طراحی مدرسه؛ خانه درس کودکان

اختصاصی کانون معماران: با‌ توجه به اینکه فضاهای آموزشی نقش پر رنگی در زندگی کودکان که بیشتر وقتشان را آنجا سپری می‌کنند، دارند. در قلب یکی از شهرهای تاریخی فرانسه در سال ۲۰۱۸ مدرسه‌ای ساختند. با این تفاوت که فضایی فراتر از مدرسه طراحی شد، یک خانه درس برای کودکان که در قدم اول خانه‌ای امن و آرامش‌بخش برای کودک باشد و بعد محل درس و کتاب.

خانه درس

کلیات پروژه

این پروژه در منطقه‌ای کوهستانی و پیاده‌گذر، در قلب شهر تاریخی پرتس‌آن‌گوتینایس[۱] واقع در جنوب منطقه سن‌و‌مارن[۲] قرار گرفته است.

با تلاش آگاهانه برای کاهش آشفتگی، پروژه با ساخت‌وسازی سریع در ۱۰ ماه به پایان رسید. محل این ساخت‌وساز در بخشی از پارک طبیعی منطقه‌ای پی‌ان‌ار‌جی‌اف [۳]است که منجربه تکمیل پروژه با بلندپروازی‌های زیست‌محیطی می‌شود. خانه درس کودکان به دو صورت فریم چوبی و روکش فلزی ساخته شده است. و طرح خطی آن فضای وسیعی را ایجاد می‌کند، که سیر کردن به طبیعت پیاده‌رو در بازار و فضای مهد کودک را ترغیب می‌کند.

تقابل طبیعت و بنا

این فضای جدید از لحاظ بصری سخاوتمندانه‌تر است، و ماهیت روستایی و ذاتی طبیعت را در لایه‌های زیرین که تجهیزات جدید در آن قرار می گیرد تقویت می‌کند. ورود پارک به “زندگی” فرصتی را برای ادامه کتیبه خود در تاریخ شهر فراهم می‌کند. و فضایی سخاوتمندانه را برای همه ساکنان پرتس و فرزندان آنها فراهم می کند.

مفهوم معماری

در فرم این پروژه، هندسه کهن الگویی و معمولی آن را از مرکز تاریخی شهر وام گرفته است. فرم برای ترسیم قابل قبول نمادها مشخصات آنان را تعبیر می‌کند. مدرسه جدید در همان سطح و به صورت خطی راه اندازی شده است، که به شما امکان ایجاد هویت‌های حجمی متمایز از فضا، با عرض و ارتفاع متغیر را متناسب با برنامه می‌دهد.

در داخل این حجم‌ها می توانید فضایی خاص و سخاوتمندانه در زمینه آموزش ارائه دهید. این حجم‌ها به طور گسترده‌ای به‌سمت زمین‌های بازی و دورنمای “تفرجگاه” جنگلی باز می‌شوند. تمام فضاهای داخلی، که به عنوان مرجع اصلی برای وسیله‌ترقی کودکی طراحی شده اند، در نورطبیعی، فضاهای روشن و گرم قرار دارند. سقف شیبدار ۴۵ درجه برای کودک نمادی سمبلی، ساده و گرافیکی را ترسیم می‌کند. که باعث می‌شود مدرسه خانه درس کودکان باشد. نمادهای سمبلیک کاربردی که در شیروانی کلاس استفاده شده برای علامت گذاری در داخل است.

چشم انداز

حیاط از یک فضای معدنی بزرگ بسط دهنده به محوطه تشکیل شده است. ناحیه پیرامونی برای راحتی کودکان و بهبود شرایط زندگی درختان با تراشه‌های چوبی به نام بی‌ار‌اف [۴]پوشیده شده است. حیاط مدرسه زمینی واقعی، با زمینی نرم و سخت دارد. کاشت درختان در این منطقه امکان تجدید تدریجی جنگل‌کاری را فراهم می‌کند.

در پشت مدرسه یک باغ آموزشی وجود دارد. باغ آموزشی که باوجود درختان جوان از عالی‌ترین باغ‌هاست. منطقه‌ای مختص جمع آوری آب طوفان. همچنین زمینه مطلوبی برای توسعه تنوع زیستی ایجاد می کند.

سخن آخر

طراحی مدرسه به گونه‌ای که مانند خانه کودکان را در آغوش خود فرابخواند از عواملی همچون اضطراب و هراس کودکان از مدرسه به عنوان برهه‌ای جدید از زندگی جلوگیری می‌کند. و ارتباط با طبیعت به دانش‌آموزان این اجازه را می‌دهد. که محیط اطراف خود را لمس کنند. و یا آن‌را تغییر دهند. به نظر شما چه عوامل دیگری در انتخاب مدرسه مناسب برای کودکان می‌تواند دخیل باشد!؟


مطالب پیشنهادی:

طراحی مهدکودک KPIS ؛ خلق فضای تجربه محور برای کودکان!

طراحی مهد کودک Casa Fundamental ؛ فضایی متفاوت برای پرورش کودکان در برزیل


[۱] Perthes-en-Gâtinais

[۲] Seine and Marne

[۳] PNRGF

[۴] BRF


منبع: archdaily.com

نیلوفر شعاع برق


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل