خانه Es Garbí ؛ پاسخ به نیازهای معاصر با حفظ ماهیت سنتی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: معماری خانه بایستی متناسب با نیازهای کاربران آن باشد. در این بین، موقعیت و اقیلم منطقه نیز در نوع معماری بی‌­تاثیر نیست. خانه Es Garbí، یک واحد مسکونی چهار طبقه، به مساحت ۲۰۲ مترمربع است. این خانه موقعیتی بی­نظیر دارد. یعنی درست در کناره‌ی مسیر تاریخی Camí de Ronda، در ساحل دریای مدیترانه قرار گرفته است. بد نیست بدانید که این مسیر، شهرها و سواحل Costa Brava را به هم متصل می­کند. از این رو، از لحاظ موقعیت جغرافیایی، دارای جایگاهی ارزشمند است. از سوی دیگر، قرار گرفتن خانه  در لبه‌ی یک صخره، بر جذابیت‌های آن افزوده است. بد نیست بدانید که کار طراحی و ساخت Es Garbí بر عهده‌ی شرکت معماری Nook  بوده است.

خانه Es Garbí

مالک این خانه، به یک فضای ساده و راحت نیاز داشت. به این ترتیب، می‌توان گفت که اتاق­های فرعی خانه، به صورت مستقل نیز قابل استفاده هستند. علاوه بر این، لازم بود که فضاهای اصلی خانه در ارتباط با تراس باشند. وجود فضاهای دلباز و نورگیری بالا هم در الویت­های نخست طراحی قرار گرفتند. گروه Nook Architects، برای دستیابی به این اهداف، به تغییر و تعدیل برخی از عملکردهای موجود پرداختند. تیم معماران خلاق این پروژه، در طراحی­‌های خود، بخشی از تراس مخفی طبقه دوم را به یک اتاق جدید تبدیل کردند. علاوه بر این، به طبقات دوم و سوم خانه هم یک سرویس بهداشتی اضافه شده است.

طراحی فضاهای داخلی خانه Es Garbí

آشنایی با فضاهای داخلی خانه Es Garbí

تقریباً می‌توان گفت که در تمام بخش‌های ساختمان، مداخلاتی صورت گرفت. علاوه بر موارد بالا، نمای خارجی، سقف­ها و تراس­‌ها هم، بازطراحی شدند. با این حال، تغییری در حجم کلی ساختمان ایجاد نشد. استفاده از ترکیبات سنتی و رنگ­ها، به عنوان مشخصه‌ی اصلی سواحل مدیترانه، به بعد زیبایی‌­شناسی پروژه‌، عمق بخشیده است. به علاوه، استفاده از عناصری چون چوب، فولاد و سرامیک، ماهیت سنتی و اولیه ساختمان را حفظ کرده­ است.

معماری داخلی بنا و چیدمان مبلمان خانه Es Garbí نیز به شکلی مناسب­، مورد بازطراحی قرار گرفته‌اند! به عنوان نمونه، بازشوها و نورگیرهای این واحد مسکونی بزرگ­تر شده‌­اند. این تمهید خلاقانه، باعث افزایش دید به چشم‌­انداز زیبای مقابل خانه و نورگیری بهتر فضاهای داخلی شده است. استفاده از مبلمان رنگ روشن و سبک مینیمال، در کنار عناصر طبیعی همچون چوب، فضای داخلی را ظریف­‌تر و دلبازتر جلوه می­دهد. از دیگر سو، باید اشاره کرد که برای هر اتاق خانه، مبلمانی سفارشی، با کارکرد متفاوت طراحی شده است. این مبلمان، علاوه بر تعریف فضاها، نور طبیعی را نیز سازمان­دهی می‌کنند.

بررسی نمای خانه Es Garbí

طراحی ساده و خلاقانه نمای غربی خانه Es Garbí، امکان ایجاد چشم‌اندازی کاملاً رو به دریا را فراهم کرده است. به علاوه، می‌توان شاهد بود که این مساله به کم­رنگ شدن مرز بین فضای داخلی و خارجی انجامیده است. این نمای شفاف، ارتباطی مستقیم را در بین فضای نشیمن و تراس ایجاد کرده است. خلاقیت گروه Nook Architects، موجب توسعه‌ی اتاق نشیمن به سمت تراس شده است. ایجاد فضای دلباز و نورگیری عالی، نتیجه این طراحی کاراست.

نمای خارجی خانه Es Garbí

اقلیم گرم و مرطوب منطقه، نیاز به یک سیستم تهویه‌ی مناسب را ضروری کرده است. از این رو، یک سیستم پنکه سقفی طراحی شده است تا به کمک بازشوهای بزرگ ضلع غربی، وظیفه‌ی تهویه طبیعی را برعهده بگیرد. در ضلع بیرونی پنجره­‌ها نیز از کرکره استفاده شده است. این تمهید خلاقانه، در کنار سایه‌­بان تراس، از تابش زیاد نور خورشید به داخل خانه جلوگیری می‌­کند. تعدیل نور و سایه، مخصوصا در فصل تابستان، باعث ایجاد فضایی مطلوب می­شود.

سایت پلان

نتیجه‌ی این بازطراحی­‌ها، تولد خانه­‌ای است که به نیازهای معاصر ساکنان پاسخ می­دهد. خانه‌ای که یک منشاء سنتی و بومی دارد. نورگیری طبیعی، دید به چشم‌­انداز طبیعی، همجواری با دریا و موقعیت عالی، مزایای زیادی را برای خانه Es Garbí ایجاد کرده­‌اند.

پلان طبقه همکف
پلان طبقات اول و دوم
پلان طبقه سوم

منبع: https://www.archdaily.com

محیا حسنی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل