ملاحظه بخش زیادی از آسمان قابل مشاهده است. شما می‌توانید از طریق پنجره که در ارتفاع پایین قرار دارد صبح‌ها خرگوش‌های وحشی را ببینید. تنها یک دیوار جداکننده، اتاق خواب را از سایر خانه جدا می‌کند.

آشپزخانه‌ی مرکزی به عنوان یک نشیمن کار می‌کند. درهای کشویی عریض به سمت تراس و حیاط بسته، ارتباط خوب با هر نوع آب و هوا را ممکن می‌سازد. جداکننده‌های کشویی شیشه‌ای به عنوان یک تنظیم‌کننده‌ی دما نیز عمل می‌‍کند و مشکلات طرح را به حداقل می‌رساند.

تمام اعضای یک خانواده‌ی بزرگ در همسایگی خود یک کلبه‌ی تابستانی دارند. ارتباط نزدیک با خانواده بسیار مهم است ولی در عین حال وجود یک منطقه‌ی خصوصی نیز لازم است. سایر اعضای خانواده در تراس به سمت چمن‌زار و آفتاب عصرگاهی دراز می‌کشند. سکو، مانند پلی بین اعضای خانواده و منطقه‌ نیمه‌خصوصی است. در نمای شرقی، آفتاب صبحگاهی برای صبحانه، منطقه‌ی صبحانه خوردن شخصی را فراهم می‌کند.

نما، یک تفسیر بازیگوشانه از اهداف مقتدرانه‌ی Gotland است تا به معماری مدرن اجازه نمایان بودن در منظره را ندهد. این یک تجربه و تحقیق است که شما چه چیزهایی را از یک خانه می‌بینید و چه چیزهایی را نمی‌بینید. این موضوع، چه تاثیری می‌گذارد و تجربه‌ی شما از رنگ، بافت، سطوح، مصالح، شفافیت و تضاد نور در نما چیست.

مصالح مورد استفاده

سروهای کندرویی که خانه را محصور کرده‌اند در تمام روزهای سال سبز هستند. عکس سروهای موجود مبنای پوشش سفارشی با عرض ۳۵ و ارتفاع ۳ متری، در سه طرف خانه شد. این پوشش بر روی یک استیل گالوانیزه، با فاصله‌ی ۴۰ سانتی‌متری از نما قرار دارد. در شمال و جنوب خانه، چند متر اضافی برای حریم خصوصی و پوشش دوش بیرون، از همسایگان امتداد یافته است. نمای چوبی با ترکیبی از سقز، قیر و روغن بذر کتان، محافظت شده است.

بخش‌های شیشه‌ای کشویی با آلمینیوم Velfac و آلومینیوم Scücho پوشیده شده است. جداکننده‌های شیشه‌ای بزرگ در صفحه‌ای مشابه، عایق‌بندی شده‌اند و به عنوان عناصر نما به پروفیل‌های زاویه دار آلومینیومی ثابت شده‌اند.

کف چوب است و با رنگدانه‌های سفید روغن‌کاری شده است و دیوارها و سقف با سفید، رنگ شده است. در آشپزخانه از تخته‌ی بتنی کارخانه‌ی محلی Boge در  Gotlandاستفاده شده‌است و بخش‌های دیگر آشپزخانه از IKEA است. اجاق گاز چوبی، محصولی از اواخر قرن بیستم است که ۳۰ سانتی‌متر عرض دارد و تنها منبع گرمایشی آشپزخانه است. مبل راحتی، طراحی تیم معمار است و میز وسطی از چوبی بزرگ که روی تخته‌ی چوبی است ساخته شده. صندلی‌های به کار برده شده طرحی کلاسیک به شکل Y با طراحی  Hans Wegnerدر سال ۱۹۵۰ است.

دیوارها توسط ۱۲۰ میلی‌متر ماده‌ی معدنی چوب، عایق‌کاری شده‌اند. زمین از صفحات بتنی است و سقف مسطح با ورقه‌های قیر پوشانده شده است.

منبع: archdaily.com

مهسا حسینیان‌فر

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل