خانه تانژانت ؛ طرحی همسو با طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه‌‌ تانژانت یکی از مهیج‌ترین پروژه‌های دفتر طراحی روبن مدرا در کشور اسپانیا (Spain) است. این خانه ۷۰۰ مترمربع مساحت دارد و در سال ۲۰۱۷ میلادی طراحی و اجرا شده است. تانژانت در یکی از مناطق کم‌جمعیت نزدیک به شهر والنسیا ساخته شده است. نزدیکی به محیط‌های طبیعی زیبا مانند باغ‌ها و زمین‌های گلف و قرارگیری در مجاورت خانه‌هایی با سبک معماری سبز، از مهم‌ترین ویژگی‌های این خانه به شمار می‌آید. حجم هندسی، رسمی و با ابهت خانه، شخصیتی منحصر به فرد به آن بخشیده است. این کالبد زیبا، تعامل حداکثری با محیط اطراف را برای خانه فراهم کرده است. به‌ علاوه، معماری منحصر به فرد این خانه، به ویژه دیوارهای طولی آن، از حریم خصوصی ساکنین خانه محافظت می‌کند!

خانه تانژانت

بررسی حس محصوریت در خانه تانژانت 

حس محصوریت خانه به وسیله المان‌های موازی، شکل گرفته است. گویی المان‌ها هنگام قرارگیری در پلان خانه نسبت به هم می‌لغزند تا بهترین دیدها را در فضای خانه ایجاد کنند. طراح خانه، این المان‌های موازی کوتاه و بلند را در میان دیوارهای طولی صلبِ تیتانیومی و دیوارهای عرضی شفاف قرار داده است. بدین ترتیب خانه بالاترین درجه محرمیت را نسبت به همسایگان مجاور تامین می‌کند. در عین حال دیدی مناسب به باغ‌ها و زمین‌های گلف اطراف خانه فراهم شده است. به زبان ساده‌تر، می‌توان گفت که در طراحی خانه، تضادی آشکار به چشم می‌خورد. این تضاد، از کنار هم قرار گرفتن عناصر سخت و صلب و عناصر نفوذپذیر و سبک ایجاد شده است.

خانه تانژانت

هر طبقه از این خانه بلوک‌های متعددی را دربرمی‌گیرد. هر کدام از بلوک‌ها برای دستیابی به هدفی خاص، برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند. کانسپت طراحی خانه به گونه‌ای است که فضای خارجی را به درون خانه می‌کشاند! این تداوم فضایی، ارزش فضایی بالایی را ایجاد کرده است. همچنین معمار برای ایجاد حس تدوام فضایی، هر بلوک را با ارتفاع متفاوتی طراحی کرده است. ارتفاعی که متناسب با نوع کاربری، نوع برنامه و سطح زیربنایی هر فضا است.

ارتباط فضاهای داخلی و خارجی در خانه تانژانت

معرفی مهم‌ترین عناصر خانه تانژانت 

ایوان و استخر خانه در فضای بیرونی بلوکهای ششم و هفتم قرار دارند. با وجود بلوک‌های متعددی که در کنار هم قرار گرفته‌اند، می‌توان به خوبی تداوم فضایی باغ‌ها و زمین‌های گلف مجاور را به دورن خانه احساس کرد. گویی هیچ مانعی نمی‌تواند تداوم و سیالیت فضایی شعرگونه خانه را مختل کند. از سوی دیگر، پلان‌ طبقات خانه در سطوح مختلف طراحی شده است. به این ترتیب و با تفکیک کاربری‌ها، امکان استفاده راحت از فضا را فراهم خواهد شد. پارکینگ و فضای تفریحی نیز در زیرزمین قرار گرفته‌اند. و با کمک پاسیویی بزرگ که تا طبقه سوم امتداد دارد، روشن و نورانی می‌شوند!

طبقه همکف خانه تانژانت، چندین بلوک متوالی را در خود جای داده است. بلوک اول به فضاهای خدماتی اختصاص یافته است. در بلوک دوم سالن قرار دارد و آشپزخانه نیز، در بلوک سوم جانمایی شده است. بلوک چهارم فضای غذاخوری است و فضای نشیمن هم در بلوک پنجم قرار دارد. همه این فضاها، به صورت باز و ممتد طراحی شده‌اند تا ارتباط بین آن‌ها حفظ گردد!  ارتفاع این فضاها، در عین مجاورت با یکدیگر، متفاوت است. در ادامه‌ی طبقه همکف، یک بالکن به چشم می‌خورد. استخر هم در بلوک آخر خانه و در فضای باز قرار گرفته است و چشم اندازی بی‌نظیر را برای خانه رقم زده است. طبقه دوم خانه فضاهای خواب را شامل می‌شود. اتاق‌های خواب در بلوک اول و پله‌های ارتباطی در بلوک دوم ساخته شده‌اند. اتاق خواب والدین نیز در بلوک سوم و تراس در بلوک چهارم قرار گرفته است.

فضاهای داخلی خانه تانژانت

محوطه‌سازی در خانه تانژانت

محوطه‌سازی بیرونی خانه در تضاد با فضای گرم و ظریف داخلی قرار دارد. دیوارهای بتنی تیتانیومی و صفحه‌های براق بزرگ آلومینیومی که فضای خارجی خانه را شکل می‌دهند. این ویژگی، حسی کاملاً متضاد با با فضای داخلی خانه ایجاد می‌کند. فضای داخلی از کف‌پوشهایی با چوب‌های بلوط، پوشیده شده است. این هم احساس گرمای خاصی به فضا بخشیده است. در عین حال، المان‌های سفید عمودی و سقف سفید خانه در زیر نور غیر مستقیم خورشید، گرمایی دوچندان به فضای داخلی می‌بخشید. اوج تضاد را می‌توان در قلب خانه پیدا کرد. جایی که فلز سیاه رنگ راه پله‌ها، در تضاد با دیوارهای سفید به زیبایی خودنمایی می‌کنند. در اثر لغزش نسبی حجم‌ها نسبت به هم، نورگیرهایی در فضای داخلی ایجاد شده است. این نورگیرهای زیبا در همه جهات نور را وارد فضای داخلی می‌کنند و همچنین تهویه طبیعی فضای داخلی خانه را نیز تامین می‌کنند.

پلان پشت بام
مقطع

منبع: archdaily.com

سولماز آقایی 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل