خانه‌ ی طبیعت؛ روایتی از یک پناهگاه امن در استرالیا

خانه‌ ی طبیعت؛ روایتی از یک پناهگاه امن در استرالیا

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی معماری در طبیعت همیشه علاوه بر هیجان انگیز بودن، نتیجه‌‌ی دل‌نشینی نیز در پی دارد. خانه‌ ی طبیعت که در سال ۲۰۲۰ در استرالیا، توسط ویرجینیا کریج[۱] طراحی شده است. این خانه علاوه بر موقعیت قابل توجه آن، به دلیل رعایت اصول پایداری و گسترش این اصول در رفتار با مناظر طبیعی و حیواناتی که در آنجا زندگی می‌‌کنند، به خانه ای منصحربه فرد تبدیل شده است. خانه ای که در میان جنگل‌‌های نیو ساوث والز[۲] قرار دارد، نتیجه‌‌ی بازسازی یک ساختمان لبنیاتی قدیمی می‌‌باشد. این پروژه تعامل فوق‌‌العاده‌‌ای با طبیعت دارد و می‌‌تواند بسیار مورد توجه طرفداران محیط زیست قرار بگیرد.

خانه‌ ی طبیعت

مقدمه

این پروژه در میان جنگل‌‌های نیمه بارانی، نیمه گرمسیری، تپه‌های ناهموار و زمین‌های نامتراکم روستایی قرار دارد. چشم‌‌انداز به طور باورنکردنی زیباست. ناهمواری‌‌هایی که در هر دو طرف املاک قرار دارند، حضور قوی و احساس استغنای زیادی دارند. در این  طرح قرار بر این بود که قسمت‌‌های اصلی حفظ شود و مواردی به آن اضافه شود. موارد الحاقی شامل محل زندگی و محل اقامت اضافی در میان دامنه‌‌ی تپه‌‌های اطراف بود.‌ بخش الحاقی مانند آخوندک (حشره‌‌ای که به پیامبری در حال نیایش تشبیه می‌‌شود) در زمینی قرار دارد که به منظره‌‌ی کوه‌‌های اطراف می‌‌رسد. این فرم نشان می‌‌دهد که می‌‌خواهد با زمین سنگی آمیخته شود و گفتگو داشته باشد. فرم جدید به عنوان نگهبان دره خوانده می‌‌شود.

خانه‌ ی طبیعت

اتاق نشیمن در این سقف غول‌‌پیکر قرار دارد. که ناهمواری را می‌‌پذیرد، اما همچنین روی درخت مورد علاقه‌‌ی مشتری‌‌ها به نام “درخت جوشوا”[۳] تمرکز دارد. ارتباط‌ِ بخش الحاقی با ساختمان موجود حساس است. این ارتباط اجازه می‌‌دهد هر دو فرم جداگانه و در عین حال باهم پذیرفته شوند. مشتریان از محافظان سرسخت محیط زیست می‌‌باشند.‌بخش مهمی از پروژه این بود که از مواد عمدتا بازیافتی و قابل قبول از لحاظ محیط زیستی استفاده شود. این خانه و محیط اطراف آن پناهگاهی برای حیوانات نجات یافته عمل می‌‌کند. حیوانات شامل خوک، الاغ، اسب، سگ و اردک می‌‌باشد که بسیار شاد به نظر می‌‌رسند.

خانه‌ ی طبیعت

خانه‌ ی طبیعت

تهدیدات طبیعی

این پروژه در منطقه‌‌ی آتش‌‌سوزی قرار دارد. اما تهدید اصلی در آتش‌‌سوزی‌های اکتبر ۲۰۱۹ وجود داشت. به همین دلیل اقدامات اضافی مربوط به آتش‌‌سوزی انجام شده است. این اقدامات شامل یک سیستم لوله‌‌های آب مسی می‌‌باشد. که در سراسر سقف اجرا شده است. این سیستم در زمان تهدید شدید آتش‌‌سوزی، اسپری آب را فعال می‌‌کند. همچنین یک مخزن اختصاصی ۲۰۰۰۰ لیتری آب آتش‌‌نشانی وجود دارد. دو مخزن ۵۰۰۰۰ لیتری آب که از چشمه تغدیه می‌‌شوند، در نزدیکی در اصلی جلوی ملک قرار دارند. صفحات خورشیدی که تمام انرژی لازم را تامین می‌‌کنند، در سقف سوله‌‌‌‌ی مجاور واقع شده‌‌اند.

خانه‌ ی طبیعت

خانه‌ ی طبیعت

منظر

طراحی منظر خانه‌ ی طبیعت در استرالیا، توسط جین ایروین[۴] انجام شده است. همچنین ایده‌‌ی پناهگاه که توسط تپه‌‌های اطراف قاب شده‌‌اند، را ادامه می‌‌دهد. جین یک چارچوب کلی برای توسعه‌‌ی چشم‌‌انداز فراهم کرده است که به زیبایی تکامل یافته است. عرشه‌‌ی رو به شمال خانه مشرف به سدی است که از قبل در آنجا موجود بوده است. این قسمت به نقطه‌‌ی کانونی این منطقه تبدیل شده است. این خانه احساس یک پناهگاه دارد که هرگز نمی‌‌خواهید آنجا را ترک کنید. مهربانی و توجه در هر تصمیمی که گرفته می‌‌شود حاکم است. این احساسی است که این مکان ایجاد می‌‌کند.

خانه‌ ی طبیعت

خانه‌ ی طبیعت

سخن آخر

هنگامی که در این فضای زندگی قرار بگیرید، یک احساس امنیت و استغنا و فروتنی وجود دارد. همچنین از زیبایی مناظر اطراف شگفت زده خواهید شد. با اندکی درنگ در این عظمت و زیبایی، انسان سر تعظیم برای احترام به طبیعت و خالق این زیبایی‌‌ها فرود خواهد آورد. انسان در ارتباط مسالمت‌‌آمیز با طبیعت آرامش درونی خود را باز می‌‌یابد. می‌‌توان با الهام از طبیعت راه‌‌های خلاقانه‌‌ی بسیاری بدون آسیب به محیط زیست برای رفع نیازهای خود یافت. طبیعت سخاوتمندانه آنچه مورد نیاز انسان است به او می‌‌بخشد. ما می‌‌توانیم با استفاده و ساخت و ساز بهینه  از این گنجینه محافظت کنیم. در غیر این صورت با آسیب به محیط زیست و اتلاف انرژی‌های موجود مدیون و بدهکار نسل‌‌های آینده خواهیم بود.

خانه‌ ی طبیعت

 

[۱] .Virginia Kerridge Architect

[۲] .New South walse

[۳] . Joshua Tree

[۴] .. Jane Irwin

منابع: archdaily.com

پریسا حسینی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *